Gå til innhold

ubuntu instalasjon uten system

Anbefalte innlegg

er det mulig og Installere ubuntu 8.04 via live-cd?

Jeg har fått ny pc og vet ikke helt hva jeg skal brenne ut og bruke(har ikke windows eller någe system fra før):S skal jeg ta alternate desktop CD? eller er det live-cd?

Forresten jeg blir forvirret av:

Standard personal computer (x86 architecture, Pentium™, Celeron™, Athlon™, Sempron™)

eller

64bit AMD and Intel computers

Jeg har en Intel 2 core duo bærbare.. men tror ikke det er 64bit:S hva tar jeg av de alternativene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan installere fra livecden ja :)

Dersom du velger vanlig x86 vil du ikke få utnyttet alt minnet ditt, da kun 4GB kan adresseres av systemet, og noe går med til skjermkort og annen hardware.

Ulempen med 64-bit er at enkelte ting kan være litt knotete å få til, men det er lenge siden sist jeg prøvde (har bare 2GB for øyeblikket) så det er mulig ting har blitt bedre på dette området.

Lenke til kommentar

Ubuntu Live-CD er den anbefalte måten å installere Ubuntu på. Alternative om det ikke fungerer, eller om du trenger et spesielt konfigurert system.

For å utnytte alle 4GB trenger du 64bit. Du får utnyttet *mye* meni ikke all ram emd er 32bit, system, og 64bit er i noen tilfeller ikke nybegynnervennelig.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

eg har 4GB. men tror nok jeg bare tar 32bit.. er sikkert et par fordeler med 64bit men skal bare se filmer/serier og gjøre lekser.. og da vil jeg heller ha abode og stabilitet enn.. ja jeg vet egentlig hva positivt 64bit gjør?!:S bedre bilde?

da får jeg installere ubuntu 8.04 fra live-cd snart.. gleder meg som en unge

Lenke til kommentar

64bit gjør at du får utnyttet litt mer ram, og noen krevende programmer går litt raskere (5-15% iirc).

Men, det er mange problemer med 64bit og. Flash er ganske hårete på 64bit, wine (windows kompatabilitetslag) kan få problemer, noen video codec'er funker ikke på 64bit / funker dårlig (mens igjen, noen codec'er er bra skrevet og fungerer bedre på 64bit), og du vil generelt sett oppleve mer ustabilitet siden 64bit ikke er så grundig testet som 32bit.

Så til vanlig bruk vil jeg anbefale 32bit :)

Edit: Hvis du er ny på ubuntu, det første du bør gjøre er dette:

Start "legg til / fjern programmer", velg alle kilder, og installer "ubuntu restricted extras" - Den installerer blant annet flash, mp3/video codecs, java, noen vanlige webfonter, osv.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...