Gå til innhold

Sony a300: Ta bilder hvert X sekund

Anbefalte innlegg

Hallo

Er det mulig med mitt Sony a300-kamera å automatisk ta bilde i serie hvert sekund, hvert tiende sekund, hver time, hver dag osv.? Det må kunne være ubetjent. Kan godt være koplet til en PC hvis dette gjør det lettere.

På forhånd takk :)

edit: også mulig med tidsinstilt bilde, så jeg ber den om å ta bilde ved en bestemt tid på døynet?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det nye PC remote-programmet til a900 har visstnok slike funksjoner og de vil virke hvis a300 har "remote" tilkobling mot PC. Du kan laste ned en mjukvaren fra Sony supportsiden. Det skal også finnes en del lurium på ebay; prøv med et spørsmål på dyxum.com.

mvh

Finn

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Men, hva koster en slik ledning som kan koples til PC? Den Nautica kom med var vel for et eksternt tilbehør, noe som kanskje kan bli litt dyrt.

edit: er "mjukvare" en fornorsking av "software" som igjen betyr "program"?

edit2: fiple, hva betyr "et skjermbilde med fjernstyring"?

kan jeg se bildet som kamerate "kommer til" å ta, inne på PC-en med tanke på at kameraet har live-view?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Men, hva koster en slik ledning som kan koples til PC?

Vanlig usb-ledning fulgte vel med kameraet!?

Tror den greia Nautica kom med var grei. Tror ikke det er veldig dyrt. Ganske simpel elektronikk i grunn.

er "mjukvare" en fornorsking av "software" som igjen betyr "program"?

Ja, er nok det

hva betyr "et skjermbilde med fjernstyring"?

skjermbilde = det du er på skjermen

altså et vindu med fjrensyringen av kameraet på pc'en

kan jeg se bildet som kamerate "kommer til" å ta, inne på PC-en med tanke på at kameraet har live-view?

Kan hende, men tror ikke det. Er ikke sikker på om usb-ledningen vil bli rask nok

Lenke til kommentar
Takker for alle svar :)

Men, hva koster en slik ledning som kan koples til PC? Den Nautica kom med var vel for et eksternt tilbehør, noe som kanskje kan bli litt dyrt.

Du bruker samme kabel som du bruker når du laster bilder til PC "datamaskinen"

edit: er "mjukvare" en fornorsking av "software" som igjen betyr "program"?

Riktig

edit2: fiple, hva betyr "et skjermbilde med fjernstyring"?

Det betyr at du bruker tastaturet/mus for og kontrollere kameraet

På Canon kan du det

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei

Sjekket med a300 håndboken på Sony.no men fikk ikke opp norsk håndbok, bare et kryptisk språk fra øst. Men funksjonen "Remote camera control" var nevnt. På min a100 og a700 kan jeg sette kameraet (menyvalg) til remote control. Koble opp kamera/PC med usb kabel, power on! I PC programmet (mjukvaren)velger du remote control i en av nedtrekksmenyene. Da får du opp en fjenkontroll i bildet og der kan du styre det meste på kameraet. Bildet vil bli overført til PC og IKKE lagret i kameraet. Hvordan dette virker i live view mode på a300 aner jeg ikke.

Med a900 kom en ny programmpakke, råkonverter osv. Den skal ha funksjoner for intervall styring av kameraet. Du kan laste ned fra Sony Norge Support siden eller fra lenke på Dyxum.com.

Lenke til kommentar

Sorry for tilsynelatende dumt spm. ang. hva slags kabel jeg må bruke :p Så bare for meg at jeg ble nødt til å bruke "remote"-inngangen (eller er det utgang) til å gjøre dette... Men hvis USB er alt jeg trenger, burde jo saken være biff :D

Dere kunne ikke tenke dere å legge ut en direktelink til programmet (eller "mjukvaren" om du vil)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...