Gå til innhold

Openoffice 3.0 lanseres

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Openoffice er en god programpakke :thumbup: Er svært godt fornøyd med den både hjemme og på jobben, også i samspill med brukere av Microsofts alternativ.

Enig med Simen1. Gikk over til å benytte OpenOffice på jobb rundt nyttår og det har gått helt greit. Hjemme har vi kjørt OpenOffice et par år, kjekt å kunne ha samme kontorpakke både på Ubuntu og Windows maskinene.

Har enda ikke hatt problemer med noen av de gamle Office dokumentene på jobben (dvs. hvordan OpenOffice takler innholdet i MicroSofts gamle proprietære formater). Det skal dog nevnes at disse dokumentene ikke er veldig avanserte greier.

Jeg har så liten erfaring med Office 2007/2008 at jeg unnlater å uttale meg om hvor OpenOffice er svakt/sterkt i forhold til MicroSoft's pakke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her ligger den. Så man bruker ikke lengre den wizarden?

Ja, 2.x wizarden for ordlister er en saga blott, og skal ikke brukes mer.

Den utvidede bruken av extensions/plugins (som i Fx), med et homogent API er faktisk noe av det jeg ser virkelig på som en av de store nyvinningen. Tror vi etterhvert kommer til å få mye interessante tillegg tilgjengelig, som vil utvide funksjonalitet og mulighetene. Var støttet til en viss grad i 2.x, men nå er støtten langt mer gjennomført.

Lenke til kommentar
Her ligger den. Så man bruker ikke lengre den wizarden?

Ja, 2.x wizarden for ordlister er en saga blott, og skal ikke brukes mer.

Den utvidede bruken av extensions/plugins (som i Fx), med et homogent API er faktisk noe av det jeg ser virkelig på som en av de store nyvinningen. Tror vi etterhvert kommer til å få mye interessante tillegg tilgjengelig, som vil utvide funksjonalitet og mulighetene. Var støttet til en viss grad i 2.x, men nå er støtten langt mer gjennomført.

Ok, det høres bra ut, det gjør det enda enklere. Har sans for denne løsningen, installert et par som gjør OOo enda bedre. Ellers liker jeg godt muligheten til visning av to sider samtidig, som fungerer utmerket på en 24tommer lcd. Vil extensions kunne bli oppdatert uavhengig av OpenOffice selv(slik som i Firefox)?

Lenke til kommentar
Vil extensions kunne bli oppdatert uavhengig av OpenOffice selv(slik som i Firefox)?

Ja, i og med at de bygger på et definert API. Men oppdateringsløsningen er vel ikke optimal ennå så langt jeg vet. Så langt jeg har forstått er hele hensikten med overgangen til extensions å kunne holde en forholdsvis slank applikasjon som brukere kan utvide funksjonalitet på, endre utseende og tilpasse i stor grad.

Nå er det en stund siden jeg las detaljene om extensions API-et, og OpenOffice sine hjemmesider er litt overbelastet for øyeblikket, men mener å huske at mulighetene er svært så store, og om utviklere tar dette i bruk kan vi få mye interessant til OpenOffice.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønte ærlig talt ikke hvordan jeg aktiverer norsk stavekontroll. Fulgte linken, installerte plugin, men OO ser klin likt ut, og jeg finner iallefall ingen røde streker under lugubre stavemåter. Finnes det en grei guide for uinnvidde her?

Endret av Pogwaq
Lenke til kommentar
Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønte ærlig talt ikke hvordan jeg aktiverer norsk stavekontroll. Fulgte linken, installerte plugin, men OO ser klin likt ut, og jeg finner iallefall ingen røde streker under lugubre stavemåter. Finnes det en grei guide for uinnvidde her?

Åpne f.eks Writer, gå til Tools, Options, Language Settings, Languages og gjør de nødvendige endringene der. Lukk Writer. Når du åpner igjen skal det meste være som det skal. For fortløpende stavekontroll, må du også krysse av for fortløpende under "Skrivestøtte".

Lenke til kommentar
det ser ikke ut til at kommer inn på siden ( den siste linken) for å få til norsk stavkontroll o.s.v.

Serverproblemer hos Sun. Trafikken har vært langt større enn ventet på forhånd, så serverparken har fått litt mye hikke. Retter seg nok opp utpå morgendagen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...