Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alt For Høyt Blodtrykk?


Gjest -Gjest_1984-

Anbefalte innlegg

Gjest -Gjest_1984-

Hei.

 

Som dere ser så poster jeg som gjest. Det gjør jeg fordi jeg føler det best å gjøre det av diverse årsaker.

 

Først så kan jeg begynne med at jeg er 24 år gammel, røyker ikke, snuser ikke, drikker nesten aldri alkohol. Og er 1 m og 80 cm høy og veier 64 kg.

 

Nå har det vært slik at jeg har slitt en del med hodepine og en del smerter i brystet, kvalme og litt svimmelhet i noen år nå. Har ikke helt oversikt over hvor lenge, men er hvertfall noen år.

 

Og jeg har liksom tenkt at det får jeg sikkert fordi jeg er en person som sitter en del foran PC'en og ikke går noe serlig med turer ute. Så jeg har latt det være sånn i noen få år.

 

Men helt til nå for noen måneder siden. Først så ble jeg innkalt til militære i September i år, men ble sent hjem pga av at jeg sliter mye med hodepine og hadde alt for høyt blodtrykk.

 

Og da sa jeg til meg selv, ok dette skal jeg finne mere ut av, på hvorfor jeg har så mye hodepine. Så jeg fikk ordnet meg time hos fast legen da. Og det fortalte jeg liksom på hvordan jeg hadde hodepine og det der, og av det jeg fortalte så kunne vi utelukke migrene. Så da var det en ting igjen det kunne være da. For høyt blodtrykk.

 

Fikk så målt blodtrykket hos fastlegen, og kom til et resultat på 170/105. og det var jo VELDIG høyt til å være meg. Så jeg ble sent hjem med en 24-timers blodtrykks måler.

 

Jeg vet at man helst ikke skal se på hva resultatene er på 24-timers måleren, men jeg måtte bare se noen få ganger. Og den ene gangen ble det vist 193/105. MEN.....en annen gang jeg så viste den 204/120 :ohmy: .

 

Uhm er liksom ikke det ganske alvorlig høyt til å være meg?. Jeg lå i sofaen å så på TV'en da jeg fikk det resultatet.

 

Så for å si det helt ærlig, jeg har ikke noe tro på at resultatene i fra den 24 timers målningen er noe bra i det hele tatt.

 

Og med at jeg nå i disse dager har gående og kommende smerter i brystet og føler meg helt kokt, altså varm som pokker når jeg får disse smertene i brystet.

 

Så mitt spørsmål er da, hva ville dere ha gjort hvis dere hadde vært meg nå?.

 

Jeg har fast lege time på Tirsdag i neste uke. Skal jeg bare vente til da å få svar på hva som kommer til å skje?. For noe må skje uansett om det er å gå medisiner eller hva det no skulle være.

 

Hva vil egentlig skje videre når jeg går med disse problemene?.

 

Er kjekt å kunne vite på forhånd på hva som vil skje fremover.

 

For jeg tar dette ganske alvorlig, selv om det kanskje ikke er noe som tar skade på meg her og nå.

 

Ble ganske detaljert dette da, men er jo greit å vite hvorden det hele er når man alt skriver om dette da.

 

Håper på svar fra dere her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest -Gjest_1984-

Jeg glemte også å si at jeg har 2 nyresteiner som plager meg.

 

Så vet ikke om det også kan ha litt å si på blodtrykket da.

 

Jeg har bare hørt at noen har snakket om det men har aldri fått det bekreftet.

Lenke til kommentar

Det blodtrykket var sannelig høyt til at du bare er 24 år gammel. Kan faktisk være p.g.a allergisk reaksjon på f.eks melk, egg, erter, hvete, nøtter etc. Prøv å unngå dette og se om det har noen effekt.

 

Ut i fra det du skriver virker det som du kan være dehydret. Viktig å få i seg 2-2,5 liter rent vann hver dag. Det har mye å si på blodtrykket og hvor effektivt kroppen og nyrene virker.

Hvis urinen din ofte er mørkegul er dette et klassisk tegn på dehydrering.

 

Ellers er "5 om dagen" ingen spøk. Spis minst fem frukter / grønnsaker hver dag, og unngå rafinert sukker, hvitt mel, mye potet etc, og begrens spesielt inntak av animalsk fett og junkfood / brus, godterier etc. Dette gir deg jevnere blodsukker og er også bra for kretsløpet.

 

Ta tran / selolje / omega-3 fettsyrer. Veldig viktig!

 

Få i deg nøtter (pistasj, pekan, cashew etc.), mandler, bær (blåbær, bjørnebær, rips, boisenbær etc.). Nøtter kan enkelte være allergisk mot, så vær forsiktig med dette hvis du er allergisk.

 

Ta 10 minutter hver dag til ordentlig nedstresseing hvor du tøyer ut og strekker musklene og puster dypt inn og ut. Dette er nok til å sette ned blodtrykket betraktelig. Ned ca 20 i overtrykk og ca 10 i undertrykk.

 

Hvis du ofte stresser, så pass på å stresse ordentlig ned når du har fri. Med så høyt blodtrykk bør du være forsiktig med hard trening, men minst en gåtur hver dag burde du få til.

 

Hvis du har gjort dette i noen uker burde du merke bra forskjell.

 

Med mindre legen finner ut at du lider av noe "livstruende" burde du avvente blodtrykksmedisin etc. til du har testet det jeg har skrevet over litt tid.

Lenke til kommentar
Gjest -Gjest_1984-

HelioX, jeg drikker ikke så mye melk, men har aldri vært allergisk mot det.

 

Egg, erter og nøtter spiser jeg ikke, så kan ikke være allergisk mot det heller.

 

Jeg drikker litt vann hver dag, men tror ikke det er så mye som 2-2.5 liter per dag. Tror det kan være mere rundt 1 liter per dag nå.

 

Men, frukt spiser jeg ikke så mye av, så kanskje jeg skulle ha spist mere frukt da. Jeg spiser kanskje 1-2 frukter i uken.

 

Jeg tar Omega-3 hver dag. De eneste bærene jeg spiser er Jordbær, Bringebær og Moltebær.

 

Jeg er ikke noe stresset i det hele tatt nå, siden jeg ikke jobber for øyeblikket, så er hjemme mesteparten av tiden.

 

Men jå, må gå turer hvertfall, det vet jeg at jeg trenger uansett.

Lenke til kommentar
Gjest -Gjest_1984-
Hei.

 

Har legen testet nyrefunksjonen din?

Nei, hun har bare sett at jeg har nyrestein, så jeg fikk bare en smertestillende medisin jeg måtte ta hvis jeg fikk smerter som midlertidlig løsning til senere når jeg skal til legen på tirsdag, altså i morgen.

 

Så jeg vet ikke hva som vil skje når jeg først har 2 nyresteiner og et så høyt blodtrykk. Noe må hvertfall gjøres.

Lenke til kommentar

Jeg var også plaget med høyt blodtrykk til jeg la om kostholdet. Mitt undertrykk lå stort sett på det nivået andre sitt relativt høye overtrykk lå på, og det er ikke særlig bra.

 

Spiste for en stund siden i dag en Brocoli og Blomkål-grateng fra frysedisken. Denne hadde jeg rikelig med økologisk Curry og Cayenepepper på (fra Life) i tillegg til oregano og ferskmalt pepper. Toppet gratengen med topping fra Synøve Finden. Til drikke hadde jeg en lime kuttet opp i biter i en mugge ferskt vann. Før i dag spiste jeg et par bananer og en piano-youghurt.

 

Blodtrykket er nå 93/60 med puls på 66, og jeg er ca 10 år eldre enn deg og har en BMI som kan skremme fanden på flatmark (men det er en annen historie).

 

Hva du putter i deg kan m.a.o ha stor betydning for blodtrykket.

 

Andre triks for å få ned blodtrykket er å spise en halv teskje kanel daglig og gjerne et par kiwier.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...