Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Umulig å innstalere operativsystemer..

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt SSD i noen uker begjynte pcen å bli merkelig treg. Jeg bestemte meg derfor for å sette tilbake en normal hardisk. Det er nå umulig å innstalere noe som helst på disken. Har prøvd 3 forskjellige hardisker og Vista 64 bits/32 bits, XP og Linux.

Ingenting vil kjøre, ikke engang demoen av Linux virker.

Memtest viser ingen feil, så det er vel hovedkortet,DVD rommen eller CPUen som har problemer. Finnes det noen programmer som tester CPU uten å kjøre i et operativsystem?

Skal bytte DVD rom i kveld, for å se om det har noe å si.

Antar at hovedkortet, som er 2 år gammelt og har stått på døgnet rundt, kanskje har sett sine dager.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har du noen feilmelding da ?

(Jeg antar du får starta med OS cd'ene, men at du deretter får en eller annen feilmelding når installasjon skal begynne).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har maskiner som er godt over 4 år gamle, som har stått på døgnet rundt, som fungerer utmerket.

Det er også fint å dokumentere bedre, både hva man har prøvd (Bios?) og hva slags hardware det er snakk om.

En CPU som fungerer såpass at Memtest kjører OK kan umulig ha noesomhelst med at eksterne enheter ikke fungerer.

Når du skriver SSD, hva betyr det?

Hva slags enhet (modell) og hvordan er den installert i systemet (koblet til hk)?

Har trådstarter i det hele tatt sjekket Bios om IDE/SATA-kontrollere er "enablet"?

Lenke til kommentar

Når det gjelder feilmeldinger så kommer det ingen i XP eller Vista, det bare går i det uendelige uten fremdrift.

I Linux kommer det en feilmelding med noe slik som:(initramfs) 88.141647 ata5.00: exeption Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x0 action 0x2 frozen.

Har resatt BIOSen på Abit AN-M2HD kortet og alle disker viser i BIOS.

SSDen var en OCZ 32 GB, men den er fjernet og formatert på nytt. Brukes ikke i denne maskinen lengre.

Å bytte DVD rom hjalp ikke.

Å deaktivere SATA kontrolleren og kjøre PATA disk hjalp heller ikke.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fremdeles for lite dokumentasjon. :)

Du skriver "diskene" for så å skrive som om du prøver med en IDE-disk isf S-ATA?

Bytte DVD? IDE? S-ATA?

Vennligst dokumenter *alt* av hw i oppsettet du sliter med.

Og så *sjekker* du Bios, særlig der du setter opp disker. AHCI? Hvis ja, endre dette, og prøv igjen.

Dette er da ikke speselt gammel hk heller.

Sjekk FAQ for ditt hk hos Abit.

Lenke til kommentar

Følgende disker har vært prøvd: En stk WD 200 GB PATA disk, 1 stk 1TB WD SATA disk, 1 stk Samsung Spinnpoint 400 GB SATA og en stk WD 400GB SATA.

Har en Silverstone passiv 300W strømforsyning og en AMD 4600 prosessor. Bruker det integrerte skjermkortet på hovedkortet. Alt på hovedkortet stå i auto eller default.

SATA kontrolleren i BIOS står på enabled og i IDE modus.Ingen PCI spor er i bruk kun rent hovedkort.

Minnebrikkene erGeil DDR2-800 CL=5-5-5-15 men viser 5-5-5-18 i BIOS og Volten er satt til de korrekte 1,8V

Har prøvd med bare 1 brikke i spor 1 slik som det står i bruksanvisningen at spor 1 må brukes først.

Skal nå sette inn et PCI kort med SATA kontroller på å se om det kan kjøres via denne. Skal bruke en annen SATA kabel for å være helt sikke på at kabelen ikke er defekt.

PS! Dette virket heller ikke, så nå har jeg testet 2 stk diskkontrollere og 3 stk kabler 4 stk harddisker men samme feilmelding hver gang. Det eneste som ikke byttet er prosessoren og strømforsyningen.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sprøtt!!

Bra dokumentert nå ihvertfall.

Kan ikke fatte at CPU skal ha noe med problemet.

Da hadde ikke Memtest kjørt OK.

Når en ekstern diskontroller (koblet på hk) også skaper problem, virker det veldig som om hk er skadet/defekt.

Har opplevd tilsvarende problem på hw som er vannskadet, dvs. kaldt starter det opp og virker tilsynelatende, for så å feil på alt mulig rart (inkludert installering).

Lenke til kommentar

Tja nå har jeg byttet strømforsyning og jeg har tatt av prosessorkjøleren og lagt på ny kjølepasta, demontert alle ledninger og koblet alt på nytt men fremdeles ingen bedring.

Når det er 4 minnebrikker i pcen starter den ikke. Setter jeg et ekstra skjermkort i PCIex sporet, så kommer det ikke noe bilde på noen av skjermkortene. Tror nok hovedkortet er synderen her ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...