Gå til innhold

Fikk defekt PS3 fra Lefdal. Rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei. Fredag forrige uke kjøpte jeg en Playtation 3 fra Lefdal. Etter 1 dag slutta den å lese av både spill, dvd og cd'er.

 

Jeg dro til Lefdal og fortalte om problemet. De sa jeg kunne fått en ny en hvis de hadde noen på lager, men de skulle ikke få inn før jul. Isteden skulle de sende den inn til Sony, som skulle sende en ny tilbake. Detter kunne ta 3-4 uker.

 

Noen som vet hvilke rettigheter jeg har? Kan jeg få tilbake pengene feks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke krav på ny. Etter loven har Lefdal rett til å forsøke og reparere apparatet. Om de bruker mye mer enn fire-fem uker har derimot du rett til å heve kjøpet, og få pengene igjen. (I korte trekk)

 

PS! Dette er tatt opp ca. en million ganger før, så av og til kan det lønne seg å søke.

Endret av strek
Lenke til kommentar

Du har ikke krav å pengene igjen eller noe slikt dessverre, selv om produktet er klin nytt.

 

Men - du kan jo fint snakke med lefdal, forklare at den gikk i stykker første dagen, og høre om du kunne få penga igjen da poenget var jo å få spillt ps3. Så får de avgjøre om det er noen mulighet dette.

Lenke til kommentar

enig me Alastor

 

syns du bør snakke med butikken og utdype hvor rart det er å sende et en dags gammlt produkt på service, jeg er sikker på at de ser din side av saken. og kanskje vist du legger saken frem saklig og høflig (som jeg har god erfaring med) så kan du får igjen pengene til og med???

 

ikke for å skape en forventing, bare råde deg til hva du bør gjør

Lenke til kommentar

"problemet ditt" er at Lefdal har sitt på det tørre når det gjelde å sende inn til Nordisk film, ja, det tar lang tid siden Sony er trege med å distribuere. Siden Han på Lefdal sa at du kunne fått ny om de hadde hatt på lager ville jeg prøvd en annen Lefdal, om du har noen i nærheten og byttet der. For det en sier på et av lefdals vahehus, gjelder på alle lefdals varehus, dersom du kan bevise det selvsagt.

 

Råder deg til å ta kontakt med han du snakket med, høre om han kan reservere en PS3 hos et annet varehus i ditt navn, så kan du dra å hente den der. Dette selvfølgelig om det er flere lefdaler i nærheten. Er det ikke det, så er det nok ikke mye annet å gjøre enn å vente på ny fra Nordisk Film

Lenke til kommentar
Etter loven har Lefdal rett til å forsøke og reparere apparatet. Om de bruker mye mer enn fire-fem uker har derimot du rett til å heve kjøpet, og få pengene igjen. (I korte trekk)

Det må være i veldig korte trekk. Kilde på den tidsfristen er du snill, gjerne i lange trekk.

Lenke til kommentar
Etter loven har Lefdal rett til å forsøke og reparere apparatet. Om de bruker mye mer enn fire-fem uker har derimot du rett til å heve kjøpet, og få pengene igjen. (I korte trekk)

Det må være i veldig korte trekk. Kilde på den tidsfristen er du snill, gjerne i lange trekk.

Er du uenig?

 

Om "fire-fem uker" kanskje høres litt svada ut, så er det i alle fall den tiden som regnes som "rimelig tid for avhjelp". Og at Lefdal tar inn en vare med feilproduksjon, og bytter i ny kan vel kalles avhjelp? Det har vel vært en avgjørelse på hvor lang tid selger har på seg, og det endte vel med at fem uker var utenfor rimelig tid? Eller er jeg helt på jordet?

 

Og nei, det stemmer at jeg ikke har linket til kilder. For det har jeg nemlig ikke tid til nå. Jeg hater uansett å søke på FTU.

Endret av strek
Lenke til kommentar
Etter loven har Lefdal rett til å forsøke og reparere apparatet. Om de bruker mye mer enn fire-fem uker har derimot du rett til å heve kjøpet, og få pengene igjen. (I korte trekk)

Det må være i veldig korte trekk. Kilde på den tidsfristen er du snill, gjerne i lange trekk.

Er nok å si at dette er normal fin praksis i bransjen, jeg har ikke hørt noen klager fra forbrukerrådet på dette.

 

Må vi dra alt off topic? :)

Lenke til kommentar

Alastor, off topic? Han spør jo etter sine rettigheter. Men vi skal jo prøve å holde oss til saken denne gangen også. (hehe)

 

Neinei, jeg har ihvertfall ingen innvendinger mot praksisen på det området (hadde alle bare hatt lik praksis). Men å gi noen forhåpninger om at det står i noen lov ville jeg ha vært veldig forsiktig med. Hadde lettet saksbehandlingen om det hadde stått i loven i hvert fall!

 

Hvis butikken ikke hadde flere på lager, hva mener dere at skulle vært gjort her da? Skal butikken lage en ny da eller?

 

Til trådstarter: Spurte du etter kredittering av varen (evt. tilgodelapp), eller godtok du bare å sende inn varen med en gang?

Lenke til kommentar

Det er ikke værre enn a tdet er snakk om en maseprodusert vare som det finnes x antall millioner stk. av i verden. Dessuten er det ikke akkurat snakk om å reparere enn månerakett.

 

Begge disse forhold tilsvarer at utbedringsfristen burde være lavere. Og 3- 4 uker er det man kunne forvente. Muligens 4-5 hvis vedkommende fikk en lånegjenstand som han har krav på.

Lenke til kommentar
...Muligens 4-5 hvis vedkommende fikk en lånegjenstand som han har krav på.

 

Han har ikke krav på lånegjenstand når det gjelder PS3, sorry.

 

Enkelt svar når det gjelder rettighetene i denne saken er:

 

Lefdal har krav på seg om å reparere. (Vanligvis omleverer de etter så kort tid. ikke rett på dette her)

Trådstarter har ikke krav på lånegjenstand, selv ikke etter 7 dager.

Reparasjon må skje innen rimelig tid. Veldig diffust, i denne saken kan rimelig tid godt være på over en mnd, da Sony er trege med distibusjonen, og både butikken og norsk distibutør sliter med å få de inn.

 

and thats it! er en tøff verden, men husk, hadde dette vært et annet land kunne ting vært så mye mye værre.

Lenke til kommentar
Om Sony er trege med distribusjon så er ikke det kundes problem. Om det påregnes at dette kommer til og ta både en og to måneder må Lefdal heller bare godta å heve kjøpet.

 

Og hvorfor har ikke kunde rett på utlånsgjennstand?

 

 

Man har kun krav på lånegjenstand av produkter som anses som "nødvendige" og\eller som ikke forvolder utsalgs stedet urimelige kostnader.Typiske produkter som man kan forvente og få leieprodukt av er tv, mobil og vaskemaskin.

 

Ærligtalt, en spillkonsoll? Er klar over at dette er 2008, men man kan ikke kreve at man skal kunne SPILLE mens reparasjonen pågår?

 

Når det er sagt: I denne saken burde Lefdal naturligvis gitt kunde en tilgodelapp dersom kunde ønsket dette....

Lenke til kommentar
Man har kun krav på lånegjenstand av produkter som anses som "nødvendige" og\eller som ikke forvolder utsalgs stedet urimelige kostnader.Typiske produkter som man kan forvente og få leieprodukt av er tv, mobil og vaskemaskin.

 

Ærligtalt, en spillkonsoll? Er klar over at dette er 2008, men man kan ikke kreve at man skal kunne SPILLE mens reparasjonen pågår?

Eg vet ikke hvor du tar dette i fra, men eg er rimelig sikker på at dette er din tolkning av loven.

 

Om vi ser på lovteksten i forbrukerkjøpsloven, paragraf 30 tredje ledd:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Legg merke til at det ikke står noenting i teksten som setter kriterier til kundens behov. Det står her at man har krav på en lånegjenstand dersom man ikke kan bruke tingen i over en uke. Dette skal ses i forhold til kundens behov(veldigt subjektivt i fra sak til sak) og ulempe for selger.

 

En masseprodusert gjennstand som dette vil ikke forvolde utsalgsstedet urimelige kostnader om de har et visst antall lånegjenstander disponible. Noe eg mener er å forvente om man driver business.

 

Det finnes utallige eksempler som kan vise det ene eller det andre. Eg mener uansett at man ikke kan bruke sitt eget behov som en mal for andres behov. Nei man dør ikke av å ikke ha tilgang på PS3'en i to uker, men lovteksten sier heller ikke at dette er et krav.

 

Dessuten kan en PS3 brukes til lang mer enn å bare spille...

Lenke til kommentar

Legg merke til:

Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.

Har han ikke på lager, så har han ikke på lager.

 

 

Vi har fremdeles ikke fått svar fra trådstarter om han gjorde noe i butikken for å fremskynde evt. tilbakebetaling eller tilgodelapp. Har han godtatt, så har han godtatt.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om Sony er trege med distribusjon så er ikke det kundes problem. Om det påregnes at dette kommer til og ta både en og to måneder må Lefdal heller bare godta å heve kjøpet.

 

Og hvorfor har ikke kunde rett på utlånsgjennstand?

 

Nei, det er ikke kundens problem, men i og med at "rimelig tid" er så diffust så mener jeg at må ta med noen faktorer og da hver sak er forskjellig så mener jeg også at rimelig tid er forskjellig fra sak til sak. Sender du f.eks en mobiltlf til et verksted som ikke har noe å gjøre, er 2 uker langt utenfor rimelig tid, men om du sender en ps3 til reparasjon hvor praksisen er å swappe produktet, så blir plutselig "rimelig tid" konseptet noe anderledes.

 

Det er hvertfall min mening at man må ta med i beregningen faktorer som tigjengelige deler etc, service-kø, fullstendig feilbeskrivelser osv. om dette ikke er riktig og er uvesentlig for hvor lelge "rimelig tid" er, si gjerne ifra.

 

som noen sa før meg så har man ikke rett på utlånsgjenstand på andre ting enn de som anses som nødvendige. eks tlf, radio/tv eler vaskemaskin. mange tar også med Fotoapparat og GPS her, derfor har mange butikker også dette. men en PS3 er nok ikke noe nødvendighet.

 

og til trådstarter: Hvordan går dette? hr du fått igjen din ps3 eller er den fortsatt inne til service?

Endret av Sawhill
Lenke til kommentar
som noen sa før meg så har man ikke rett på utlånsgjenstand på andre ting enn de som anses som nødvendige. eks tlf, radio/tv eler vaskemaskin. mange tar også med Fotoapparat og GPS her, derfor har mange butikker også dette. men en PS3 er nok ikke noe nødvendighet.

 

Jeg finner det rimelig spektakulært å lire av seg dette etter at andre har påpekt at dette er feil, og vist til at pragrafen som omhandler dette ikke nevner noe av det du nå påstår.

 

Om vi ser på lovteksten i forbrukerkjøpsloven, paragraf 30 tredje ledd:

QUOTE

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...