Lch Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Men jeg regner med at XP kunne fått flere hvis alle de 2k-folka hadde prøvd XP i en måned sammenhengende BTDT. Det skjer nok ikke. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Jeg er blandt de 10% som bruker Opera, og blandt de 2% som bruker Linux... synes det er en altfor laber økning av Linux-brukere... hiv ut windows'en deres nå med en gang, og bli kvitt skabberakket en gang for alle... og, Opera identifiseres som Opera uansett om du stiller inn noe annet, det du velger er hvilken "kompatibilitet" nettleseren skal virke som... Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Eksplosiv økning av linux brukere!!!Linux ruler ass.... NOT Jadda jadda, det var jo en spøk. Men det at Linux kun står for 2 fattige % her på hw.no, tror jeg bare ikke noe på. Jeg vil heller dobble tallet, altså 4-5%. Det er for mye fart på Linuxforumet til at det bare skal være 2%. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Hvorfor er det 1280:1024 som er referanse blant 1280 oppløsningene? Det er jo 1280:960 som gjelder Lenke til kommentar
Langly Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Windows og MacOS avanserte OS?? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Hvorfor er det 1280:1024 som er referanse blant 1280 oppløsningene? Det er jo 1280:960 som gjelder 4:3-forhold på 5:4-native LCD ser ikke særlig pent ut. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Men det at Linux kun står for 2 fattige % her på hw.no, tror jeg bare ikke noe på. Jeg vil heller dobble tallet, altså 4-5%. Det er for mye fart på Linuxforumet til at det bare skal være 2%. 1. Mange linuxbrukere hopper rett til forumet mens statistikken tar for seg de andre sidene 2. Mange linuxbrukere har bare linux på serveren 3. De fleste linuxbrukere har også Windows og mange velger å bruke Windows når de skal surfe på verdensveven Det var hvertfall noen grunner jeg kan komme på som kan begrunne linux sin labre oppsluttning hiv ut windows'en deres nå med en gang, og bli kvitt skabberakket en gang for alle... Da hiver jeg i samme slengen ut alle spilla mine, Adobe Photoshop, Macromedia Flash og mange andre programmer. De mest brukervennlige linux distroene er de som etterligner windows, det sier det meste om situasjonen. Linux er 3-4 år bak Windows på desktop fronten og enda lengre bak når det kommer til bærbare. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Da hiver jeg i samme slengen ut alle spilla mine, Adobe Photoshop, Macromedia Flash og mange andre programmer. De mest brukervennlige linux distroene er de som etterligner windows, det sier det meste om situasjonen. Linux er 3-4 år bak Windows på desktop fronten og enda lengre bak når det kommer til bærbare. Hvorfor skal du hive ut spillene dine? Du kan da spille dem i GNU/Linux og ref. Transgaming/WineX 3-4 år bak Window på desktop fronten? Har du i det hele tatt brukt GNU/Linux nylig? Både GNOME 2.x og KDE 3.x er jo både penere og faktisk mer jålete en Windows XP... Jeg foretrekker selv Fluxbox... Hvorfor mener du at GNU/Linux er lengre tilbake når det gjelder bærbare? Ut i fra hva jeg både har sett og prøvd av GNU/Linux på bærbare har ikke jeg merket noe som gjør at GNU/Linux ikke er bra på bærbare. Når det gjelder Adobe Photoshop og Macromedia flash så får du vel ha en Windows installasjon liggende i Lilo som backup, dog, finnes gode verktøy for GNU/Linux som gjør det du gjør i de programmene og sikkert. For hva jeg vet kan du kanskje kjøre de i GNU/Linux ved hjelp av Wine også. Mange tror visst GNU/Linux bare er console.... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvorfor skal du hive ut spillene dine? Du kan da spille dem i GNU/Linux og ref. Transgaming/WineX Du får ikke spilt alle spill, iallefall ikke enda. Både GNOME 2.x og KDE 3.x er jo både penere og faktisk mer jålete en Windows XP... Nå, dette er din mening, ikke et faktum. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hvorfor skal du hive ut spillene dine? Du kan da spille dem i GNU/Linux og ref. Transgaming/WineX Er både enklere og mindre krevende for maskinen og kjøre i Windows. 3-4 år bak Window på desktop fronten? Har du i det hele tatt brukt GNU/Linux nylig? Som hovedOS på desktop maskinen min har jeg ikke hat Linux siden RH5.2 men føler at jeg har en ok feeling på hvordan situasjonen er med de nyere utgavene også. Både GNOME 2.x og KDE 3.x er jo både penere og faktisk mer jålete en Windows XP... Jeg foretrekker selv Fluxbox. Ingen tvil om at det kan se tøft ut, men det er for ineffektivt å bruke. Spesielt konfigurasjon tar for lang tid. Det er også altfor vanskelig å bruke for uerfarne. Du kan godt le av Wizzard'ene i WindowsXP men det er faktisk folk som trenger disse for å sette opp nettverk osv. Hvorfor mener du at GNU/Linux er lengre tilbake når det gjelder bærbare? Tja, WLAN, strømsparing og synkronisering er punkter jeg har følt Linux ikke er holdbart. Når det gjelder Adobe Photoshop og Macromedia flash så får du vel ha en Windows installasjon liggende i Lilo som backup, Jeg ser ikke poenget. Alt jeg kan gjøre i Linux kan jeg gjøre i Windows, men alt jeg kan gjøre i Windows kan ikke gjøres i Linux. Hvorfor skal jeg ikke bare velge det OSet som kan gjøre alt jeg vil på den enkleste måten? Det å måtte reboote bare pga at du skal kjøre et windows program blir for tungvint. Mange tror visst GNU/Linux bare er console.... console er faktisk mitt favorittsted i Linux, men jeg bruker jo bare linux til serveroppgaver da Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Så vidt jeg har hørt så er linux relativt rått på bærbare PC'er og er snill på strømmen også..... barbara.no hadde en artikkel om dette i fjor en gang. Ang. brukervennlighet i linux så tror jeg det har blitt diskutert til døde (jeg har selv vært med på det i NYERE tid (tidligere denne uka: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=9...der=asc&start=0 - der har du 5 sider på saken). LES og bli mer bevisst på at ordet brukervennlighet står åpent for tolkning. Det er forresten bevisst at spill som UT2003 kjører bedre i linux (dette er jo spill som kan kjøres i linux uten wine) Uansett man skal ikke disse verken linux eller windows. Det er to vidt forskjellige OS'er som er gode til hver sin ting. Jeg bruker selv windows i tillegg til linux. Spiller, redigerer bilder og film etc. Men "the Gimp" er jo også genialt må jeg jo si. Lenke til kommentar
Ap. Syvertsen Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 hvorfor i huleste var ikke 56k / 64k med i "tilkobling's" greia? Det kalles smalbånd... Ang. at WinXP har 0% på verdensbasis tyder vel bare på at verdensbasis statistikken er fra 2001. Dette forklarer vel litt om hvorfor 800x600-tallet er så høyt på verdensbasis... Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Vil nå si at XP er ca like "avansert" som 98 .. Det er laga for newbies, men det har endel avanserte muligheter under panseret. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Fint å se at hw.no sine brukere tar i bruk ny teknologi, og holder seg oppdatert på maskinvare Men må si meg overasket over det store antallet som bruker XP, var mye høyere enn jeg trodde. Fint at linux har hatt en god økning også, 100% økning er jo endel Stå på alle hw.no lesere, i 2005 vil jeg se at majoriteten kjører 1600x1200 oppløsning, minst 20% kjører opera og "smalbånd"-folket redusert til 5-10% -------------Reply til tidligere poster------------------- [...] tyder vel bare på at verdensbasis statistikken er fra 2001. Dette forklarer vel litt om hvorfor 800x600-tallet er så høyt på verdensbasis... i artikkelen står det følgende: Tallene fra "verdensbasis" er hentet fra Thecounter.com sine tall for mars 2003. [...]Eneste forskjell på XP home/prof. er at de gir ulike plagsomme begrensninger. Begge er like lette å bruke. Begrensningene er der for å gjøre det brukervendlig, de mere avangserte brukerene(f.eks. sysadmins) vet fint hvordan de skal få stillt inn ting slik de vil ha. [...]Tipper jeg får et par kommentarer mot dette innlegget.. Høres ut som om det er et problem med domenekontrolleren din og ikke XP(kan seff vere dårlig satt opp xp også), jeg jobber faktisk i en bedrift som har kjørt delvis med xp-klienter i lengre tid(forsåvidt koblet opp mot netware og samba), og vår erfaring er at det ikke er noe flere problemer med xp enn med nt eller 2000(ja, vi har nt-klienter også). Kan også av erfaring med mitt hjemmenettverk(som forsåvidt bare består av 5 klienter) si at det i utgangspunktet ikke er noe problemer med å bruke xp opp mot AD(har kjørt både 2000 og 2003), men det kan jo vere problemer koblet opp mot spesielle konfigurasjoner. Lenke til kommentar
Ap. Syvertsen Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 [...] tyder vel bare på at verdensbasis statistikken er fra 2001. Dette forklarer vel litt om hvorfor 800x600-tallet er så høyt på verdensbasis... i artikkelen står det følgende: Tallene fra "verdensbasis" er hentet fra Thecounter.com sine tall for mars 2003. Men det kan da ikke seriøst være mulig at 0% bruker XP på verdensbasis, da hadde jo M$ vært konkurs for lenge siden (vel, kanskje ikke), og når over 50% av norske brukere bruker XP, må vel det være nok til å dra XP over 1% uansett? Det tallet der må jo være fåkka eller gammelt. Edit: Quoting ain't easy Lenke til kommentar
Langly Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 [...] tyder vel bare på at verdensbasis statistikken er fra 2001. Dette forklarer vel litt om hvorfor 800x600-tallet er så høyt på verdensbasis... i artikkelen står det følgende: Tallene fra "verdensbasis" er hentet fra Thecounter.com sine tall for mars 2003. Men det kan da ikke seriøst være mulig at 0% bruker XP på verdensbasis, da hadde jo M$ vært konkurs for lenge siden (vel, kanskje ikke), og når over 50% av norske brukere bruker XP, må vel det være nok til å dra XP over 1% uansett? Det tallet der må jo være fåkka eller gammelt. Edit: Quoting ain't easy Tror som nevt over her at "verdensbasis" er de resterende sidene som The Counter overvåker... Så hvis TheCounter.com overvåker linux.com, Ihatewinxp.com og whynotuse3.11 så er det ikke rart til at til at prosenten på XP ligger på null.. dessuten kan det bare være en simpel avrundingsfeil. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 0% WinXP på verdensbasis? Stiller meg ganske tvilende til det tallet der. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det nå ett og et halvt år siden XP kom ut, og på den tida bør da en del ha greid å oppgradere til det OSet. Nå har ikke jeg noen gang vært på en nettcafe, men jeg regner med at de prøver å være "trendy", og kjøper seg derfor nye maskiner med nytt, fint OS. Og er det ikke sånn at nettcafeer har en mye større "markedsandel" overfor hjemme-PC i en del andre land? Jeg personlig bruker XP av to grunner: 1. Jeg er lei av den gamle grå Windowsen og bruker derfor den fine blå XP (ja, jeg veit mange er uenige der). Har kanskje litt med at jeg har vært aktiv Windows-bruker siden 3.0s dager. 2. Jeg driver en del med digitalfoto og sånt, og da er de nye visningene i Utforsker med miniatyrbilder og sånt, og "Windows bilde- og faksbehandling" er glimrende for å bare sjekke hvordan et bilde ser ut i fullskjerm. (beklager, men Photoshop går bare for treigt) Ellers har jeg følgende: 1600x1200, 32-bit, "bredbånd" og IE ... 1. Du kan sprite opp Win2k'n med andre skins etc og få den til og sjå ut osm winXP 2. Høyrt om ACDSEE? det er mykje bedre bildevisings prog enn det som er innebygget i winxp Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Nettleser og OS kan finnes fra HTTP Headers, eks her: demo Sjekk spesielt HTTP_USER_AGENT, det er den som rapporterer browser og OS, og det er den som endres av "identify as ..." funksjonen i Opera Får å sjekke skjermoppløsning og fargedybde, må man bruke javascript, de dataene sendes ikke i HTTP. Når man først bruker javascript til dette, har de mest sannsynlig en "browser sniffer" i javascriptet som også detekterer nettleseren utfra hva som lar seg gjøre og ikke. Mao vil de nok merke om du bruker "identify as IE"-Opera. Hvis brukeren har javascript disabled, bruker de sannsynligvis HTTP_USER_AGENT Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 2. Høyrt om ACDSEE? det er mykje bedre bildevisings prog enn det som er innebygget i winxp Ja, og huff huff så forferdelig den bildevisningen til Windows er da. Den viser bildene i farger som er helt på tryne.. tror faktsik den legger til en eggegul farge til bildet. Merkelig.. Zoomer automatisk etter som det passer den gjør det og. Ikke kan man se over flere bilder på en gang heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå