Gå til innhold

Hardware.no-lesere 2003 vs 2001

Anbefalte innlegg

Jeg reagerte også på at det står 0% op verdensbasis på WinXP.

Verdensbasis er 100% av alle datamaskinene ikke sant?

Hvis WinXP fortsatt har 0 % så har Microsoft bommet ganske kraftig iallefall, selv syns jeg det er en fin OS pga. stabiliteten, og mange nyttige funksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

identify as mozilla er bedre enn msie5/6.0 mener nå jeg. Før gikk det ikke å logge inn hos microplex hvis man hadde opera eller msie identify. Da satte jeg den til mozilla, og alt funket :D

Men jeg bruker jo både windows og linux, men opera i begge. Samme oppløsning og fargedybde i begge. Hva er da mest sannsynlig: 1. at jeg blir tellt som windows bruker og linux-bruker.

eller

2. at jeg kun blir telt en gang pga. av coockies (som funker som de skal i opera 6 - hint: autoinnlogging), eller pga. av ip?

jeg bare lurer....

Lenke til kommentar

"Det er også interessant å se at over 50% av leserne på Hardware.no bruker Windows XP. Det kan trolig tyde på at våre lesere er litt mer avanserte enn den "jevne bruker". "

XP er operativsystemet som leveres med alle PC-er idag.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik så har jo MS en lett oppgave å sperre sider for opera.  :grumpy:  

Har ikke hørt at opera sender ut en slik melding, men d kan godt hende.. :shrug:

Stemmer det, er jo derfor msn.com/msn.no ikke funka ordentlig selv om du tok "identify as opera", det er info en plass i stringen som sendes at det er opera som er browseren, selv om du setter på identify as IE.

AtW

Lenke til kommentar
XP er operativsystemet som leveres med alle PC-er idag.

Er litt dumt at de ikke skiller mellom WinXP Pro og Home. Home er jo den som leveres til "enhver idiot", mens avanserte brukere bruker Pro. Jeg for min del hadde ikke ville funni på å installere Home på min maskin. Her er det kun Pro som gjelder. Det blant annet på grunn av IIS og andre avanserte ting som jeg bruker til ymse ting. Jeg vet at IIS har et sveitserost-stempel på seg, men det gjør ikke meg noe, for jeg bruker det bare til testing lokalt uansett.

Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at det er så stor prosent del i verden som bruker 800x600 er at den er som oftest standard oppløsning, og jeg tror at et overaskende lavt tall faktisk vet hvordan man forandrer denne. Men en som leser daglig på hardware.no driver vel kanskje med en del data og er litt mer avansert enn en "vanlig" pc-bruker, ergo kan forandre oppløsningen.

Lenke til kommentar

Stemmer det, er jo derfor msn.com/msn.no ikke funka ordentlig selv om du tok "identify as opera", det er info en plass i stringen som sendes at det er opera som er browseren, selv om du setter på identify as IE.

ehhh............. var det ikke når man satte på identify as opera at man virkelig fikk problemer?

Det er jo forresten mange sider som funker fett med identify as mozilla i stedet for opera og msie (et hint til de med nettbank (selv om min funker med alle browsere jeg har prøvd))

Lenke til kommentar

Folk lar seg overraske over at XP rapporteres til 0% på verdensbasis. Men tallet er selvfølgelig høyere, det sier seg selv.

Hva kompleksitet angår, det går ikke nødvendigvis på hvor vanskelig det er å bruke det og dermed hvor komplekse kunnskaper brukeren har, det går på hvor komplekst systemet er bygget opp. Jeg vil tro Windows fremdeles har ganske mange flere millioner kode enn Linux. Det er ikke fordi Microsoft har så dårlige programmerere at folk opplever feil i de ulike Windows-utgavene - jo mer komplekst, desto vanskeligere å holde systemet stabilt og fritt for feil vil det jo være.

Når det gjelder dette med oppløsning er det viktig å huske at det store flertallet av pc-brukere ikke er "hardcore" datafolk, og ikke engang spesielt datainteresserte, lett å glemme for mange. For disse er det viktigere å ha en oppløsning der man kan se skrift og ikoner tydelig framfor å ha en desktop med god plass.

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar til det med 800*600 osv. For snart 3 år siden fikk vi til en avtale om hjemme P-C på jobben. Maskinene vart levert med Win. 98 SE. Det meste var ferdig innlagt bortsett fra drivere til lyd og skjermkort og at skjermen ikke var innstilt, zoom osv. Det gikk vel rimelig bra ett års tid men som "alle" vet, det eneste som er 100% sikkert med Win 98 er at det før eller siden går i "vranglås" Så vart det min jobb å dra rundt å se på elendigheta til folket. Og det er nesten utrolig kor elendigt det sto til, hakeslepp gang på gang. Greit at så mange kjørte 800*600, verre var det at mange ikke engang hadde zooma ut skjermen men hadde brukt maskina over ett år med 2 cm. svarte kanter på alle sider.

Regner med at mine arbeidskolleger er en rimelig gjennomsnitt av folket, eller er de kanskje ikke??

Lenke til kommentar

Prøv å benytte WinXP home (eller Pro for den del) i et stort firmanettverk i 30 dager. Så prøved du det samme med win2000 i 30 dager.. Jeg "tror" jeg vet hva som gir minst trøbbel. Særlig om man jobber mot Active directory (win2000 server som domenekontroller) osv..

WinXP fungerer dårlig i slike nettverk syns JEG. Kan være at WinXP vil fungere bedre mot Windows Server 2003. Har ikke testet AD med WS2003 enda..

Det kan nevnes at man kan skru av en del av de "plagsomme" funksjonene i WinXP. Eksempelvis er autosøk av skrivere og delete mapper noe som ikke er så praktisk i større nettverk. Blir meget uoversiktlig.

Jeg driver innen drift/service av IT-systemer. Har snakket med MANGE innen samme yrke, og de aller fleste er enige i at WinXP lager mer trøbbel enn det forenkler hverdagen.

Det må nevnes at jeg nå snakker om (firma)nettverk og "tyngre" bruk. WinXP er jo greitt for de som har litt mindre peiling, OG for de som har peiling nok til å deaktivere litt "dårlige" funksjoner.

Tipper jeg får et par kommentarer mot dette innlegget.. :)

Lenke til kommentar

ehhh............. var det ikke når man satte på identify as opera at man virkelig fikk problemer?

Spør hvilken av MS sine sider du snakker om ;). xbox.com og hotmail.com, funka som de skulle hvis du tok identify as IE, men ikke om du tok identify as opera (kom ikke inn på xbox.com engang). Men msn.com sendte en føkka stylesheet uansett om du tok identify as IE eller opera (føkka i betydningen funka ikke på IE engang, de sendte faktisk en egen annerledes stylesheet som var ødelagt, mens den vanlige funket fint, herlig barnslig av MS). Uansett er det jo bare å prøve selv, det er php-kommandoer ihvertfall for å lese den stringen som sendes, og der ser du at opera er nevnt en plass i stringen.

AtW

Lenke til kommentar

Så vart det min jobb å dra rundt å se på elendigheta til folket. Og det er nesten utrolig kor elendigt det sto til, hakeslepp gang på gang. Greit at så mange kjørte 800*600, verre var det at mange ikke engang hadde zooma ut skjermen men hadde brukt maskina over ett år med 2 cm. svarte kanter på alle sider.

Regner med at mine arbeidskolleger er en rimelig gjennomsnitt av folket, eller er de kanskje ikke??

Det er riktig det der, jeg har opplevd mange ganger at folk for eksempel har kjørt 60 Hz på skjermer som har hatt muligheten for 85 Hz. Det som er feil er å måpe og latterligjøre de som bruker disse maskinene, feilen ligger åpenbart i at de ikke har fått tilstrekkelig med informasjon om hvordan man bruker skjermen på best mulig måte. Typisk utslag av "arrogante datakyndige" som ikke klarer å leve seg inn i hvordan vanlige brukere opplever datamaskiner, de ser det som en selvfølge at alle synes det er like lett som de gjør, og så glemmer de å opplyse brukerne om sånne vitale småting.

Lenke til kommentar

Hva defineres som "bredbånd" og "smalbånd" i denne statistikken egentlig? Dette burde stått oppgitt der, ellers sier det egentlig ingenting... alt for mange bruker disse betegnelsene (hovedsaklig "bredbånd" altså) uten noen faste definisjoner.

Jeg vil også si at det ikke er noen overraskelse at 800x600 er mest vanlig på "verdensbasis" (dette er jo ikke 100% korrekt statistikk for verdensbasis), med tanke på hvor mye "gammelt" utstyr (dvs > 3 år gammelt) som fortsatt er i bruk. Man kan ikke forvente at bare fordi det har kommet noe som er nytt og bedre så skal hele verden bytte til dette (er ikke alle som har råd til sånt). Norske databrukere har som regel bedre økonomi enn snittet ellers i verden, ikke sant?

Til deg som ikke skjønte hvorfor noen brukte bare 16 bits fargedybde i stedet for 32 bits, kan en av årsakene være å spare minne. Selv kjører jeg kun 16 bits (både i windows 2000 og i spill), og det holder lenge for meg til mitt bruk. Den synlige forskjellen er minimal, og rettferdiggjør ikke bruken av ekstra minne.

Som kommentar til det store antallet med "avanserte" OS. Greit nok at mange i Norge bruker windows xp, og de blir stemplet som avanserte, men jeg vil tro at flesteparten av brukerne ikke har behov for de "avanserte" funksjonene windows xp tilbyr. Folk flest bruker nok ikke mer enn den innebygde "firewallen" og "mine bilder"-katalogen (for å sette ting på spissen). Jeg tror flesteparten av windows xp-brukerne fint kunne klart seg uten de mest avanserte funksjonene, og at man får nytt utseende (wow, så fint det er med blå og grønn design!) på operativsystemet rettferdiggjør ikke en oppgradering fra et annet operativsystem annet enn windows 95/98/me (wow, så fint det er med blåskjerm!). windows xp er mer en hype enn et reelt behov blant brukere flest (bortsett fra at det gir en mer bsod-fri tilværelse).

Til slutt, at opera står sterkt blant hw.no-leserne (hvor de fleste er både norske og datakyndige) er ingen overraskelse. Opera er jo norsk, og et godt alternativ til IE. Derfor til alle med opera: opera pride.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...