Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ram bare med 800mhz skal kjøre på 1000mhz

Anbefalte innlegg

Jeg har vel egentlig ikke et problem men vil like vel få dem til å funke helt som de skal...

Jeg har da 8gb Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF som skal kjøre 1000mhz, men de fleste spill funker ikke da (spesielt Crysis) pcen slår seg av og må starte på nytt, i verste fall bytter han BIOS. Har fått dem til å funke med 4-4-4-14, 2,1v og 800mhz. Det er veldig kjipt å miste 200mhz. Så jeg lurer på om noen har en løsing eller samme problem som meg?

Resten av Hardwarene min finner du i signaturern. Og ja, har prøvd uten overklokk på cpu'en...

Endret av ritualz123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn testet dem litt i Crysis, ser ut til å virke. Vet ikke hva som har skjedd før. Men ser ut som de virker nå. Skal sette på Prime 95 mens jeg er borte. Vet ikke hva som har skjedd før. Hadde dem på samme instillingene før jeg satt dem ned til 800mhz. Altså 5-5-5-15 2,1v og 1068mhz.

Lenke til kommentar

Prøv å kjøre P95 på small FFT-test, dette skal stresse CPU maksimalt og skal være minimalt avhengig av minne. Dersom du kjører denne stabilt i en lengre periode (i hvertfall én time), kan du prøve å kjøre en custom 4096K (min og max = 4096) test i en lengre periode også (også her minst én time).

Hvis den kræsjer på første test er det mest sannsynlig ustabil CPU, kræsjer den på andre er det stor sjanse for at det er ustabilt minne.

Selv hadde jeg problemer med såkalt 4-4-4-12 RAM fra Mushkin. Men, med fire brikker i vil rett og slett ikke hovedkortet mitt kjøre stabilt selv med custom config av timings og settings i BIOS direkte fra support hos Mushkin som skal være tilpasset mitt HK.

Etter at jeg satt minnet mitt til 5-5-5-15 har jeg ikke hatt mer problem med bluescreens.

Så, om du finner ut at det er sannsynlig med minnefeil - prøv å øke volt til det de er godkjent for (2.1v) på 5-5-5-18, og se om du fortsatt får feil.

Det KAN være mye annet rart du kan stille på i BIOS for å gi minnet litt "slakk", men her har jeg ikke full oversikt.

En siste ting, det holder ikke å teste "litt" i spill om du vil ha maskinen 100%. Du kan spille Crysis fint i 10 timer i strekk, og plutselig kan du bli utsatt for en BSOD fordi CPU / minne ikke var stabil. Crysis bruker ikke 100% cpu eller minne hele tiden.

Testing tar tid :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bare si jeg gjorde det du sa KriFos, og kjørte begge testene i 2 timer. Ingen feil, får se hva som skjer fremover.

Om det der at jeg tester snakker litt om crysis, vet godt at det ikke er en benchmarker eller tester. Men det er der jeg har hatt problemmer før. Så derfor bruker jeg det. Ellers ser det ut som til å funke. Skal teste i natt også så får vi se hva han sier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...