Gå til innhold

Høyttalerguide - hva bør man gå for?


Anbefalte innlegg

Har tatt meg en titt innom dette forumet støtt og stadig for å se hva som har blitt postet og om det er noe å bidra med.

 

Jeg legger merke til at det er mange som skal ha seg høytalere til surround og stereo, men det er så og si ingen som sier hva de skal høre på, eller hvordan rom de skal stå i.

 

Mange mennesker vil kun høre på musikk bare for "å høre på musikken", mens andre liker å kjenne lyden, mens en liten gruppe liker å høre lydbildet i sin helhet og høre hvordan stemmen til vokalisten går i en perfekt harmoni med resten av instrument-spekteret. Det er høytalere for enhver smak. Tilogmed de som vil ha mest mulig homogen lyd og minst "egenlyd" fra hele signalveien.

 

Det er mange forskjellige høytaler-design å velge mellom. Da prater jeg ikke om hvordan de ser ut, men oppbygningen.

 

Forskjellige oppbygninger av høytalere

 

Bassreflex

 

806sonusdomus.1.jpg

 

Den vanligste av de alle. Et kabinett med enten "røret" pekende ut mot rommet eller bak høytaleren, mot bakveggen, slik at den slenger lufttrykket i kassen ut i rommet og demper resonansen i kabinettet (dunk på høytaleren din - den har mange hulrom og de høres om du dunker på de) samt at de lavere frekvensene ikke er avhengig av lange slag på basselementet for å reprodusere de lavere hertz. Men heller kortere slag med samme frekvens.

 

D' appolito-konstruksjonen er vanlig på bassrefleks-oppbygningen, det vil si to (eller fler) bass-elementer under diskanten og et delefilter skiller de tre elementene.

 

Transmisjonslinje-høytalere

 

av_daline61.jpg

Her ser dere tydelig konstruksjonen. Men her går lyden igjennom porten i bunn, som dere ser er det en lang kanal fra elementene og til porten i bakkant av høytaleren. Denne kanalen fungerer som et resonans-kammer. Lyden blir mao. skutt ut. Kanalen trenger en lengde på den laveste frekvensen produsert av elementene delt på 4 for å være avstemt. Eksempel: 30hz går 11 meter i sekundet delt på 4 = 2,75 meter (Les mer her!)

 

Resonanskanalen resonerer med en 1/4, 3/4 eller 5/4 av en bølgelengde av en signalkurve. Siden de høyere frekvensene (3/4 og 5/4) skaper støy, må man dempe de med filt (som sett på bildet).

 

Horn

 

CES%202003%20Avantgarde%20Trio.jpg

 

Hønna (horn) er en eksepsjonell musikkformidler med en veldig enkel oppbygning. Selve "tuten" på horna dere ser på bildet er digre greier, men elementet bak dette er ikke halvparten så stort engang. Det er et enkelt element som skyter lyd ut på vanlig måte. Akkurat i det elementet produserer lyden vil bølgene være komprimert grunnet den smale halsen de må igjennom og ha en lav amplitude (signalet har f.eks. en ratio på 1:1 fra elementet) og etterhvert som det går lenger og lenger utover i hornet vil bølgene gradvis dekomprimeres og deretter få en større amplitude (1:4, f.eks.). Det idèelle hornet har en diameter på den lengste bølgelengden delt på 2. 30hz = 11meter/sekundet delt på 2 = 5,5meter. Diameteren på dette hornet blir da 5,5meter.

 

Dette fører til at lyden blir forsterket av horna uten en helvetes drivkraft. Mange bruker ikke mer enn en liten rørforsterker på 2x8watt for å drive horna sine. :)

 

Stativhøytalere vs. gulvstående høytalere

 

Om man skal kjøpe stativhøytalere eller gulvstående har alltid vært et stort tema. De fleste ender alikevel opp med å kjøpe gulvstående. Hvorfor det? En stativhøytaler i prisklassen 10 00,- er somregel bedre enn en gulvstående til 10 000,-. En gulvstående høytaler er somregel dyrere å produsere og i mange tilfeller mye mindre påkostet enn en like dyr stativhøytaler. Man kan selvfølgelig finne unntak og få skikkelig "bang for the buck".

 

Eksempel:

 

Audiovector S1 Signature

 

Prislapp: 14 495,-

Prinsipp: 2-veis, bassrefleks

Frekvensområde: 44 Hz - 26 kHz (+/-2dB)

Virkningsgrad: 87 dB / 1W (1m)

Nominell impedanse: 8 ohm

Mål i mm: (BxHxD) 190 x 370 x 280

Vekt: 11 kg/stk

Tresorter: Black ash, Maple, Cherry, Rosewood, White

 

Audiovector S3.

 

Prislapp: 15 595,-

Prinsipp: 2,5-veis, bassrefleks

Frekvensområde: 32 Hz - 23 kHz (+/-2dB)

Virkningsgrad: 91 dB / 1W (1m)

Nominell impedanse: 8 ohm

Mål i mm: (BxHxD) 190 x 1030 x 310

Vekt: 18 kg/stk

Tresorter: Black ash, Maple, Cherry, Rosewood, White

 

Her har vi to tilsynelatende forskjellige høytalere, men jeg har alikevel tro på at S1 Signature spiller bedre enn S3 på små og middels små rom. Mtp. at S3 er en større høytaler, vil du for det første få problemer med å plassere de skikkelig, for det andre vil du sannsynligvis få et lydbilde preget av mye bass, da S3 er stor og har to basselementer. S1 Signature vil nok spille mer "riktig" enn det S3 gjør.

 

Men i større rom vil S1 Signature få problemer. Hvorfor det? Fordi den er liten. Stativhøytalere passer best i små rom, mener jeg. Om du har plass og grunn til det, kjøp gulvstående, om ikke - gå for stativhøytaler.

 

Min mening er enkelt og greit at om du kjøper en stor høytaler, ha stort nok rom til den.

 

Trenger du en subwoofer?

Dette er et sterkt diskutert tema, så jeg holder meg kort her, da jeg ikke har så mye erfaring eller kunnskap med subber.

 

Subber produserer de lave frekvenser og sender de ut i rommet. De kan være formet som rør, kasser og mange andre former. Men trenger du en sub?

 

Om lyden mangler bånndrag og fyldighet kan det være en fordel å gå for en sub. Subben du kjøper bør ha mye punch og være vedlig kjapp.

 

Om man har et par stativ-høytalere kan det være en fordel å gå for en sub om rommet er stort. Men pass på å få plassert den skikkelig. Dette kan være kinkig, da subwoofere lever sitt eget liv, mener jeg. :wee:

 

Hva er du ute etter med lyden du skal ha i lytterommet ditt?

Som sagt ovenfor. Det er mange forskjellige mennesker. Er du ute etter en høytaler der du kan spille DJ. Tiesto med full rettferdighet, velger du ikke en høytaler som har en lyd som passer bedre til akustiske instrumenter. Derfor er det eneste rådet man kan gi er å oppgi preferanser til den lyden du vil ha og hvor stort rommet ditt er.

 

Det sier seg selv at en høytaler med dobble 15" bass-elementer er for stor til et rom på 15kvadratmeter. Det passer seg bedre med en stativhøytaler i sånne rom.

 

Demping av lytterommet

 

Mange skikkelig ihugga hifi-nerder kjøper seg dedikerte akustikk-plater som demper resonansen man får i rommet. Men det er noen enkle grep for å minske resonansen i rommet du har tilgjengelig: innred det! Legg ett teppe på gulvet og heng opp noen gardiner og sett opp CD-hyller og noen lamper. Dette skaper både trivsel og det dreper samtidig mye resonans.

 

Er du usikker på om rommet ditt har mye resonans? Stå midt i rommet og klapp i henda. Hører du at rommet lager den samme lyden du lager et par millisekunder etter deg? Da har du litt resonans. Se forrige avsnitt (les: innred rommet!). Fortsett så i hjørner. Det samme der? Kjør på med lamper og shit du kan ha i hjørner!

 

Ta deg en tittetur før du kjøper!

 

Er du usikker på hva du skal kjøpe? Brenn en CD med musikk som har god kvalitet! Deretter drar du til de forskjellige stedene de selger lyd. Spør om de har høytalerene du er ute etter og spør om du kan få høre på de med din egen CD. Vær også kritisk til hvordan forsterker forhandleren bruker. Han kan bruke noe som er flere mil over ditt budsjett. Spør om han kan bruke en i din prisklasse. Da skaper du et oppsett som vil likne litt på det du har tenkt deg.

 

Tilslutt ønsker jeg alle stereo-frelste og surround-frelste gode opplevelser med anleggene sine.

Endret av Hylo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Ser bra ut dette her. Bruken av subwoofer synes jeg også fortjener et eget punkt, da dette er relevant i stereo og ikke minst ikke hjemmekino. ;)

 

Edit: innlegg 7000. :fun:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne visst noe om forskjellen på stativ/ bokhylle-høyttalere og gulvstående.Noe om hvilke kvalitetsforskjeller man kan forvente seg av små HT vs store HT i samme prisklasse.

 

fin fin guide!

 

Hva med elektrostathøyttalere?

Lenke til kommentar

Veldig bra!

 

Jeg er ikke veldig kyndig men har forstått såpass at en høyttaler med lav følsomhet/virkningsgrad krever en kraftigere forsterker. Iflg specs nevnt øverst så hadde S1 87db og S3 91db.

 

Hvor stor forskjell i kvalitet tilsvarer dette? Forklar gjerne i tusenlapper eller i specs som er lesbar for oss ukyndige. Akkurat hvilke forsterkere som matcher de forskjellige høyttalerne er mindre relevant i denne sammenhengen og det bør man jo selvsagt lytte/spørre seg fram til.

 

Har en følelse av at mange undervurderer viktigheten av en kraftig nok forsterker, og tror at man får god lyd av en god høyttaler uansett.

Så hvilket scenario gir "best" lyd?

Eks1: Forsterker til 6000kr og HT til 2000kr.

Eks2: Forsterker til 2000kr og HT til 6000kr.

 

En siste ting som jeg også lurer på.

Hvor mye mer kreves det av en surroundreceiver som skal drive to fronthøyttalere og en vanlig intergrert forsterker som skal drive to fronthøyttalere? Bruk gjerne tusenlapper og spesifikasjoner denne gangen også. Og på hvilket nivå (høyttaler-pris/-kvalitet) bør man gå over til å ha en effektforsterker i tillegg til surroundreceiveren.?

 

Er muligens et stykke utenfor hva tråden egentlig handlet om, men kanksje noe av det kunne passet inn.

 

T-Evil

Lenke til kommentar
Jeg er ikke veldig kyndig men har forstått såpass at en høyttaler med lav følsomhet/virkningsgrad krever en kraftigere forsterker. Iflg specs nevnt øverst så hadde S1 87db og S3 91db.

 

Hvor stor forskjell i kvalitet tilsvarer dette? Forklar gjerne i tusenlapper eller i specs som er lesbar for oss ukyndige. Akkurat hvilke forsterkere som matcher de forskjellige høyttalerne er mindre relevant i denne sammenhengen og det bør man jo selvsagt lytte/spørre seg fram til.

Det har absolutt ingenting å si på kvaliteten på høytaleren, for det første. Men om du ser det i en annen vikel, så er følsomheten/virkningsgraden/impedansen på høytaleren det samme som at du holder en tommel over en vannslange. Kjenner du presset du får på tommelen? Dette er det samme som signalet. Dette må passere igjennom sprekken mellom slangen og fingeren din. Så sånn sett vil det bli hardere å drive S1'ene.

 

Følsomheten svinger derimot med signalet du gir til høytaleren. Jeg tok nettopp frem multimeteret og sjekket på terminalene på mine Audiovector K3. Den varierer mellom 4ohm og 30ohm. 4ohm på de høyste frekvensene og 30ohm på de laveste.

 

La oss si at en høytaler har 90 dB (1W/1m) følsomhet. Den spiller 90dB ved 1watt ved en meters avstand. Hva må til for å spille 100dB da? 10watt. For hver 10'ende dB i volum må det en tidobling av krefter fra forsterker.

 

ja, du må ha en kraftigere forsterker på S1 enn du må ha på S3.

 

Men om du kjøper en høytaler til 15 høvdinger, så bør du ha en forsterker som matcher de. Du går ikke på HiFiklubben og kjøper en NAD til 2 lapper (ikke vondt ment mot de som har det), men man bør ha tatt i betraktning av at man må ha noe som matcher høytalerene og kjøper gjerne noe til omlag samme pris.

 

Du ser ikke en som eier Dynaudio Contour med en forsterker til 3 lapper. Han har nok en til 20 lapper eller mer.

 

Har en følelse av at mange undervurderer viktigheten av en kraftig nok forsterker, og tror at man får god lyd av en god høyttaler uansett.

Så hvilket scenario gir "best" lyd?

Eks1: Forsterker til 6000kr og HT til 2000kr.

Eks2: Forsterker til 2000kr og HT til 6000kr.

Den her har jeg ikke peiling på, du. Men jeg kan si såpass at jeg hadde en NAD 320BEE for et års tid siden. Den kosta 2500,-. Den spilte faen så morsomt og bra for prisen. Den spilte rotta av dyrere modeller (Cambrigde. Testet den mot en kompis sin) på et par B&W 603 når det kom til trykk og volum.

 

Den er så variabel at jeg tør ikke svare på mer enn det jeg vet selv.

 

En siste ting som jeg også lurer på.

Hvor mye mer kreves det av en surroundreceiver som skal drive to fronthøyttalere og en vanlig intergrert forsterker som skal drive to fronthøyttalere? Bruk gjerne tusenlapper og spesifikasjoner denne gangen også. Og på hvilket nivå (høyttaler-pris/-kvalitet) bør man gå over til å ha en effektforsterker i tillegg til surroundreceiveren.?

Sett at det er samme par høytalere som skal stå på både surround-reciveren og den integrerte.

 

Det kreves ikkenoe mer av surround-reciveren enn av den integrerte. Men den integrerte er det fokus på lyd, lyd, lyd og lyd, ikke lyd, bilde og HDMI-switcher. Det er to kanaler på den integrerte (L og R) og fem på surround-reciveren (L, R, C, SL, SR). Dette utgjør at forsterkeren må ha en kraftigere strømforsyning for å mate de forskjellige kanalene med watt, og ikke minst strøm. Surround-forsterkere krever større strømforsyning, for de skal drive 3 kanaler til og alikevel klare å levere like mye til hver kanal.

 

Om man bør gå over til effektforsterker ved siden av surround-reciveren til å drive frontene? Tja, spørs helt på reciveren det. Om du er fornøyd, så går det ann å kjøpe en surround-forforsterker (volumkontroll og kildevelger) og sende de forskjellige signalene til enten 5 monoblokker eller 2 stereo-effektforsterkere og en monoblokk til center. Men dette er en aldeles DYR løsning.

 

Håper jeg klarte å svare på noe. :)

Lenke til kommentar
Har en følelse av at mange undervurderer viktigheten av en kraftig nok forsterker, og tror at man får god lyd av en god høyttaler uansett.

Så hvilket scenario gir "best" lyd?

Eks1: Forsterker til 6000kr og HT til 2000kr.

Eks2: Forsterker til 2000kr og HT til 6000kr.

Eksempel 1 gir nok best resultat.

En høyttaler blir bare så god som forskerkeren tiltaler.

Personlig har jeg gått andre veien, men det er ikke ubegrunnet.

Men tommelfinger reglen er at det er bedre å legge mere penger i forsterker enn høyttalere.

Lenke til kommentar

Hylo: Takk for et godt og utfyllende svar. Er forhåpentligvis ikke bare jeg som lurer på mange småting i hifi-verdenen. Regner jo med at gutta på hifi-sjappa kan sakene sine, men det er jo smart å ha litt kjøtt på kunnskapsbeinet før man entrer butikken, så kan man "gjennomskue" en useriøs selger hvis man tar han i en drøy overdrivelse eller lignende.

 

Mitt eksempel angående bruk av effektforsterker i tillegg til surroundreceiver:

JEg har en H/K AVR 247. Hvor gode høyttalere kan jeg regne med at den vil drive i stereo? Og da tenker jeg i mitt tilfelle på stativ/bokhyllehøyttalere. Frister ikke med en effektforsterker i tillegg av plasshensyn.

 

Hvilken av disse vil drive to greie bohyllehøyttalere(ca 3000kr) i stereo best:

Argon Amp3245

eller

H/K AVR247

 

T-Evil

Lenke til kommentar
Hylo: Takk for et godt og utfyllende svar. Er forhåpentligvis ikke bare jeg som lurer på mange småting i hifi-verdenen. Regner jo med at gutta på hifi-sjappa kan sakene sine, men det er jo smart å ha litt kjøtt på kunnskapsbeinet før man entrer butikken, så kan man "gjennomskue" en useriøs selger hvis man tar han i en drøy overdrivelse eller lignende.

 

Mitt eksempel angående bruk av effektforsterker i tillegg til surroundreceiver:

JEg har en H/K AVR 247. Hvor gode høyttalere kan jeg regne med at den vil drive i stereo? Og da tenker jeg i mitt tilfelle på stativ/bokhyllehøyttalere. Frister ikke med en effektforsterker i tillegg av plasshensyn.

 

Hvilken av disse vil drive to greie bohyllehøyttalere(ca 3000kr) i stereo best:

Argon Amp3245

eller

H/K AVR247

 

T-Evil

Med den argon-forsterkeren får du en amp uten sjel, men grei effekt til en billig penge. Den har sine barnesykdommer, som f.eks en lei tendens til å "klippe" lyden når inngangssignalet er lavt. For dere som vil ha det teknisk, den bruker en digital step attentuator som suger balle. :p

 

Sjekk heller ut Cambridge sine forsterkere (ligger rundt 2k og oppover), eller bare gå for den H/K'en.

Lenke til kommentar

Diskusjonen gikk på om det var bedre med en budsjett forsterker vs en budsjett surroundreceiver. Men jeg tar poenget med at de gir ca samme effekt på budsjetthøyttalere og at det er nyanser i lydbildet som er forskjellen på å bruke en surroundreceiver vs en vanlig stereoforsterker. (Såfremt de har forholdsvis lik effekt).

 

Kan man kjøre ett par mer krevende høyttalere med en kombinasjon av en budsjettreceiver og en budsjettforsterker og få et resultat som kan sammenlignes med 1 integrert forsterker av høyere kvalitet?

Eks Cambridge Azur 340 + H/K AVR247.

Og bruke disse på B&W CM1 (eller enda bedre høyttalere)

vs samme høyttalere og f.eks denne :Cambrigde Azur 740

 

I total effekt skulle disse to eksemplene bli ganske like.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål.

 

Jeg vil tro at 740'en vil spille best. Da vil det i tilegg ikke være to ledd som ikke er like. :)

 

Egentlig så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor dette spiller så stor rolle. Watt er watt, men er det så veldig vits i å henge seg opp i spesifikasjoner? GÅ ETTER DET SOM LÅTER BRA.

Lenke til kommentar

joda, er helt enig i at lyd er en subjektiv greie og at egentlig ikke kan lage en best-for-pengene-pakke som man gjør med pcer.

 

Jeg er mest interessert i hvilke muligheter man har med en hjemmekino-pakke hvis man har lyst på et godt stereo-oppsett samtidig. Og ganske mye for diskusjonen sin skyld også.

 

Vet at mye ble ganske off-topic i forhold til intensjonen med tråden. Men det er vel førsteposten som er mest relevant her.

 

Veldig godt initiativ å redegjøre litt for høyttalere! Takker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...