Khepri Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Eller kjenner noen som er det? Hvordan trives du i jobben? Hvordan er din arbeidsdag? Nå ble det litt mangen spørsmål på rad, men lurer på om jeg skal begynne på fengselskolen. Har jobbet som omsorgsarbeider i snart 10 år, begynner og bli litt lei av og jobbe i helse, i tillegg til at det går utover ryggen, og det lite lønn for blodslit.. Lønna virker jo veldig bra utifra jobbfeber.no. Rundt 320.000 i året som utdannet fengselsbetjent. Det er jo til og med mer enn en sykepleier. Ellers virker det som en utfordrende og spennende jobb Har tenkt å kanskje se om jeg får tatt noen ekstravakter i et fengsel først da, for og se om det virkelig er noe for meg.. Lenke til kommentar
SuperSkunk Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Bestefaren min var fengselsbetjent på Ila fengsel. Tror han er oppvokst inne i fengseslet også. I et sånt lite rødt hus. Lenke til kommentar
-Martinho- Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Er ikke fengselsbetjent enda, men har planer om å søke på fengselskolen etter hvert. Går nå vg3 almenn påbyggning, og ettersom jeg har skjønt det må man være fyllt 21 før man kommer inn på fengselskolen så planen min er å ta et fagbrev, muligens som vekter, mens jeg blir gammel nok til å søke... Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Man må vel ha bestått førstegangstjeneste før man kan søke også tror jeg. Eller tar jeg helt feil nå? Lenke til kommentar
-Martinho- Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Jeg har ikke vert på sesjon enda så vet jo ikke om jeg kommer inn, men står på sidene til fengselskolen at man kommer inn om man har dokumentert fritak også... Endret 13. oktober 2008 av nitraM_8 Lenke til kommentar
SuperSkunk Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvorfor virker egentlig det så veldig fristende? Bortsett fra lønna. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvorfor virker egentlig det så veldig fristende? Bortsett fra lønna. Det at man sikkert blir utrulig god til å jobbe med andre mennesker? Lærer seg å forstå hvordan samfunnet fungerer, hvordan insatte har det osv. Det er mye. Du som vurderer fagbrev som vekter, dersom du har gått salg & service lar læretid og førstegangstjeneste som vekter kombinere. Lenke til kommentar
Khepri Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Bestått førstegangstjeneste eller fritak gjelder bare menn. Så jeg som jente kan søke uten.. Hva som frister med jobben? Virker som en spennende og utfordrende jobb, en får nok lære mye tror jeg. Har jobbet med mennesker i 10 år, men det har vært innen helse. Dette blir jo en helt annen gruppe, noe som jeg synes virker spennende. I tillegg er det bra lønn, noe som kommer godt med Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Det har vært snakk om at fengselsskolen skal få høyskolestatus. Dersom dette innføres vil det bety at man ikke kan jobbe som vikar i fengsel uten videre utdanning. Men det er fremdeles bare tatt opp til diskusjon. Lenke til kommentar
Khepri Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Det har vært snakk om at fengselsskolen skal få høyskolestatus. Dersom dette innføres vil det bety at man ikke kan jobbe som vikar i fengsel uten videre utdanning. Men det er fremdeles bare tatt opp til diskusjon. Såpass.. Blir det lenger utdannelse også da? Uansett er det vel positivt, kanskje det blir mer ettertraktet Virker som om de har hatt lite søkere de siste årene. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det har vært snakk om at fengselsskolen skal få høyskolestatus. Dersom dette innføres vil det bety at man ikke kan jobbe som vikar i fengsel uten videre utdanning. Men det er fremdeles bare tatt opp til diskusjon. Såpass.. Blir det lenger utdannelse også da? Uansett er det vel positivt, kanskje det blir mer ettertraktet Virker som om de har hatt lite søkere de siste årene. Det har ikke vært snakk om større utdanning dersom fengselsskolen får status som høyskolen. Jeg tror rett og slett det er for å skape større yrkesstolthet når det allikevel er snakk om 2-årig utdanning. Det er sikkert mange fengselsbetjenter som blir frustrert over at nesten hvem som helst kan steppe inn som vikar om f.eks sommeren. Det er også verdt å nevne at fengselsskolen er utdanning med lønn. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Bestått førstegangstjeneste eller fritak gjelder bare menn. Stiller man noe særlig svakere hvis man har fått fritak? Fengselsbetjent er et yrke som har dukket opp i hodet mitt mange ganger de siste årene. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Bestått førstegangstjeneste eller fritak gjelder bare menn. Stiller man noe særlig svakere hvis man har fått fritak? Fengselsbetjent er et yrke som har dukket opp i hodet mitt mange ganger de siste årene. Du må vedlegge dokumentasjon på hvorfor du har fått fritak. Du stiller selvfølgelig svakere dersom du ikke har gjennomført førstegangstjeneste eller siviltjeneste fordi du er i mot det, eller har en vesentlig skade, eller sliter sterkt psykisk. Å være fengselsbetjent handler mye om hvordan samfunnet fungerer, og nå har det norske stortinget bestemt at obligatorisk førstegangstjeneste for gutter er en del av dette, desverre for mange. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg ble ikke tjenestedyktig på grunn av en sykdom som ikke plager meg (eller andre) på noen som helst måte. Har det noe å si da? Lenke til kommentar
-Martinho- Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Jeg vet at f.eks. diabetikere blir individuellt vurdert, dvs. at man i utgangspunktet ikke kommer inn på fengselskolen men om man har gode legeatester osv har man alikevell en mulighet. Men du kan uansett få jobb i fengsel på deltid/sommerjobb om du har en slik sykdom. Endret 17. oktober 2008 av nitraM_8 Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Syns det er et utfordrende og bra yrke jeg! Går ut av KRUS nå og gleder meg til pliktår! Har snart 3 år i fengselsvesnet bak meg Anbefales! (hvis man liker å jobbe med mennesker i en vanskelig livssituasjon) Ang lønn hadde jeg 345.000 kr brutto i 2007 på prakisåret mitt som aspirant (med grunnlønn på 230.000, slå den!). Vel å merke med mye overtid! Så ikke heng dere opp i at det er "dårllig lønna"! Er alltids behov for folk.... og noen må faktisk friste med 100% overtid for å få folk på jobb! Fengselsvesnet er dårlig bemannet på mange anstalter på lik linje med politiet! Problemet er bare at i kriminalomsorgen TRENGER man folk på jobb, samma faen! For innsatte passer ikke seg selv... det er en 24/7 bedrift! (det er lettere å kutte vekk politifolk ute på gata) Som utdannet betjent har jeg tilsvarede i brutto som jeg hadde i 2007, uten en time overtid! For noen er det lite... for andre er det bra... med tanke på at man har betalt de 2 årene man er under utdanning! SØK IVEI! Endret 14. november 2008 av JudasKiss Lenke til kommentar
JensViking Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Vet ikke så mye om yrket, men en jeg kjenner endret totalt synspunkt etter at hun begynte å jobbe som fengselsbetjent. Hun var i utgangspunktet mot dødsstraff, men etter at hun ble ferdig der mente hun at dødsstraff burde vært lovlig med tanke på alle drittsekkene som satt inne. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Vet ikke så mye om yrket, men en jeg kjenner endret totalt synspunkt etter at hun begynte å jobbe som fengselsbetjent. Hun var i utgangspunktet mot dødsstraff, men etter at hun ble ferdig der mente hun at dødsstraff burde vært lovlig med tanke på alle drittsekkene som satt inne. Folk er forskjellige.... Lenke til kommentar
JensViking Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Folk er forskjellige....Har jeg hevdet noe annet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå