tinsley Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hei, Har konto i Kaupthing Edge. Fikk heldighvis tatt ut penger før det var for sent, men jeg har også et mastercard derfra. Noen som vet hva som vil skje med dette? Er jo litt kjedelig hvis man plutselig etter lang tid får en sluttregning på kortet eller må betale hele ut ned en gang. Takker Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Vil anta at gjeldsporteføljen blir kjøpt opp av en annen bank, og at du må forholde deg til dem. Leste om en som hadde innskudd på 130 millioner i en av de islandske bankene, heldigvis for han hadde han også gjeld på 200 som blir avregnet! Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er nok som Montgomery sier. Banken som (evt.) kjøper opp Kaupthing vil få med deg på kjøpet. Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Da er det vel bare å vente noen måneder... Men jeg vil nok tro at MasterCard regningen kommer før jeg får mine innskudd tilbake... hehe Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Innkreving har ofte den virkningen at den kommer før utbetalingene.... Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg regner med at om en bank kjøper opp gjelda som kunder har til en bank så må de også kjøpe opp gjelde banken har til kundenne. Det er jo slik det fungerer i arve saker, så det burde vel være slik her også. Eller taper man pengenne for bestandig? Hvis broren din har gjeld på 2mill i banken og du har 2mill i same ban, og banken går konkurs. Kan du da slette broren din sin gjeld med de pengenne du har/hadde i banken? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er vel sånn at pengene dine er forsikret, opp til en viss sum? Lenke til kommentar
LarsLohne Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hei, Har konto i Kaupthing Edge. Fikk heldighvis tatt ut penger før det var for sent, men jeg har også et mastercard derfra. Noen som vet hva som vil skje med dette? Er jo litt kjedelig hvis man plutselig etter lang tid får en sluttregning på kortet eller må betale hele ut ned en gang. Takker Jeg har hørt at hvis banken går konkurs bør du ha mindre enn 2 millioner i banken for å ikke tape noe! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det gjelder norske banker, men Halvorsen var jo ute og garanterte like betingelser for de som hadde penger i noen av de norske filialene til de islandske bankene. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Som det blir nevnt flere ganger, så er sannsynligheten for at gjelden din forsvinner heller liten. en artikkel om dette finner du her: http://dinside.no/bolig/boliglan/-+det+er+.../art790235.html Artikkelen retter riktignok fokus mot boliglån, men gjeld er gjeld... Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det som er gjeld for deg har motsatt fortegn hos banken - det er en fordring, en eiendel. Når en bank går på snørra vil man selvsagt selge unna det man har av eiendeler for å dekke så mye av innskuddene som mulig, og den største eiendelsposten i en bank er dens fordringer i form av utlånsporteføljen. Lenke til kommentar
diamondbadger Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Det er viktig å påpeke at Kaupthing Bank sin filial i Norge ikke har gått konkurs. Den er satt under offentlig administrasjon. Effekten er lik på noen måter, men det er ikke helt korrekt å dra en direkte parallell. Finansdepartementet/Staten har garantert for alle innskuddene under en viss sum, men som "gjenytelse" for dette har de tatt kontroll over "...alle bankens eiendeler og forplikelser i Norge". Jeg skal ikke si for sikkert hvordan dette forholder seg til evt. kredittkortgjeld, men det høres rimelig ut at det i realiteten er staten som er eier av Kaupthings tidligere krav. Nå har ingen bank blitt satt under administrasjon siden 1990, så jeg tror ikke noen helt vet hvordan dette vil gjennomføres i forhold til inndriving av krav som staten har overtatt. Sett hen til de problemene en plutselig inndrivelse av krav vil medføre, og de få, om noen, fordelene en vil oppnå med det, mener jeg det er tvilsomt at måten gjelden nedbetales på endrer seg. Endret 18. oktober 2008 av diamondbadger Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Var også noe på tysk tv (Pro7 - Gallileo) angående det tema. Der så de også at GJELD forsvinner aldri! Regner med eneste måten å bli kvitt den er å gå i en offendlig gjeldssannering de neste 5 år! Men tror ikke du er så fattig at du behøver det Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg regner med att formuen som folk har på banken ikke forsvinner heller. Ville jo være idiotisk om formuen forsvinner mens gjelda forblir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå