Gå til innhold

Ubuntu på second partisjon - får ikkje til å oppgradere gimp

knegg

Anbefalte innlegg

Prøva meg meir og meir på linux her :) so på maskina eg sete på no har eg windows XP på den fyste partisjonen og ubuntu på den andre partisjonen.

Skulle oppgradere gimp til 2.6 versjonen, prøvde ditte <<programmer-tibehør-terminal "apt-get install gimp">>

men då får eg spørsmålet opp: are you root?

veit heller ikkje om det eg gjere er rett :rofl:

kva no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med

sudo apt-get install gimp

Edit: Oppdatering krever at 2.6 ligger i pakkebrønnen, avhengig av hvilken versjon du kjører av ubuntu. Hvis du skal oppgradere så kjører du.

sudo apt-get update

først, og så

sudo apt-get upgrade gimp

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Error: conflickts with the installed package "gimp-gnomevfs"

Det er en grunn til at du ikke kan oppgradere til nyeste gimp helt enda, nettopp fordi det da oppstår konflikter med andre pakker. Hvis du på død og liv trenger nyeste gimp, så kan du jo fjerne gimp-gnomevfs med aptitude remove <pakkenavn>. Dersom du er usikker på hva en pakke gjør kan du finne ut det med aptitude show <pakkenavn>.

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at du trenger gimp 2.6? 8.10 er tross alt 'like om hjørnet', så om du klarer å vente noen dager (17, i følge ubuntu.com) slipper du å stresse - det er ingen vanskelig operasjon, men med mindre det er gode grunner til å benytte seg av 2.6 ville jeg vurdert å spare meg bryet.

...alternativt ville jeg benyttet meg mer av Google:

http://angpilipinogimp.wordpress.com/2008/...04-hardy-heron/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...