Gå til innhold

Utskrift med CUPS

Anbefalte innlegg

Har en linux-maskin stående som fil- og webserver (ikke X, kun console), og tenkte å bruke den som printserver også. Men oppsett av skriver i linux er visst forbeholdt folk med vesentlig større tålmodighet enn meg.

Skriveren er av typen HP LaserJet 1020, og det ser ikke ut til å være noe galt med verken kernel eller tilkobling:

root@sjarken:~# lsusb
Bus 4 Device 1: ID 0000:0000
Bus 1 Device 2: ID 03f0:2b17 Hewlett-Packard
...

Jeg har forstått det sånn at det er CUPS som er teh shit når det gjelder utskrift i linux, så jeg har prøvd å konfigurere dette. Har gitt skriveren navnet "laserjet", og ved hjelp av lpadmin har jeg fått registrert skriveren:

root@sjarken:~# lpstat -t
scheduler is running
system default destination: laserjet
device for laserjet: usb://HP/LaserJet%201020
laserjet accepting requests since Jan 01 00:00
printer laserjet is idle.  enabled since Jan 01 00:00
	No pages found!

Så langt ser det greit ut, bortsett fra det mistenkelige tidspunktet da skriveren skal ha blitt aktivert. Men når jeg prøver å skrive noe ut med lpr, funker det overhodet ikke. Ingen feilmelding, ingen utskrift, ingenting. Feilloggen ser ut som følger:

root@sjarken:~# cat /var/log/cups/error_log
E [12/Oct/2008:17:41:04 +0200] PID 11716 stopped with status 127!
E [12/Oct/2008:17:41:04 +0200] [Job 11] No pages found!
E [12/Oct/2008:17:41:04 +0200] PID 11717 stopped with status 1!

Dokumentasjonen til CUPS forteller meg ingenting om dette, i alle fall ikke på et så søkbart sted at jeg slipper å lese hele greia fra begynnelse til slutt for å finne det.

Det som derimot støtt trekkes frem som løsningen på alle problemer i verden, er web-interfacet, der man visstnok kan peke og klikke seg frem til hva det skal være. Vel, jeg tester det, og får opp en meny. Herfra kan jeg blant annet skrive ut en testside. Resultatet av dette er det samme som før: alt ser ut til å være i orden, men ingen utskrift kommer ut, og i feilloggen kommer det samme som ovenfor.

Jeg kan også velge å administrere skriveren, samt en rekke andre fancy greier. Men det får jeg ikke lov til, for da kommer det bare "Forbidden". Jeg har ingen planer om å lese 200 sider med dokumentasjon om et web-interface bare for å få en skriver til å funke, så denne fremgangsmåten forkastet jeg kjapt.

Det jeg derimot får lov til, er å se lista over utførte jobber. Alle jobbene jeg har sendt til skriveren står her, men med status "aborted". Ingen informasjon om hvorfor. Så jeg prøver å klikke på "restart job". Da får jeg den særdeles informative beskjeden "client-error-not-possible".

Noen som har forslag til hvordan jeg kommer videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis problemer med rettigheter. Dette settes opp i cupsd.conf . Spesielt viktig er det at brukeren som skal administrere er i SystemGroup (default er lpadmin).

Forøvrig så ser jeg at det ofte blir satt opp en egen bruker når man setter opp CUPS. Har du fulgt noen form for guide/tutorial forresten?

EDIT: hvordan kjører du lpr?

EDIT2: jeg er også litt usikker på om lpr "går gjennom" cups systemet i det hele tatt

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Sannsynligvis problemer med rettigheter. Dette settes opp i cupsd.conf . Spesielt viktig er det at brukeren som skal administrere er i SystemGroup (default er lpadmin).

Default her var "sys", og brukeren root er medlem der. Men web-interfacet spør aldri etter noe brukernavn og passord.

Forøvrig så ser jeg at det ofte blir satt opp en egen bruker når man setter opp CUPS. Har du fulgt noen form for guide/tutorial forresten?

Verken http://www.linuxprinting.org/~till/printing-tutorial/tut.html eller http://tldp.org/HOWTO/Printing-HOWTO/ bringer meg videre fra der jeg er nå.

Lenke til kommentar
Sett opp skriveren med standard ubuntu desktop, så tar du med deg config filene derfra.

Uaktuelt. Dessuten ville vel en slik plan være en fallitterklæring for alle som hevder at linux er konkurransedyktig på brukervennlighet. For øvrig litt morsomt med slike folk som basunerer ut det glade budskap om hvor flott linux er, og hvor brukervennlig det er (det er bare ikke nybegynnervennlig!). Når man kjører seg fast på sånne helt grunnleggende ting som å sette opp en skriver, så forsvinner de som dugg for solen. :)

Men tilbake til topic: jeg er ganske sikker på at problemet er knyttet til tilgangsrettigheter. Se bare her:

root@sjarken:~# lppasswd -a -g sys root
Enter password: ******
Enter password again: ******
lppasswd: failed to backup old password file: No such file or directory
root@sjarken:~# lppasswd
lppasswd: user "root" and group "sys" do not exist.
lppasswd: Password file not updated!

For meg ser det ut som om lppasswd ikke greier å lagre endringene som er gjort. Men det lar seg ikke uten videre forklare ut fra følgende:

root@sjarken:~# ls -lF /usr/bin/lppasswd
-rwsr-xr-x 1 root sys 9144 2006-08-17 07:19 /usr/bin/lppasswd*

Lenke til kommentar
Sett opp skriveren med standard ubuntu desktop, så tar du med deg config filene derfra.

Uaktuelt. Dessuten ville vel en slik plan være en fallitterklæring for alle som hevder at linux er konkurransedyktig på brukervennlighet. For øvrig litt morsomt med slike folk som basunerer ut det glade budskap om hvor flott linux er, og hvor brukervennlig det er (det er bare ikke nybegynnervennlig!). Når man kjører seg fast på sånne helt grunnleggende ting som å sette opp en skriver, så forsvinner de som dugg for solen. :)

Ikke helt sikker på hvem du sikter til, men personlig er jeg av den oppfatning at ikke alle konfigfilene er like morsomme å svi av hele dager på. Å installere din skriver på en ubuntuboks er bare å stikke den i, så settes alt opp autmatisk, å ta med seg konfig filene over til serveren er da trivielt. Jeg vil anbefale at du drifter serveren din fra en desktop maskin uansett (typisk gjennom ssh), det er ingen fallitterklæring, det er den vanlige måten å gjøre det på. Det er brukervennlig, og vesentlig kjappere enn feilsøkingen din, dersom dette er en oppgave du gjør meget sjelden. Selv om du sverger til kommandolinja, så bør du sjekke ut webmin, du får egen modul til den for administrering av CUPS. Alternativet er naturligvis å lære seg oppsettet rett fra kommandolinja, men da er det noe du velger selv, og har absolutt ingenting med linux sin brukervennlighet å gjøre. Så til ditt nåværende spørsmål:
Men tilbake til topic: jeg er ganske sikker på at problemet er knyttet til tilgangsrettigheter. Se bare her:

root@sjarken:~# lppasswd -a -g sys root
lppasswd: failed to backup old password file: No such file or directory
root@sjarken:~# lppasswd
lppasswd: user "root" and group "sys" do not exist.
lppasswd: Password file not updated!

For meg ser det ut som om lppasswd ikke greier å lagre endringene som er gjort. Men det lar seg ikke uten videre forklare ut fra følgende:

root@sjarken:~# ls -lF /usr/bin/lppasswd
-rwsr-xr-x 1 root sys 9144 2006-08-17 07:19 /usr/bin/lppasswd*

Det kan være en fordel å fortelle hvilken distribusjon du kjører. Jeg antar det er Ubuntu utfra meldingen din over. I Ubuntu er rotkonto disablet som standard. Hvis du vil fjerne feilmeldingene, så kan du legge til rot med:

sudo passwd

så kan du legge gruppen sys til systemet, men dette er altså ikke nødvendig for CUPS.

Når det gjelder konfigfilene dine, så har du ennå til gode å poste de, så det er ikke så rart du får skrint med hjelp. Å de-bugge konfigfiler tar gjerne litt tid, men med litt flaks er det noen som gjør jobben for deg. Antagelig får du det til helt fint selv hvis du følger rådet mitt fra forrige post.

Lenke til kommentar
Ikke helt sikker på hvem du sikter til, men personlig er jeg av den oppfatning at ikke alle konfigfilene er like morsomme å svi av hele dager på. Å installere din skriver på en ubuntuboks er bare å stikke den i, så settes alt opp autmatisk, å ta med seg konfig filene over til serveren er da trivielt.

Jeg tenkte vel ikke på noen spesifikke personer, annet enn at jeg har møtt ganske mange "sterke personligheter" som ser ut til å tro at linux er løsningen på alle verdensproblemer.

Jeg vil anbefale at du drifter serveren din fra en desktop maskin uansett (typisk gjennom ssh), det er ingen fallitterklæring, det er den vanlige måten å gjøre det på. Det er brukervennlig, og vesentlig kjappere enn feilsøkingen din, dersom dette er en oppgave du gjør meget sjelden.

Det er mulig du tenker på noe helt annet enn det du faktisk sier her, men om jeg fyrer opp en ssh-klient fra en annen maskin, eller jeg jobber direkte mot kommandolinja i konsoll, spiller jo 0 rolle. Utdyp gjerne om det er noe du føler at du har glemt å nevne i denne sammenhengen.

Selv om du sverger til kommandolinja, så bør du sjekke ut webmin, du får egen modul til den for administrering av CUPS. Alternativet er naturligvis å lære seg oppsettet rett fra kommandolinja, men da er det noe du velger selv, og har absolutt ingenting med linux sin brukervennlighet å gjøre.

Nå hadde ikke jeg tenkt å få dette til å bli en generell diskusjon om brukervennlighet i linux, men jeg syns det blir litt merkelig å trekke inn tredjeparts utililties som en målestokk på et operativsystems generelle brukervennlighet.

Uansett, valget av linux som operativsystem og slackware som distro var basert på et ønske om å ha mulighet til å gjøre alt fra kommandolinja, men jeg begynner jo sånn smått å innse at det er mer tidkrevende enn først antatt. Det er mulig at Windows ville vært en mer hensiktsmessig plattform for meg med tanke på tidsforbruk til administrasjon. Jeg visste på forhånd at linux ville kreve vesentlig mer prøving og feiling og lesing av dokumentasjon, men det er i grunnen ikke noe problem. Det som irriterer meg mer er at dokumentasjonen til det aller meste, deriblant CUPS, forteller klart og tydelig hvordan man skal gå frem i en normalsituasjon, men så snart noe avviker, og ikke fungerer slik det forutsettes, så står man på egne ben.

Det kan være en fordel å fortelle hvilken distribusjon du kjører. Jeg antar det er Ubuntu utfra meldingen din over. I Ubuntu er rotkonto disablet som standard. Hvis du vil fjerne feilmeldingene, så kan du legge til rot med:

sudo passwd

så kan du legge gruppen sys til systemet, men dette er altså ikke nødvendig for CUPS.

Distro er som sagt slackware, ikke ubuntu. Det er ingenting galt med root-brukeren, annet enn at lppasswd ikke vil høre snakk om den. Gruppen sys er på plass, og brukerne root og lp er medlem der.

Når det gjelder konfigfilene dine, så har du ennå til gode å poste de, så det er ikke så rart du får skrint med hjelp. Å de-bugge konfigfiler tar gjerne litt tid, men med litt flaks er det noen som gjør jobben for deg. Antagelig får du det til helt fint selv hvis du følger rådet mitt fra forrige post.

Nå er det jo slik at cupsd.conf og lignende er kilometerlange, så jeg tenkte kanskje at de som følte seg kompetent til å hjelpe kunne fortelle hvilke avsnitt som kunne være relevante for meg å poste. Kanskje det var for optimistisk?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte vel ikke på noen spesifikke personer, annet enn at jeg har møtt ganske mange "sterke personligheter" som ser ut til å tro at linux er løsningen på alle verdensproblemer.
Isåfall messer du din åpenbaring på feil sted.
Jeg vil anbefale at du drifter serveren din fra en desktop maskin uansett (typisk gjennom ssh), det er ingen fallitterklæring, det er den vanlige måten å gjøre det på. Det er brukervennlig, og vesentlig kjappere enn feilsøkingen din, dersom dette er en oppgave du gjør meget sjelden.

Det er mulig du tenker på noe helt annet enn det du faktisk sier her, men om jeg fyrer opp en ssh-klient fra en annen maskin, eller jeg jobber direkte mot kommandolinja i konsoll, spiller jo 0 rolle. Utdyp gjerne om det er noe du føler at du har glemt å nevne i denne sammenhengen.

Fra desktopen har du tilgang på verktøy som ikke ligger på serveren, eksempelvis mulighet å cut'n'paste fra en nettleser og inn i editor med mus. Editorer kan styres rett fra kommandolinja, men det er ikke noe for ferskinger, fra en desktop er det enklere å gå igjennom diff mellom filer etc. Ble det klarer for deg nå? Slackware er ingen distro for ferskinger heller, og jeg har ikke sett noen påstå at slack er brukervennlig. I det hele tatt ser det ut som du kun er ute etter å konkludere at dette er for vanskelig istedet for å lære deg hvordan du enkelt kan komme i gang.
Uansett, valget av linux som operativsystem og slackware som distro var basert på et ønske om å ha mulighet til å gjøre alt fra kommandolinja, men jeg begynner jo sånn smått å innse at det er mer tidkrevende enn først antatt. Det er mulig at Windows ville vært en mer hensiktsmessig plattform for meg med tanke på tidsforbruk til administrasjon.
Ja, hvis denne tråden er typisk kan jeg garantere deg at Windows er et mye bedre alternativ for deg.
Det som irriterer meg mer er at dokumentasjonen til det aller meste, deriblant CUPS, forteller klart og tydelig hvordan man skal gå frem i en normalsituasjon, men så snart noe avviker, og ikke fungerer slik det forutsettes, så står man på egne ben.
Nei, jeg hadde faktisk tenkt å gå igjennom konfigfilene dine for å se hva du hadde gjort feil, men jeg tror du får satse på noen andre. Et eller annet tok fra meg lysten.
Lenke til kommentar
Isåfall messer du din åpenbaring på feil sted.

Tja, åpenbaring og åpenbaring... det var nå bare en generell observasjon. Den var i utgangspunktet ikke myntet på deg, men siden du tydeligvis føler deg veldig tråkket på tærne, så er det nok ikke usannsynlig at det er en grunn. :)

Fra desktopen har du tilgang på verktøy som ikke ligger på serveren, eksempelvis mulighet å cut'n'paste fra en nettleser og inn i editor med mus. Editorer kan styres rett fra kommandolinja, men det er ikke noe for ferskinger, fra en desktop er det enklere å gå igjennom diff mellom filer etc. Ble det klarer for deg nå?

Jeg skjønner i alle fall bedre hva du mente. Det jeg derimot ikke helt har klart for meg, er hvor du har fått det fra at jeg ikke bruker ssh, samt hvilken relevans akkurat dette har for problemstillingen jeg presenterte.

Slackware er ingen distro for ferskinger heller, og jeg har ikke sett noen påstå at slack er brukervennlig. I det hele tatt ser det ut som du kun er ute etter å konkludere at dette er for vanskelig istedet for å lære deg hvordan du enkelt kan komme i gang.

Det kan selvfølgelig hende at jeg overvurderte mine egne ferdigheter. Etter å ha satt opp apache, mysql, php, cvs, bind, dhcpd, ircd og samba manuelt fra tarball, samt konfigurert firewall med iptables, trodde jeg at jeg var såpass godt i gang at oppsett av en skriver skulle gå, vel, om ikke helt knirkefritt, så i alle fall uten de veldig store problemene. Muligens kom skuffelsen over å ta feil litt for godt frem i forrige post; i så fall beklager jeg.

Ja, hvis denne tråden er typisk kan jeg garantere deg at Windows er et mye bedre alternativ for deg.

Jeg er fristet til å støtte den konklusjonen selv om betingelsen du nevner, ikke er oppfylt.

Nei, jeg hadde faktisk tenkt å gå igjennom konfigfilene dine for å se hva du hadde gjort feil, men jeg tror du får satse på noen andre. Et eller annet tok fra meg lysten.

Det er selvfølgelig beklagelig. Men når man hopper i skyttergraven, så vet de fleste på forhånd at det ikke er særlig lystbetont å oppholde seg der. Vel, takk for dine innspill.

Hvis noen andre har kommentarer omkring trådens opprinnelige tema, så er jeg fremdeles veldig interessert i å høre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...