Gå til innhold

Diskusjonstråd til: Linux og åpen-kildekodenyheter.

Anbefalte innlegg

Saksmålet: http://www.media.allerinternett.no/km_fil/5/2950445.pdf

Klage til ITC: http://www.media.allerinternett.no/km_fil/7/2950447.pdf

På spørsmål om dette søksmålet betyr at Microsoft vil be om kompensasjon fra alle produkter som bruker Linux-kjernen, sier han at det ikke er hva selskapet har i tankene.

Så.... Hva nøyaktig er det MS prøver på?

Vil de ha kompansasjon for at TomTom valgte å bruke Linux?

Det vil nok uansett skape usikkerhet blandt en del aktører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det an å få kjøpt en Dell Inspiron Mini 9 (eller Mini 10) i Norge uten Windows på? Siden jeg skal bruke Linux på den, så er jeg ikke interessert i å betale for Windows-lisensen. Forsøkte å sende mail, men slgsavadelingen til Dell har ikke noen mailadresse på kontakt-sida.

Lenke til kommentar
Går det an å få kjøpt en Dell Inspiron Mini 9 (eller Mini 10) i Norge uten Windows på? Siden jeg skal bruke Linux på den, så er jeg ikke interessert i å betale for Windows-lisensen. Forsøkte å sende mail, men slgsavadelingen til Dell har ikke noen mailadresse på kontakt-sida.

Finner det ikke på nettsida dems. Hva med å ringe? (og post resultatet/svaret her ;))

Lenke til kommentar

Ja, det går fint, men det kan kun gjøres over telefon.

I tilleg til at den kan bestilles over telefon, kan det være verdt å nevne at man har flere konfigureringsmuligheter når man kjøper over telefon enn over internett, både når det gjelder Ubuntu og XP. Et tips vil være å oppgradere RAM til 2048MB og SSD-størrelse til 32GB, tror hver av disse oppgraderingene koster ca 225 per stykk (uten å være helt sikker). Følgende spesifikkasjoner vil komme på 3.900,- med moms og frakt innkludert:

Inspiron Mini 9 : N-Series Atom N270 (1.6GHz,533MHz,512KB)

Display : 8.9in Widescreen WSVGA with TrueLife

Camera : Integrated 1.3 Mega Pixel (N-Series Only)

LCD Back Cover : White with WLAN

Ship Accessory : Norwegian Docs

Resource DVD : N-Series Inspiron Mini 9 Diagnostics and Drivers

Ship Accessory : English Ubuntu Docs

Memory : 2048MB (1*2048) 533MHz DDR2 Dual Channel

Hard Drive : 32GB Solid State

Power Supply : European 30W AC Adapter

Battery : Primary 4-cell 32W/HR

Graphics : Integrated Intel Graphic Media Accelerator 500

Dell 802.11b/g Wireless LAN Mini-Card

Wireless : Dell Wireless Bluetooth Card

Keyboard : Internal Norwegian Qwerty Keyboard

Operating System : Ubuntu Edition Version 8.04

1Yr Limited Warranty - Collect & Return

Inspiron Mini 9 Order - Norway

Samsung NC10 kommer vel også snart til Norge, dette har et par veldig gode egenskaper over mange andre netbooks, men man vil ikke ha valg om å få Linux preinstallert, noe som gjør den uaktuell for min del. Det går jo ann å få lisenspengene til XP refundert om man er intressert. Den har også et par småproblemer med en del Linuxdistrubisjoner, som f.eks ikke alle FN-tastene funker, drivere til det trådløse korter funker ikke helt ut av boksen også videre, men ikke de største problemene. Noen gode argumenter er: prisen, lang batterilevetid (over 6 timer), stort tastatur.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
tamarin: Ja, der begynte vi aa nærme oss amerikanske oppsett ja.

EDIT: Hva, fikk du til aa kjöpe Dell med Ubuntu her i Norge :ohmy: ?

Ble selv litt overrasket at det gikk så greit :p

Litt rart at det ikke nevnes noe om at man kan bestille med Linux om man ringer, men det at alle konfigureringsmulighetene ikke var til stede, med mindre det har kommet i senere tid, overrasket meg mer da det er noe de kunne tjent penger på, så antar at nettbutikken ikke er helt oppdatert enda.

Lenke til kommentar
Strengt talt har Asus og Acer sagt at de har omtrent 1/3 linuxandel, og at de ikke ble returnert spesielt mye iforhold til Windows. Det var MSI som hadde dette problemet, noe som ikke var så rart med tanke på at verken webcam eller trådløskortet fungerte noe særlig i det hele tatt.

Men ja, Dell gjør mye riktig her. Og det gleder meg. Jeg skal forøvrig snart kjøpe meg ny pc, og da kan det hende jeg steller i stand litt haraball :D

Her er det en liten oppdatering generelt angående salg av Linux på netbooks: http://blogs.computerworld.com/study_windo...h_over_90_share

Dette gjelder kun for USA, og skal ikke se bortifra at salg av maskiner med Linux kan være høyere andre deler av gloden.

Lenke til kommentar
And MS goes even further. They claim that this lawsuit has no relation whatsoever to Linux, and they're only targeting TomTom's specific implementation of Linux. I have actually reviewed the TomTom kernel sources a number of times during the last couple of years as part of gpl-compliance reviews. I can tell you, there is nothing "TomTom specific" in their FAT FS code. It is the plain fat/msdos/vfat file system like in every kernel.org kernel.

Bra Ms er konsekvente da! Herre, de må jo skjønne at de er på tynn is.

Litt som om Ford skulle saksøke Skoda (av alle ting) for bruk av samlebånd. Men alle andre i verden får lov da, er kun Skoda de er sure på...

Herre!

Lenke til kommentar
Dersom noen er ute etter billig ultraportabel som er Linux vennlig bør dere sjekke ut ukens tilbud hos Komplett. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431720

12,1" med Intel overalt til 5000. Har ikke sjekket reviews da jeg skal ha nye Centriono platformen, men specs messig ser det veldig bra ut med tanke på prisen ihvertfall.

Bra maskin - men jeg synes ikke at 1.8 kg gjør den "ultraportabel".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...