Data-Geir Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg tok debatten her fordi jeg var interessert i hvilke lover som gjaldt. Hva er stjeling/tyveri juridisk sett? Debatten er en reaksjon på at det til stadighet blir en krangling om piratkopiering er tyveri eller ikke. Jeg mener helt klart at det ikke er tyveri. Uautorisert nedlasting av musikk, film og programvare er brudd på Lov om opphavsrett. Mange likestiller det med tyveri fordi du på ulovlig måte tilegner deg noe som koster penger uten å betale for det. Men det omfattes så vidt jeg vet ikke av noen bestemmelser i Straffeloven. Du har lov til å mene hva du vil, jfr. Lov om ytringsfrihet. Men som andre påpeker her bør synsing fortrinnsvis skje i andre fora. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 "Trådkapring" er blitt slettet. (Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM) Lenke til kommentar
Ultronomicon Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg tok debatten her fordi jeg var interessert i hvilke lover som gjaldt. Hva er stjeling/tyveri juridisk sett? Debatten er en reaksjon på at det til stadighet blir en krangling om piratkopiering er tyveri eller ikke. Jeg mener helt klart at det ikke er tyveri. Vel i følge mange her.. er ikke piratkopiering tyveri. Men et brudd på åndsverkloven. Det er jeg ihvertfall forsåvidt enig i. Men Piratkopiering er så "mye". Så jeg synes ikke at man kan definere "piratkopiering" i seg selv som brudd på åndsverkloven. Men at man kan drøfte en enkelt sak/situasjon om det er et brudd på loven eller ikke. Men begrepet "Piratkopiering" i seg selv kan faktisk være lovlig i mange sammenhenger. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Men begrepet "Piratkopiering" i seg selv kan faktisk være lovlig i mange sammenhenger. I de tilfellene kaller vi det vel i verste fall "kopiering", ikke "piratkopiering". Det er klart nedlasting ikke er grunnleggende ulovlig, men det er nedlasting av beskyttet materiale. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Men Piratkopiering er så "mye". Så jeg synes ikke at man kan definere "piratkopiering" i seg selv som brudd på åndsverkloven. Men at man kan drøfte en enkelt sak/situasjon om det er et brudd på loven eller ikke. Men begrepet "Piratkopiering" i seg selv kan faktisk være lovlig i mange sammenhenger. Bokmålsordboka tolker ordet motsatt av det du gjør. Pirat- i sammensetning brukes bortimot alltid for å beskrive en ulovlig handling. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Er såkalt piratkopiering "tyveri" i straffelovens forstand? Nei. § 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden. Straffen for tyveri er bøter 5 eller fengsel inntil 3 år. Er såkalt piratkopiering i strid med åndsverksloven? Som jeg allerede har sagt tidligere, gir § 2 opphavsmannen enerett "til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk." Opphavsmannen har også enerett til "overføring [av åndsverket] i tråd eller trådløst til allmennheten," hvilket omfatter det å legge ut filer til nedlastning. Videre er opphavsmannens/hvermansens rett til å råde over åndsverket regulert ytterligere i § 12. Og straff, erstatning og inndragning som følge av overtredelse av lovens bestemmelser reguleres i kap. 7 (§§ 53 flg.). Lenke til kommentar
Ultronomicon Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Lurer på en ting. At en som formidler åndsverk som er beskyttet er jo et klart brudd på åndsverkloven. Men hvis man laster ned fra en åpen "publib" webside, uten å bruke torrent teknologi, som automatisk gjør deg til lovbryter. Vanlig direkte link, på et åndsverkbeskyttet innhold. Hvis du da ikke er klar over at denne filen er et beskyttet åndsverk. Kan du da lastes for lovbrudd? Hvis jeg feks setter opp en ftp server med min private mp3 og filmsamling. Og gir tilgang til denne samlingen til venner og familie. Bryter jeg da loven? Jeg tenker på, hvor beskyttet er du som privatperson over dine egne eiendeler..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå