Gå til innhold

Lydkort VS Harddisk opptaker

foglest

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å gå til innkjøp av utstyr for å ta opp musikk hjemme. Ikke noe profft, men

vil ha muligheter! Er det noen som vet hva som er greiest å bruke å håndtere av lydkort og en opptaker?

Har sett på Korg D3200, og syns den ser grei ut, men håper noen har peiling på området!

Mvh Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Yamaha harddiskopptager selv som jeg brukte frem til i år. Da gikk jeg over til en Mac og Logic.

Fordelen med en harddiskopptager er at den er ferdig til bruk rett ut av boksen. Ingen softwareinstallasjon og nesten ingen konfigurering er nødvendig. I den prisklassen du ser på er lydkvaliteten bra også (har ikke prøvet D3200 selv, men antar den er bra.) Og fordi det er dedikert hardware behøver du ikke bekymre deg om at andre prosesser stjeler maskinkraft. Den er også rimelig enkel å ta med seg om du skal gjøre opptak andre steder.

Den største ulempen er mangel på skjerm og mus. Du må inn i hierarkiske menyer for stille inn parametere og legge på effekter. Etterhvert blir det kjedelig. Med en PC-basert løsning har du on screen redigering, og nesten uendelige muligheter for tilleggsmoduler. Litt mer styr å få installert og satt opp alt sammen, men når det først er gjort så har du et mer brukervennlig og fleksibelt system.

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har en Yamaha harddiskopptager selv som jeg brukte frem til i år. Da gikk jeg over til en Mac og Logic.

Fordelen med en harddiskopptager er at den er ferdig til bruk rett ut av boksen. Ingen softwareinstallasjon og nesten ingen konfigurering er nødvendig. I den prisklassen du ser på er lydkvaliteten bra også (har ikke prøvet D3200 selv, men antar den er bra.) Og fordi det er dedikert hardware behøver du ikke bekymre deg om at andre prosesser stjeler maskinkraft. Den er også rimelig enkel å ta med seg om du skal gjøre opptak andre steder.

Den største ulempen er mangel på skjerm og mus. Du må inn i hierarkiske menyer for stille inn parametere og legge på effekter. Etterhvert blir det kjedelig. Med en PC-basert løsning har du on screen redigering, og nesten uendelige muligheter for tilleggsmoduler. Litt mer styr å få installert og satt opp alt sammen, men når det først er gjort så har du et mer brukervennlig og fleksibelt system.

Geir :)

Det er USB tilkobling, slik at den fungerer som en ekstern harddisk, så vil det ikke gå ganske greit å legge inn lydfilene i et program på dataen, å dermed få samme effektene?

Og dermed vil det vel også bli enklere å stille parametrene?

Endret av foglest
Lenke til kommentar

En ekstern harddisk gir vel bare tilgang til selve filene, men jeg vet ikke hvordan eller om Korg har løst det problemet.

Computer friendly

The D3200 automatically allocates part of its internal hard disk as a PC (USB) drive.*4 This area can be used to import/export WAV data between the D3200 and a computer DAW program via USB, and can also be used to load system data. D3200 user data transferred to your PC can be easily e-mailed or exchanged over the Internet. High-speed USB 2.0 is supported, so even large amounts of data can be transferred smoothly. In addition, back-up data created*5 by other Korg D-series models can also be loaded.*6 (D12, D16, D1200, D1600, D1200mkII, D1600mkII, D16XD, D32XD)

Nå skal det sies at jeg egentlig ikke er glad i de typiske harddiskopptakerne, de er altfor kronglete å bruke. Med en PC og et greit lydkort har du en glimrende begynner-pakke som lar seg enkelt utvide etter hvert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...