Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mange dager tar det å pusse opp et bad?

Anbefalte innlegg

Går med planer om å pusse opp badet mitt. Sånn rent praktisk, hvor lang tid tar det for profesjonelle å pusse opp et bad på ca. 10-12 kvm? Tenker da på å:

• Fjerne alt som er der fra før (fliser, dusjkabinett, toalett, vask/benk)
  • Legge nytt flislagt gulv med varmekabler
  • Helt eller delvis flislegging av vegger
  • Montering av nytt toalett, dusjkabinett, vask osv.

Har ikke tenkt å endre på den generelle plasseringen av ting, slik at eksisterende røropplegg kan sikkert benyttes.

Noen som har en viss anelse om hvor lang tid noe sånt vil ta? Et par dager? Og hvor mye tror dere det vil koste? (Ja, er klar over at prisen sikkert varierer sykt mye avhengig av hvilke løsninger man velger, men sånn hvis alt er helt "vanlig")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innhenting av anbud: Ca 2 måneder

Tid før en håndverker har tid til å begynne: Ca 2 måneder etter at anbudet er godtatt.

Riving: her må både elektriker rørlegger og snekkeren inn. Disse må koordineres. Så regn med 2-4 dager. I tillegg hvis gammelt gulv må pigges opp, så må en murer også inn for dette og da tar det en dag ekstra.

Støping av nytt gulv med varmekabel: Jobb for både murer og elektriker. 1 dag for elektriker og en dag for mureren.

Så kommer ventetid for at støpen kan tørke: 2-4 uker.

Legging av nye vegger under fliser: Det kommer an på hvor mye som ble revet, men ble det revet helt ned til isolasjonen, må en regne med 3-4 dager. her må også elektrikeren inn hvis han ikke gjorde dette arbeidet med skjult kabler når han la varmekabler. Kan gammel røropplegg gjenbrukes, så trenger en ikke rørlegger før helt på slutten, ellers må en regne 1 dag i tillegg for rørleggeren.

så kommer sparkling av gulv og ujevnheter i vegg. 1-2 dager.

påføring av membran. 2-4 dager med tørking mellom hvert lag.

Legging av fliser 2 dager

fuging av fliser 1 dag

Montering av innredning 2 dager (rørlegger). 1 dag med elektriker

Så regn med minst 3 ukers arbeid. 4 ukers venting i tørking.

Jeg vil anta at det går 2 måneder fra håndverkerne begynner til de er ferdig. Så hvis du begynner nå med å hente inn anbud, så er badet ditt ferdig om ca 1/2 år. Men det hjelper å mase litt.

Pris? 200000-250000 kr

Lenke til kommentar
"Så kommer ventetid for at støpen kan tørke: 2-4 uker."

"4 ukers venting i tørking."

Hva slags grunn skal det være for så lang tørketid? Pleier ikke det å være 2 dager?

hørt man bør regne ca 1 uke per centimeter jeg, og blir jo fort 5-6cm støp.

har selv begynt å pusse opp badet, rev det i går, og har som mål å være ferdig til jul, gjør da alt selv med unntak av tilkobling av rør, da jeg har en rørleggerkjenning til det..

Lenke til kommentar

Hva slags grunn skal det være for så lang tørketid? Pleier ikke det å være 2 dager?

har selv begynt å pusse opp badet, rev det i går, og har som mål å være ferdig til jul, gjør da alt selv med unntak av tilkobling av rør, da jeg har en rørleggerkjenning til det..

Det er såpass ja. Takk for opplysningen :)

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjenner folk som har jobbet som snekkere i USA, og når jeg ser hvordan de jobber, skjønner jeg at det går fort, men at det ikke kommer til å vare lenge.

Det er 2 måter å legge støp og varmekabler på, eller rettere sagt å montere membranen i forhold til platen.

1 - Den raske: Her legger man membran på underlaget, legger ut varmekabler og støper oppå membranen. Da kan man fliselegge etter få dager. Dette er mulig fordi fliser/fuger ikke er vanntette, slik at fukten i betongen diffuserer (fordamper) gjennom gulvet. Ulempen er selvsagt at vann trenger andre veien også, dvs at betongen i gulvet ditt blir våt hver gang det søles vann, vaskes etc. Denne metoden kan ikke brukes dersom du skal ha diffusjonstett baderomsgulv (vinyl for eks).

2 - Den langsomme: Her smører man primer på underlaget, legger ut varmekabler og støper. Når støpen er herdet (tørket), legger man membran på toppen, og fliser over. Det er DENNE tørkeprosessen som tar ca 1 uke pr cm påstøp. Fordelen med denne metoden er at betongen i gulvet alltid er tørr, da membranen ligger over.

Den siste metoden er best, man liker ikke tanken på at det ofte er mye fukt i badegulvet. Ulempen er at det tar lang tid, slik at det ikke er særlig praktisk for de som har bare ett bad.

For begge metodene må du vente leeeenge før du kan sette på varmekablene.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Om man må vente X antall uker for å slå på varmekabler er vel egentlig det minste problemet. :) Kjipt å måtte leve uten dass og dusj i såpass lang tid, og enda mer kjipt å måtte kaste bort dagene på å drive å gjete håndtverkere over så mange uker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da jeg gjorde dette, hadde jeg snekker som bygget om vegger etc, la gulv, støp, fliser etc, og han koordinerte rørlegger og elektriker. Enkelt og greit. Vi gjorde mye mer enn badet, så han tok dette først, og gjorde resten mens støpen herdet. Resultatet ble kjempebra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Vi brukte rundt 2 måneder på å pusse opp vårt bad. Men det var værdt det! :D

Mye venting gikk til tørking og alt styret med disse håndverkerne.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hvis man legger gulv + gips på gulvet + varmekabler bruker man avrettingsmasse som tørker over natten.

M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...