Gå til innhold

Fengselsbetjent, er du det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JudasKiss, hvordan var skolen sånn generelt? Hva slags fag har man osv? Vet du hvordan det er med karakterer for å komme inn, er det høye krav?

Er mye å lese på www.krus.no ellers kan jeg si at det er opptaksrunde med intervju og fysisk test aller først, så en månedes forkurs på skolen i Oslo, så et praksisår der man jobber som aspirant ved et godtkjent aspirantfengsel (som regel et av de større fengslene i landet) så et teoriår som inneholder myyyye teori og sånt no... er helt greit, men er du praktiker som meg og ikke så glad i eksamener (muntlig og skriftlig) kan det være ët ganske trått år. Men helt ok.

Faglig sett må du innom fag som kriminalkunnskap, juss, miljøarbeid, etikk, betjentrollen med avsluttende eksamen etter hvert tema. Er også endel fag man har når man er ute i praksisåret. Er da satt av 1 dag i uken til skole, ellers er det vanlig turnusjobbing. Da også med eksamener etter temaslutt.

Kreves generell studiekompetanse, fylt 21 år (veldig få kommer inn da), fullført førstegangstjeneste eller siviltjeneste, førerkort klasse B, plettfri vandel og selvsagt personlig egnethet.

Nå får jeg mitt vitnemål om nøyaktig 1 uke :D og det skal bli sinnsykt godt å gå fra å være "lusen" aspirant til utdannet betjent! Det har vært 2 interessante år!

Kan til slutt legge til at du ikke stiller bedre eller dårligere om du er vekter, militærpoliti eller noe annet i "tyttebærsjanger'n" altså om du kommer fra et det jeg vil kalle kurset yrke. Alle stiller forholdsvis likt. Det teller dog litt at man har jobbet som ekstrabetjent før eller f.eks arrestforvarer, men må da også være forberedt på å kunne mer og når man er på intervju ;)

Tidligere yrker der mennesket har vært i fokus (omsorgsyrker) etc stiller også av og til noe høyre hvis det er litt uenighet om hvem som skal få plass som aspirant ved skolen. Er normalt sett 150 plasser hvert år, med et spenn på ca 1000 til 3500 søkere alt ettersom hvor stor interessen er det aktuelle året det utlyses stillinger....

Endret av JudasKiss
Lenke til kommentar
Vet ikke så mye om yrket, men en jeg kjenner endret totalt synspunkt etter at hun begynte å jobbe som fengselsbetjent. Hun var i utgangspunktet mot dødsstraff, men etter at hun ble ferdig der mente hun at dødsstraff burde vært lovlig med tanke på alle drittsekkene som satt inne.

Hun må ha hatt en veldig firkantet innstilling i så fall. Et familie medlem jobbet i fengsle som noe pyhkolog greier å for å snakke med folk om hva som ledet til det de gjorde og hva de planla å gjøre når de kom ut, drømmer de har/hadde osv. kan ikke gå for mye i detalj siden jeg egentlig ikke for lov til å snakke med noen om dette :whistle: . Mange av de som hadde drept noen hadde faktisk ikke planlagt det lenge men heller kommet inn i sitvasjoner som gjorde at det endte som det endte, nå unnskylder jeg ingen og mener så klart at de må sone, men bare tenk da 5 sekunder med ukontrollert sinne er alt som skal til. Har du noen gang meid til et bilde på veggen av rent frustrasjon og vært piss glad etter på at du bare ødela en så liten ubetydelig ting og ikke plasma tven som sto rett foran deg?

Som jeg sa så fortjener de som sitter inne å få straff men det finnes ofte 2 sider av sak, men det vil jo alltid finnes helt gærne folk som har gjort forferdig umenneskelige ting som pedofilt voldtekt og barne mishandling men og mene at vi skal innføre noe som primitivt som døds straff her i Norge er helt på tryne, hadde ikke vært i mot lengre sone tider da. 4 år for en voldtekt, hva faen lissom?

Ble litt off topic kanskje, heh..

Lenke til kommentar
Syns det er et utfordrende og bra yrke jeg! Går ut av KRUS nå og gleder meg til pliktår! Har snart 3 år i fengselsvesnet bak meg :)

Anbefales! (hvis man liker å jobbe med mennesker i en vanskelig livssituasjon)

Ang lønn hadde jeg 345.000 kr brutto i 2007 på prakisåret mitt som aspirant (med grunnlønn på 230.000, slå den!). Vel å merke med mye overtid! Så ikke heng dere opp i at det er "dårllig lønna"! Er alltids behov for folk.... og noen må faktisk friste med 100% overtid for å få folk på jobb! Fengselsvesnet er dårlig bemannet på mange anstalter på lik linje med politiet!

Problemet er bare at i kriminalomsorgen TRENGER man folk på jobb, samma faen! For innsatte passer ikke seg selv... det er en 24/7 bedrift! (det er lettere å kutte vekk politifolk ute på gata)

Som utdannet betjent har jeg tilsvarede i brutto som jeg hadde i 2007, uten en time overtid! :) For noen er det lite... for andre er det bra... med tanke på at man har betalt de 2 årene man er under utdanning!

SØK IVEI!

Hvordan er det med praksisåret på fengselsskolen da? Kommer man i turnus med en gang? Er det nattevakter? Har hørt at det er en dag i uken som går til undervisning. Stemmer dette?

edit: oi, det var 2 sider av tråden :S bruker skjelden forumet.

Endret av Reklame
Lenke til kommentar
Syns det er et utfordrende og bra yrke jeg! Går ut av KRUS nå og gleder meg til pliktår! Har snart 3 år i fengselsvesnet bak meg :)

Anbefales! (hvis man liker å jobbe med mennesker i en vanskelig livssituasjon)

Ang lønn hadde jeg 345.000 kr brutto i 2007 på prakisåret mitt som aspirant (med grunnlønn på 230.000, slå den!). Vel å merke med mye overtid! Så ikke heng dere opp i at det er "dårllig lønna"! Er alltids behov for folk.... og noen må faktisk friste med 100% overtid for å få folk på jobb! Fengselsvesnet er dårlig bemannet på mange anstalter på lik linje med politiet!

Problemet er bare at i kriminalomsorgen TRENGER man folk på jobb, samma faen! For innsatte passer ikke seg selv... det er en 24/7 bedrift! (det er lettere å kutte vekk politifolk ute på gata)

Som utdannet betjent har jeg tilsvarede i brutto som jeg hadde i 2007, uten en time overtid! :) For noen er det lite... for andre er det bra... med tanke på at man har betalt de 2 årene man er under utdanning!

SØK IVEI!

Hvordan er det med praksisåret på fengselsskolen da? Kommer man i turnus med en gang? Er det nattevakter? Har hørt at det er en dag i uken som går til undervisning. Stemmer dette?

edit: oi, det var 2 sider av tråden :S bruker skjelden forumet.

Du går så og si rett ut i turnus ja, etter forkurset (1 mnd) inne på skolen!

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Kan en ta ekstravakter som fengselsbetjent for å se om det er noe for deg? Har tenkt litt på det i det siste...virker intressant. Muligheter for videreutdanning etterhvert?

Har hørt at man kan jobbe deltid som fengselsbetjent uten å måtte ha bestått fengselsskolen. Tror det er svært mange ferdig utdannet fengselsbetjenter som irriterer seg over dette, så vet ikke om det er fjernet.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...