Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bytte dagligbank, men hva skal jeg bytte til?

KVTL

Anbefalte innlegg

Jeg har pr. dags dato Postbanken Leve Student. Siden jeg ikke er helt fornøyd med service i banken og bankens gebyr ved bruk av kort i utlandet hadde jeg tenkt å bytte bank.

Jeg derfor inn på finansportalen.no og fyllte inn de opplysningene jeg ville de skulle legge til grunn.

Av de 4-5 første jeg fikk opp var det visse betingelser for at jeg kunne få billig brukskonto. Ofte var det enten krav om huslån eller å ha forsikringer i den banken.

På 6 plass kom Fokus Bank 24/7 med en årlig utgift på 290 kr, mens postbanken leve student som jeg har i dag havnet på en 12 plass med 380 kr (noe som også stemmer rimelig greit med nettbanken).

Skandiabanken havnet vel på en 21. plass med 440 kr i året.

Jeg vet at postbanken blir dyr etter at jeg ikke blir regnet som student der mer.

Er det noen som har erfaring med denne banken eller tips om det er noen andre banker jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De rene nettbankene som Skandiabanken og Bank Norwegian er vel gjerne å foretrekke. Har hatt førstnevnte i mange år, men med mindre bruk etter at jeg fikk boliglån. I Skandiabanken kan du f.eks. veldig enktelt opprette flere kontoer noe som kan være greit for å holde orden samt at hvis du har en egen konto til rein brukskonto, kan du holde lønns-/ sparekonto adskilt uten korttilknytning (av sikkerhetsmessige årsaker). Du slipper egen kodebrikke også, enten bruker du et kodekort på størrelse med et kredittkort, eller så får du engangskodene tilsendt på SMS. Meget enkelt og greit.

Bank Norwegian har jeg såvidt brukt, men valge å opprette konto der fordi de har (hadde iallefall for noen mnd. siden) en høy innskuddsrente. Planen er å bytte lønnskonto til denne.

Mener at begge bankene har månedlige avregninger på innskuddsrente samt at de er gratis å bruke. Da får du noen kroner ekstra i rente på det du har innestående ved månedsslutt i stede for årsslutt som mange andre banker, og hvor mange er som har igjen penger etter jula? ;)

Lenke til kommentar

Problemet i mitt tilfelle er vel at både BankNorwegian og Skandiabanken er dyrere enn fokusbank med hensyn til forbruk. Også i forhold til nåværende situasjon er de dyrere i følge finansportalen.no.

Eneste minus med Fokus er den utrolig lave renten. Men da er dette kun snakk om bruksbank, slik at sparekontoen min er selvfølgelig i en helt annen bank.

Lenke til kommentar
Jeg har pr. dags dato Postbanken Leve Student. Siden jeg ikke er helt fornøyd med service i banken og bankens gebyr ved bruk av kort i utlandet hadde jeg tenkt å bytte bank.

Jeg derfor inn på finansportalen.no og fyllte inn de opplysningene jeg ville de skulle legge til grunn.

Av de 4-5 første jeg fikk opp var det visse betingelser for at jeg kunne få billig brukskonto. Ofte var det enten krav om huslån eller å ha forsikringer i den banken.

På 6 plass kom Fokus Bank 24/7 med en årlig utgift på 290 kr, mens postbanken leve student som jeg har i dag havnet på en 12 plass med 380 kr (noe som også stemmer rimelig greit med nettbanken).

Skandiabanken havnet vel på en 21. plass med 440 kr i året.

Jeg vet at postbanken blir dyr etter at jeg ikke blir regnet som student der mer.

Er det noen som har erfaring med denne banken eller tips om det er noen andre banker jeg burde velge?

Har gode erfaringer med Landkreditt Bank. De ligger ikke helt øverst på rentebarometrene lenger, men har ligget relativt bra an helt siden de åpnet. Rente på sparekonto er ganske bra, på lønnskonto ligger de noe lavere enn de beste: 5,45% kontra Ya Bank med 6,80%. Merk at Skandiabanken tilbyr bare 4,94%.. (alle rentesatser hentet fra finansportalen.no)

Lenke til kommentar

Da må du vel nesten regne på hvor mye penger du evt. har igjen før neste lønning. Reiser du en del slik at du bruker kortet en del i utlandet? Billig bruk her var også en av årsakene til at jeg valgte Skandiabanken. En annen grunn til at jeg valgte de, var fin rente på innskudd men uten de begrensningene en klassisk sparekonto har. Liker frihet :)

En jungel er det uansett!

Lenke til kommentar

Hvilken kriterier jeg har lagt inn er egentlig noe som jeg helst ikke vil ut med, pga. google og søk problematikken.

Men så langt så er ikke skandiabanken rimelig for min del.

Men uansett er det en jungel der ute med tanke på priser gebyrer og renter. Til og med banker som kaller seg gebyrfrie er ikke gebyrfrie. Skandiabanken har ikke et gebyrfritt bankkort selv om de reklamerer med det, de skal jo ha 250 kr for selve kortet. Og da blir det ikke gebyrfritt uansett hvordan man vrir of vrenger på det.

Fokus har gebyrfritt 24/7 med tanke på årsavgift kort og mastercard. Selvfølgelig må de tjene dette inn gjennom dårlgere renter osv.

Men etter en lengre totalvurdering så har det stått mellom å fortsatt beholde Postbanken, flytte dagligbank over til skandiabanken (har konto der også) eller å opprette et kundeforhold til Fokus.

Det som taler negativt med Fokus er dårlig rente på dagligbank. Til daglig har jeg ikke alle pengene på hovedkontoen, noe som eliminerer denne problemstliingen ihvertfall litt.

Postbanken er dyre i utlandet på minibankuttak, noe jeg ikke benytter ofte. Men selv to uttak på en lenmgre tur blir dyrt, med 25 kr pr. transaksjon i utgift.

Skandiabanken sin nettbank løsning vil være dårligere i utlandet, da den baserer seg på at man har med mobilen. Da foretrekker jeg de små kalkulatorene som man kan henge på nøkkelknippet osv.

Jeg vet at skandiabanken vil gå over til bank-id en eller annen gang, men jeg baserer meg på dagens situasjon.

Alt i alt så tror jeg at det heller over på Fokus.

Men er det noen som har erfaring med dem? Bra eller dårlig service?

Det jeg savner er Landsbanken og senere vår bank og forsikring. I lokalbanken der hadde de super service. Jeg fikk Visa uten problem før jeg ble 18 osv. Det var også her jeg fikk nettbank for første gang. Når de gikk inn i sparebank 1 gruppen ble jeg overflyttet til deres lokalbank i området jeg bodde. Og servicen der var jeg ihvertfall ikke fornøyd med. Så da byttet jeg til postbanken jeg hadde tidligere.

Edit: Glemte å ta med at differansen helt sikkert skyldes at Skandiabanken skal ha penger for bankkortet.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Jeg har brukt YA-bank en stund og er fornøyd. Meget høy rente og ingen gebyrer utenom årsavgift. Selv uttakene mine i utenlandske minibanker er gebyrfrie dersom man ikke regner med selve valutagebyret. Når jeg har spørsmål og brukt telefon til banken pleier responstiden å være 3-5 sek på å få svar (ingen automatisk bla bla bla tjeneste heller).

Bank Norwegian er også et bra alternativ.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Hva med Storebrand bank, de er vel gebyrfrie og har en god nettbank meg fortalt har blitt.

Storebrands gebyrpolitikk har de siste årene gått som en jojo. En periode var det f.eks. 5 kr pr. utak i minibank. Så ble det gratis. Så kostet det 3-5 kr. Og akkurat nå er det gratis, men hvor lenge ?

Rimelig slitsomt i lengden å ha en slik bank.

Lenke til kommentar
Har gode erfaringer med Landkreditt Bank. De ligger ikke helt øverst på rentebarometrene lenger, men har ligget relativt bra an helt siden de åpnet. Rente på sparekonto er ganske bra, på lønnskonto ligger de noe lavere enn de beste: 5,45% kontra Ya Bank med 6,80%. Merk at Skandiabanken tilbyr bare 4,94%.. (alle rentesatser hentet fra finansportalen.no)

Rentesatsene til skandiabanken i dag er 5.4% på vanlig konto, og 7% på plasseringskonto med 100k eller mer.

For øyeblikket er det bare garantert for første 500k SEK, men fra starten av desember en gang blir de medlem av det norske bankgarantifondet.

Selv har jeg bruks- og aksjekonto i skb, men flyttet sparepengene til gjensidige.no ca. en uke før skandiabanken lanserte 7%-rente-kontoen..

Gjensidige har bra renter og gebyrfritt kort -- sto mellom dem og de islandske bankene når jeg byttet, og da det ble selvsagt norsk.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...