haagen Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Hva vil disse religioner/livsyn mene om aktivdøshjelp: Konsekvensetikker, pliktetikker og en humaneitiker? Har prøvd å lete på nette, men finner ikke. -Takk for svar Endret 14. oktober 2008 av haagen Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 hunmanetikere har ikke noen regler for dette, da de ikke har noe dogma så det er opp til hver enkelt hva de vill mene, tror heller ikke norsk humanetiker forbund har noe offisielt standpunkt, men om de hadde det ville jeg tro de var for det. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hva vil disse religioner/livsyn mene om aktivdøshjelp:Konsekvensetikker, pliktetikker og en humaneitiker? Har prøvd å lete på nette, men finner ikke. -Takk for svar En konsekvensetiker vil ikke være bestemt mot, men vurdere fra tilfelle til tilfelle. Om du tenker på lovgivning så vil en konsekvensetiker antakeligvis være for at aktiv dødshjelp skal være tillatt. En pliktetiker vil antakeligvis være imot aktiv dødshjelp siden det er galt å drepe ... Hvordan en humanist stiller seg er ikke godt å si, men humanismen setter mennesket og den enkeltes verdighet, ukrenkelighet og selvstendighet i sentrum. Så jeg tror de aller fleste humanister er for aktiv dødshjelp om den syke selv ber om det. Lenke til kommentar
haagen Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Tusen takk for svar, det var til stor hjelp Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hva vil disse religioner/livsyn mene om aktivdøshjelp:Konsekvensetikker, pliktetikker og en humaneitiker? Har prøvd å lete på nette, men finner ikke. -Takk for svar Konsekven- og pliktetikk er metoder, ikke livssyn. De kan være hva som helst. F ex kan jeg si at aktiv dødshjelp er riktig fra konsekvensetisk perspektiv fordi det tar liv av konkurransen min, eller at det er en plikt å ta livet av konkurrenter, så aktiv dødshjelp er riktig for legen., like godt som det motsatte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå