Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bankkonkurser; hva skjer med kredittkort gjeld?

tinsley

Anbefalte innlegg

Hei,

Har konto i Kaupthing Edge. Fikk heldighvis tatt ut penger før det var for sent, men jeg har også et mastercard derfra.

Noen som vet hva som vil skje med dette?

Er jo litt kjedelig hvis man plutselig etter lang tid får en sluttregning på kortet eller må betale hele ut ned en gang.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at om en bank kjøper opp gjelda som kunder har til en bank så må de også kjøpe opp gjelde banken har til kundenne. Det er jo slik det fungerer i arve saker, så det burde vel være slik her også. Eller taper man pengenne for bestandig? Hvis broren din har gjeld på 2mill i banken og du har 2mill i same ban, og banken går konkurs. Kan du da slette broren din sin gjeld med de pengenne du har/hadde i banken?

Lenke til kommentar
Hei,

Har konto i Kaupthing Edge. Fikk heldighvis tatt ut penger før det var for sent, men jeg har også et mastercard derfra.

Noen som vet hva som vil skje med dette?

Er jo litt kjedelig hvis man plutselig etter lang tid får en sluttregning på kortet eller må betale hele ut ned en gang.

Takker

Jeg har hørt at hvis banken går konkurs bør du ha mindre enn 2 millioner i banken for å ikke tape noe!

Lenke til kommentar

Det som er gjeld for deg har motsatt fortegn hos banken - det er en fordring, en eiendel. Når en bank går på snørra vil man selvsagt selge unna det man har av eiendeler for å dekke så mye av innskuddene som mulig, og den største eiendelsposten i en bank er dens fordringer i form av utlånsporteføljen.

Lenke til kommentar

Det er viktig å påpeke at Kaupthing Bank sin filial i Norge ikke har gått konkurs. Den er satt under offentlig administrasjon. Effekten er lik på noen måter, men det er ikke helt korrekt å dra en direkte parallell.

Finansdepartementet/Staten har garantert for alle innskuddene under en viss sum, men som "gjenytelse" for dette har de tatt kontroll over "...alle bankens eiendeler og forplikelser i Norge".

Jeg skal ikke si for sikkert hvordan dette forholder seg til evt. kredittkortgjeld, men det høres rimelig ut at det i realiteten er staten som er eier av Kaupthings tidligere krav. Nå har ingen bank blitt satt under administrasjon siden 1990, så jeg tror ikke noen helt vet hvordan dette vil gjennomføres i forhold til inndriving av krav som staten har overtatt. Sett hen til de problemene en plutselig inndrivelse av krav vil medføre, og de få, om noen, fordelene en vil oppnå med det, mener jeg det er tvilsomt at måten gjelden nedbetales på endrer seg.

Endret av diamondbadger
Lenke til kommentar

Var også noe på tysk tv (Pro7 - Gallileo) angående det tema.

Der så de også at GJELD forsvinner aldri! :(

Regner med eneste måten å bli kvitt den er å gå i en offendlig gjeldssannering de neste 5 år!

Men tror ikke du er så fattig at du behøver det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...