Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Umyndiggjort, alikavel ingenting han skulle sagt?

Gjest Guest_oppgitt_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_oppgitt_*

Skulle kanskje vært postet under juss, men der tillates ikke gjesteposting. Men det er snakk om både helse og juss.

Min onkel eier en tomannsbolig. Min onkel og min far bor i hver sin halvdel, og min far har betalt leie i alle år fram til nå.

Min onkel er umyndiggjort, han sitter permanent i rullestol, lam i ene foten og ene armen, han er heller ikke helt god i hodet og derfor er han umyndiggjort. Han har heller ikke så lenge igjen å leve, det er et mirakel at han lever enda, og han er nok klar over dette.

Min far er nylig blitt uføre etter å ha jobbet som lastebilsjåfør i 30 år. Han har ingenting av verdi, og nå lever han på småpenger fra NAV. Han er heller ikke i stand til å ta vare på seg selv lengre, de lider begge av samme sykdom, men min far er ikke like langt vekke, medisinene har bedre effekt hos han, men han har alikavel vært lagt inn på mental avdeling 3 ganger de siste 5 årene, det skjer når han slutter å ta medisinene.

Min far har tatt seg av min onkel, huset og eiendommen så lenge jeg kan huske, mens resten av familien har gitt en god faen. 15år++

Min onkel ønsker å gi vekk halve huset til min far, fordi han er redd for hva som skjer med min far når han selv stryker med. (Arveoppgjør da min farmor døde var et helvete uten like)

Vergen til min onkel (fordi han er umyndiggjort) har satt en stopper for dette. Han kommer om beskyldninger om at min onkel er blitt manipulert og at min far har stjåle(!) mat fra min onkel. Dette har ingen rot i virkeligheten.

Det jeg lurer på er om når man er blitt umyndiggjort, burde man ikke da alikavel ha noe å si over sitt eget testament? Iallefall innenfor rimelighet? Hadde det vært snakk om gigantiske beløp som ble testamentert til vaskehjelpen så er et jo grunn til å sette noen spørsmålstegn, men når det er snakk om en halvdel av et hus, som såden trenger en gedigen oppussing om det skulle hatt noe markedsverdi, og det blir testamentert til noen innenfor familien? I tillegg er han den eneste personen som har hatt noe kontakt med min onkel i det hele tatt av hele søskenflokken.

Min far har ikke betalt husleie det siste året, etter avtale med min onkel, siden de begge trodde det ikke skulle bli noe problem å få testamentert halve huset over. Nå kommer advokaten/vergen og sier at om min far ikke begynner å betale dobbel husleie innen neste måned, så blir han kastet ut.. Uføre, eneste inntekt er trygd og han skal kastes på gaten... Dette er virkelig ikke min onkel sine ønsker.. Burde han ikke hatt noe han skulle sagt selv om han er umyndiggjort?

Finnes det noen måte å få en tredjepart til å se på saken? Vergen må vel svare til noen som er høyere oppe vel? Eller må noe slikt eventuelt inn for retten?

Ønsker virkelig ikke at min far skal kastes på gaten nå, eller når min onkel dør. DA kommer garantert tantene mine og skal ha sin bit av kaken, selv om de ikke er noe involvert i min onkel sitt liv. Eksempel: Min tante som bor i oslo var ikke engang nede å hilste på min onkel når hun var på besøk hos en annen tante som bor 1 minutt gå distanse fra min onkel og min far.

Er virkelig oppgitt, vet ikke hva jeg skal gjøre, og min far er ikke i stand til å løse dette selv :-/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg kan så mye om jus osv., men det er aldeles ingen automatikk i at umyndige ikke kan testamentere bort ting og tang.

Ein testamentarisk disposisjon er ugyldig når testator var sinnsjuk eller i høg grad hemma i sjeleleg utvikling eller i høg grad sjeleleg svekt då testamentet vart gjort, med mindre det er usannsynleg at sinnsstoda hans har hatt innverknad på innhaldet i disposisjonen.

Jeg tror det beste er å få en advokat til å se på det. Hvis vedkommende veit eksakt hvorfor din onkel er blitt umyndiggjort er det mulig å si noe om hvorvidt et testament vil kunne være gyldig eller ei. Moralsk og etisk sett så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skulle være mulig. Det er iallfall enkelt å begrunne en avgjørelse om å testamentere bort huset til en bror som har tatt seg av både huset og en selv samtidig som resten av familien tildels har gitt faen. Som du selv sier, det er ikke akkurat slik at han testamenterer bort huset til noen vilt fremmed, og slik sett så er det vanskelig å argumentere for at hva det nå enn er som umyndiggjør en har hatt en innvirkning.

Lenke til kommentar
snip..

Denne er feilpostet, men... :wee:

Så lenge din onkel er mentalt oppegående og signere et testament foran en advokat, er saken biff. Da er det lite "tantene" dine eller noe andre kan gjøre, rettslig.

Husk, Det må være med "en" a-d-v-o-k-a-t. Ellers blir det advokatdrama senere

Lykketil

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Mitt første spørsmål - Er du helt sikkert på at han er umyndiggjort? Umyndiggjøring er en rettslig prosess som tar veien gjennom domstolen. Det opprettes samtidig en verge. Å være umyndiggjort betyr at man mangler rettslig handleevne innenfor alle livets områder utenom når det skal ytes helsehjelp. Det brukes sjelden umyndiggjøring, i telemark er det under 5 personer som har blitt umyndiggjort de siste 10 årene.

Er det slik at du blander dette sammen med at din onkel er fratatt sin samtykkekompetanse "i sin allminnlighet", som det heter i vergemålsloven (som også regulerer umyndiggjøring). I tilfelle har han ikke verge men hjelpeverge.

De to begrepene skiller seg betraktelig ad fra hverandre. Som umyndiggjord har han ikke noe i det hele tatt han skulle ha sagt, han har ikke mer rettigheter enn et barn, barn kan ikke testamentere noe som helst. Som fratatt samtykkekompetanse sier forskiftene for hjelpeverger, at den det gjelder skal tas med på råd i alle saker, det skal legges vekt på hva den enkelte mener, hjelpevergen kan ikke ta avgjørleser uten om det er åpenbart at vedkommende ikke forstår hva samtykket omfatter.

Den som virkelig kan hjelpe deg i en slik sak er en advokat. Hvis det er slik at sin onkel er umyndiggjord, har han fri rettshjelp. Det er en instans som har råd og veiledningsplikt i slike saker, det er Overformynderiet i den kommune han bor. Jeg synes du skal ta en telefon dit å varsle dem om situasjonen. Det er ikke sikkert de vil kommentere så mye siden de har taushetsplikt, hvis onkelen er umyndiggjord, har han heller ikke kompetanse til å oppgi en nærmest pårørende, hvorfor du blir utelukket da du ikke har partsintresser, overformynderiet er underlagt forvaltningsloven.

Men det er mange skumle hjelpeverger og verger ute å går. Jeg er sikker på at hvis overformynderiet lukter snusk, vil de ta tak i saken.

Føler du det tungt å utbrodere saken videre i forumet, kan du PM'a meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...