Gå til innhold

Hjelp til å reparere RAID5

Mentos

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Trenger litt hjelp! Jeg har RAID 5 oppsett i PC'en min. Har fått en feilmelding ved oppstart at dette oppsettet er "Degraded" og en HDD er noe feil med. RAID 5 består av 3 HDD Samsung Spinpoint 500 Gb. Jeg kjøpte en ny HDD Samsung Spinpoing 1 Gb som jeg tenkte å erstatte den defekte HDD'en med. Hvordan kan jeg finne ut hvilken HDD og hvilken SATA kanal den er koblet til som er defekt og som må byttes ut? Kjører forresten HW basert RAID5. På forhånd takk for all hjelp!

EDIT: Har lagt ved bilder/screenshots

post-15810-1225816792_thumb.jpg

post-15810-1225817512_thumb.jpg

post-15810-1225817518_thumb.jpg

post-15810-1225817524_thumb.jpg

post-15810-1225817530_thumb.jpg

Endret av Mentos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

hvis du vil ha hjelp kan du jo begynne med å fortelle oss hva slags hovedkort du har, og hvilken raid kontroller du bruker (evt. hva som sitter på hovedkortet). Skulle jo tro det var en meny eller noe slikt du kan gå inn i under oppstarten?

Jeg ville nok bare dratt ut strømmen på en av diskene og sett hva som skjedde. Starter ikke systemet med den disken vekk kan du vel regne med at den er i orden, og da er det bare å sette strømmen i igjen og sjekke neste...

Lenke til kommentar

Om det er Intel du har og du kjører FakeRAID (Du får IKKE HW basert RAID på hovedkortet, dette er fortsatt falsk RAID.) I så fall om du har Intel hovedkort så legger du inn Intel Storage Manager i Windows og kjører denne.

Den vil da rapportere nummret på SATA kanalen som den defekte HD'n sitter på, så blir det da mest sannsynlig 50% sjanse for at du kobler ut en disk som funker eller den som er defekt (Litt avhengig av hvordan HK nummrerer diskene)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sånn utifra ren logikk. Det står nevnt at disk 3.0 er den som har falt ut av RAIDet, disk 2.0 og 2.1 er i orden.

Utifra http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/S...es/IMG_4009.jpg dette bilde, betyr dette at disken som er koblet til lengst til høyre er den som har falt ut(bare ikke trekk ut kabelen til boot disken din :p, ikke rot med høyre og venstre altså).

Edit: For å forklare enda mer, kontrolleren numerer diskene som 1.0,1.1,2.0,2.1,3.0,3.1, mens fysisk på hovedkortet heter de 1,2,3,4,5,6

For å spikre det heeeelt fast, NR 5

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

I endel tilfeller holder det å bytte ut den defekte disken. I noen tilfeller må man først putte inn en ny disk, for så å si at denne skal tilhøre det RAID settet som er "degraded". Burde stå forklart i manualen til RAID kortet ditt(sikkert en pdf på cden du fikk med hovedkortet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...