ukjentbrukergitt Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 hallo folkens. Jeg har fått sansen for nattbilder av by, syns det blir stilig. Men jeg får ikke alltid et resultat jeg er fornøyd over, blir litt mye fargestøy syns jeg. Har der enoen tips? jeg har et nikon d80 med kitobjektiv 18-135. også tips om bilder av månen? når er den størst osv. generelle tips om fotografering i mørket hadde vært kjekt Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 God location, stativ og lang lukkertid er det som skal til. Viktig å passe på at det ikke er noen alt for sterke lyskilder i nærheten. Gatelys blir lett utbrent (ikke det at det alltid ser så gale ut, da) Bilder av månen tror jeg nok ikke blir så imponerende med det objektivet, men hva vet vel jeg. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Gratis foredrag om nattfoto Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Gratis foredrag om nattfoto Jeg er påmeldt. Og det blir visst gjort tilgjengelig for nedlasting innen en uke, ifølge e-posten jeg fikk etter å ha meldt meg på. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 også tips om bilder av månen? når er den størst osv. Jeg mener å ha lest et sted at månen har en sirkulær bane rundt jorden, og derfor alltid er like stor, sett fra jorden. Grunnen til at den ser større ut noen ganger, er alltid når den er rett over fjell/hus/landskap, fordi det da er lettere å sammenligne størrelsen mot noe av kjent (stor) størrelse. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvordan tar man natthimmelbilder når månen stråler som i natt, og stjernene er som før? Altså, hvordan tar man gode bilder av en lys måne og svakt lyse stjerner i samme bilde? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Jeg vil si man må jukse der. På månen er det dagslys (altså tilsvarende en eksponering på ISO100|1/100s|f/16 eller kanskje et trinn mindre), stjernehimmelen trenger betydelig mer eksponering for å tre frem. Jeg ville også tro at lysreflekser/slør vil bli fremtredende om man eksponerer for stjernene med månen i eller rett utenfor synsfeltet, så det er også en ting å tenke på. Forslaget mitt blir derfor: Finn et landskap som er opplyst av månen uten andre lyskilder i bildet. Sett opp stativ og komponer/fokuser bildet. Ta ett bilde i M-modus med tidligere foreslått eksponering. Juster eventuelt til du får det bildet med mest detaljerte sveitserosthull. Skru til blenderprioritet og velg en blender som gir passe dybdeskarphet. Fyr av et skudd med matriselysmåling uten eksponeringskompensasjon som utgangspunkt og jobb med eksponeringen til den sitter/evt ta 3 eller 5 bilder med bracketing rundt den eksponeringen du synes virker best for å ha et lite utvalg når du kommer inn. Kombiner bildene vha lagmasker e.l slik at du får pen måne og tilstrekkelig eksponert landskap. Neste gang er det lov å prøve i andre landskaper der det er flere lyskilder, fargetemperaturer og lyskvaliteter å ta hensyn til. For nattbilder i bylandskap er nok lyssterk optikk kombinert med billedstabilisator det optimale for å unngå stativ, ellers er det bare å slenge trebeinet på ryggen og håpe politi med og uten tyttebær ikke har terrorskrekk (det er nok ikke noe problem ) Endret 13. oktober 2008 av Kjetil-H Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 ok, takk for svar, har stativ og bruker fjernutløser/timer, det blir gode bilder, men ikke så spennende. bilder av stjerner er jo litt vanskelig, tok et bilde ut over oslo fra holmenkollen, og da så man alle stjernene, men som streker, var laaang lukkertid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå