Gå til innhold

Treningsprogram, hva kan endres?

Raul07

Anbefalte innlegg

Mandag: Bryst og Triceps

Benkpress 3 x 8

Skråbenk 2 x 10

Flyes 3 x 8

Smalbenk 3 x 10

Franskpress 2 x 12

Tirsdag: Bein

Knebøy 4 x 10

Markløft med strake ben 2 x 10

Lårcurl 2 x 10

Tåhev 4 x 12

Torsdag: Skuldre og mage

Militærpress 3 x 8

Sidehev 2 x 10

Arnoldpress 2 x 12

Situps vanlige 2 x

Situps med vridning 2 x

Fredag: Rygg og Biceps

Markløft 4 x 8

Nedtrekk bredt grep/chins 3 x 10

Framoverbøyd roing med stang omvendt grep 2 x 10

Sittende bicepscurl i skråbenk 3 x 10

Hangups/ konsentrasjonscurl 3 x 8

Dette er programmet eg fikk av en kompis. Har ikke allverdens utstyr (trener hjemme). Har trent allerede 1 måned med dette programmet. Har Manualer opp til 15kg på hver hånd. Benk og stang og vektskiver på 80 kg. Her kommer spørsmålet. Er det kanskje lurt å høyne litt i noen av øvelsene. Altså i sett. Noe som trenes litt lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du, hvor mye har du trent fra før, hvor mye veier du og hvor høy er du?

Personlig synes jeg dette ser ut som et dårlig program. Altfor mye variasjon. Du burde prioritere en øvelse 5x10 eller 5x5, istedenfor to øvelser 3x10 + 2x10. F.eks kun benkpress eller skråbenk, istedenfor begge to og kun militærpress istedenfor arnoldpress.

Hvis du har trent lite styrke og skal akkurat begynne, vil jeg anbefale et annet program som gir bedre fremgang. Selv bruker jeg "Release YOUR Potential", hvor du kan få en variasjon mellom styrke og kondisjon. Ellers har vi "Bill Starr 5x5" som går mest på styrke.

Lenke til kommentar

Er 18 år og 95 kg. Har aldri trent før nå. Begynt som sagt for en måned siden. Men eg har ikke peiling på dette med Treningsprogram. Dette var bare et enkelttreningsprogram en venn av meg satt sammen i farten. Så hvis noen kunne sendt link eller noe med program. må jo passe til utstyret eg har. Har jo ikke allverdens av utstyr heller.

Endret av Raul07
Lenke til kommentar
Release YOUR Potential

HST

Bill Starr 5x5

Er de jeg vet om værtfall. Siden du har stang og en benk kan du kjøre mange vikitige baseøvelser som Militærpress, benk, markløft, knebøy og stående roing.

Enig med Delavar btw: Splitt equals shit! :p

Har sett litt på Release YOUR potential. Det er vel utrolig mange sider. MEn grunnprogramme er på Side 14? Men er jo ikke så mange øvelser på Grunnprogrammet? Blir det ikke litt lite øvelser? Er vel rundt 10 øvelser i grunnprogrammet,

Endret av Raul07
Lenke til kommentar

Tok en sånn Kalkulator på Grunnprogrammet. Problemet er hvis eg skal klare å fullføre det må eg kjøpe en del vektskiver, flere 2.5kg, 5kg osv. Mye lettere hvis noen har noe letter program. Noe lignende eg har fra før av. Men bedre. Får jo bare at det ikke bra det programmet eg bruker nå.

Lenke til kommentar

Synes egentlig programmet ser helt greit ut. Man kan selvfølgelig gå inn i den gamle fullkropps vs. splitt debatten for tusende gang, men konklusjonen er alltid at begge metodene gir sammenlignbare resultater.

Vurdert som splitt-program, så er det et greit program. Hele kroppen trenes, og mengdene er godt proporsjonert i forhold til muskelgruppene. Øvelsene som er valgt ut er også helt greie.

Du klarer lett å bli stor og sterk på det programmet der for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Jeg synes øvelsene ser helt ok ut jeg :) Jeg har selv kjørt en lignende splitt, merket at jeg klarte presse meg mye mer enn fullkropp en tid tilbake. Neste uke starter jeg på RYP så får vi se hva som funker best for meg. Fortsett med programmet så lenge du føler at du virker.

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig gå inn i den gamle fullkropps vs. splitt debatten for tusende gang, men konklusjonen er alltid at begge metodene gir sammenlignbare resultater.

Jeg vil gjerne ha en link på hvor det står at du får like bra resultater fra å kjøre benk, mark, militærpress og bøy én gang hver i uka i tillegg til en haug med isolasjons øvelser; mot å kjøre alle baseøvelsene tre ganger i uka.

Lenke til kommentar

Jepp, 2-splitt fordelt på f.eks 4 dager kan være bra, men den gamle en muskel en dag i uka splitten suger, de aller, aller fleste har langt større framgang med å trene en muskel hyppigere enn veldig mye litt for så å vente ei uke. Mange som driver bodybuilding og så og si samtlige som driver styrkeløft\vektløfting trener hver muskel oftere enn en gang i uka :)

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig gå inn i den gamle fullkropps vs. splitt debatten for tusende gang, men konklusjonen er alltid at begge metodene gir sammenlignbare resultater.

Jeg vil gjerne ha en link på hvor det står at du får like bra resultater fra å kjøre benk, mark, militærpress og bøy én gang hver i uka i tillegg til en haug med isolasjons øvelser; mot å kjøre alle baseøvelsene tre ganger i uka.

Tja.. Man trenger da ikke et stykke papir for å bevise at det funker bra. Er jo bare å se seg rundt på gymmet det, er jo masse svære folk som trener splitt. Er også mange svære folk som trener fullkropps.

Saken er vel at det som funker bra for noen funker ikke like bra for andre. Flere veier som fører til rom osv.

Lenke til kommentar

Nja, husk at mange av de største folka bruker kraftigere "kosttilskudd" enn meg og deg og blir således store på tross av treninga, ikke på grunn av den. Såklart vil du få volum på en splitt, men alt jeg har lest av forskning tilsier at styrkemessig er helkroppsprogrammer mest effektive (da målt på f.eks styrkeløftere hvor de fleste er dopfrie), på kroppsbyggere er forskninga svært vanskelig pga mye rart de har i seg og man således vanskelig kan måle hvor god effekt treninga egentlig har ;)

Kan sitere fra en studie: "A study at the University of Alabama supports this notion. The researchers had one group of men train each muscle group once a week for 3 months; another group performed the same number of total sets weekly but split them equally among three total-body workouts. The result? The men who worked each muscle more frequently gained 9 pounds of muscle -- 5 more than those who trained each muscle only once a week." Altså fikk de som trente hver muskel i uka over dobbelt så mye muskelmasse på 3 måneder sammenlignet med "splitterne" som trente hver muskel en dag i uka. Utdypende artikkel

En 2 splitt hvor man trener hver muskel 2 ganger i uka kan jeg dog være med på at kan være fornuftig, men 4\5-splittene synes jeg er bortkastet tid. Jeg trente slike splitter i 4 år og stagnerte totalt. Etter å ha trent 2-splitter og helkroppsprogram nå i et år er jeg himmelhøyt over det jeg greide på mitt beste med standardsplittene, eks 30 kg mer i nedtrekk, 60 kg mer i knebøy osv.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Blir uansett litt feil å begynne å krangle med meg om dette. Jeg er ikke noen forkjemper for hverken det ene eller det andre, jeg er bare åpen for tanken om at begge treningsmetodene har sine fordeler og ulemper, og at hva som er "best" vil variere både ut fra målsetninger, genetikk, treningsgrunnlag og en hel masse andre forhold.

Er det en ting jeg har lært, så er det at man er nødt til å ha et åpent sinn og være villig til å prøve litt nye ting av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...