Gå til innhold

Hvilket objektiv til jul? (Oppdatert i post 7)

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å rable ned noen ønsker til jul, og i den forbindelse så har jeg lyst på et objektiv som kan fungere til å ta natur/dyrebilder. Tenker da spesielt på fugler, da det er det som er lettest å se. Jeg har fortsatt ikke veldig god peiling på speilrefleks og tilbehør, da jeg bare har hatt det i 6mnd. Pdd har jeg bare kit-objektivet til Nikon D40, og det har jo, som kjent, ikke verdens beste zoom, derfor ønsker jeg meg et objektiv som kan duge til naturfoto o.l. Som sagt så har jeg et D40, og vil derfor ha autofokus i objektivet. Familien min er ikke de mest velstående, så derfor bør ikke prisen overstige 3000,- og hvertfall ikke mer enn 4000,-, pluss at jeg føler at det kan være greit å begynne med noe som ikke koster skjorta, i og med at jeg er rimelig fersk enda.

Noen som har noen tips til hva som bør være på lista?

Har funnet fram til noen selv i varierende prisklasser.

-Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF DX Zoom-Nikkor

-Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

-Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm

-Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S VR

Er dette kurante objektiver?

(Vet at to av disse overstiger 3000,- grensen, så de er antagelig litt urealistiske.)

Endret av trotjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva som er dyrere enn grensa di, men AF-S 70-300VR regner jeg med er den ene. Ville ønsket meg den, men også 55-200VR vil være fin - selv om den ikke har helt den samme rekkevidden ('zoomen')

Den første kan du stryke, siden halvparten av den dekker det du allerede har i kitzoomen.

Du vil i alle fall ikke angre på at du velger ett med VR (stabilistering), om det i verste fall fører til at du må inkludere en bursdag i julepakken også...

Lenke til kommentar

Du har jo også Tamron 70-300 til under 1000-lappen. Finnes en egen laaaang tråd om dette objektivet. Er vel noe delte medninger om det men mener å huske at konklusjonen er at du får mye for pengene. Da har du 2-3000 kroner igjen til annet utstyr, stativ, blitz eller noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke hadde hatt 70-300VR så hadde jeg ønska meg den. Men det har jeg jo, så jeg kommer til å ønske meg 16-85VR eller 50/1.4G, avhengig av hva som er realistisk. Men 16-85 er jo såpass dyr at jeg nok får punge ut for den selv.

Forøvrig stemmer det at Tamrons 70-300 er et bra alternativ hvis du er villig til å finne deg i at den er skramlete.

Lenke til kommentar
Forøvrig stemmer det at Tamrons 70-300 er et bra alternativ hvis du er villig til å finne deg i at den er skramlete.

Ligger nå et eks. på bruktmarkedet på foto.no til 500 kroner. Det er så billig at du kan bruke det som fiskesøkke etter 1 år, og allikvel ha god valuta for pengene. En latterlig lav inngangsbillett til televerden. Så kan du fine ut om telefotografering er din greie, og så investere i bedre glass i de brennviddene du foretrekker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tar opp igjen denne tråden, så jeg slipper å starte en ny.

Hvilke objektiver er det som passer til Nikon D40, og hvordan ser man om de passer?

Rent fysisk passer alle av dagens (og de aller, aller fleste historiske) objektiver til Nikon, men du vil bare få autofokus hvis det står "AF-S" i modellbetegnelsen (på andre må du fokusere manuelt).

Ellers har etter hvert mange av objektivene til Sigma og Tamron fått innebygd fokusmotor (usikker på hvordan det ligger an hos Tokina), men har ikke satt meg inn i modellbetegnelsene hos disse.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Ser at det ikke er nevnt,og du er sikkert klar over det.Men kaster meg uti det alikavel :)

Et objektiv passer bare til det kameraprodukt"produsent" som det er designet for,altså det skal stå "passer/fit for Nikon på salgsbrosjyren,det er pga. at de forskjellige produsentene har ikke like innfestninger mellom kamera og objektiv.Så et Canon objektiv vil ikke passe direkte på et Nikonkamera.

Så lenge det står "Passer/fit til/for Nikon" så går det på dit D40.

Fokusmotor er såpass viktig at jeg ikke ville kjøpt et uten.

Vet at enkelte kameraprodusenter sine objektiver kan brukes omverandre,og at du kan få adapter til å bruke andre produsenters objektiver på andre kameraerprodusent sine kameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...