Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.


khvm

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For et par dager siden valgte Macbooken min, som jeg for øvrig mottok en gang i september/oktober i fjor, å starte med en folder med et blinkende spørsmålstegn.

Personlig har jeg ingen anelse om hvorfor dette skjedde. Ved flere omstarter, kom den samme folderen med blinkende spørsmålstegn. Det eneste som ville være mest hensiktsmessig fornuftig, ville være å levere den inn på Eplehuset. Dette er dog noe jeg i utgangspunktet egentlig burde ha gjort for en mindre tid tilbake, da det som et velkjent problem er, slo sprekker i Top Caset. Bakgrunnen for at jeg ikke leverte den inn tidligere, er rett og slett av den enkle grunn; jeg er fullstendig avhengig av min Macbook på bakgrunn av at det er den eneste laptopen jeg har og min hverdag beror på mye bruk av pc.

Det skal nevnes at Macbooken, som det snakkes om her, er laptop nummer to, som jeg mottok fra Apple. Dette fordi den første hadde et "velkjent programfeil" ifølge Apple selv. Programfeilen inntraff på den første Macbooken kun et par uker etter mottakelse, og jeg fikk straks ny. Den nye, som det snakkes om i denne saken, virket tilsynelatende slik en Macbook skal virke, sett bort i fra sporadiske problemer med å gå i dvale og starte fra dvale. Oppstartslyden kom fra en tid til annen også ved lukking av lokket. Dette var noe jeg ikke tok noe særlig til etteretning, da den jo ellers fungerte nokså normalt. Året gikk og mange sentrale rapporter o.l ble lagret på maskinen. Ettersom min Macbook uheldigvis kun var utstyrt med Tiger operativsystem, ble jeg aldri den heldige eier av auto-backup opplegget, som Leopard operativsystemet kun en måned etter mitt innkjøp, kom med. Derfor kan jeg vel i utgangspunktet ta stilling til at det meste av mitt arbeid er borte. Jeg burde vel ha kjøpt "Time Capsul", men prisen gjorde at jeg dessverre valgte å se en annen vei...

 

På fredag, da problemet inntraff, ble fortalt på Eplehuset at ettersom det tilsynelatende nå er et år etter jeg kjøpte laptopen, ville saken mest sannsynlig gå etter kjøpsloven. Jeg måtte motvillig levere inn min eneste datamaskin, og står nå helt uten internett og muligheten for å skrive på datamaskin. Jeg var derfor raskt ute med å spørre vedkommende på Eplehuset om det i mellomtiden, inntil jeg mottok enten den samme maskinen eller en ny, å få låne en laptop. Svaret kom bestemt; "det må serviceavdelingen avgjøre". De skal altså ta den avgjørelsen om det vil være behov for å ha den til service innenfor en viss tidsperiode, og er det tilfellet, så vil jeg få låne en midlertidig laptop. Noen som vet hvor lang tid denne tidsperioden er på?

 

Vedkommende på Eplehuset fortalte meg noe betryggende, og det var at ettersom dette var den andre gangen det faktisk var behov for service på laptopen (første gangen var det som nevnt programfeil), så hadde visst Apple noen retningslinjer for at det da var krav på å heve kjøpet eller få ny laptop. Stemmer dette?

 

Det siste jeg ble fortalt var at jeg nå bare måtte vente på å få en melding fra serviceavdelingen på hva som vil bli videre tiltak vedrørende maskinen min. Dette er noe jeg automatisk tror vil ta lang tid. Kan jeg derfor på noen måte fremskyden min sak, eller på forhånd gjøre krav på å få tildelt utlån av en laptop inntil videre?

 

Jeg er rett og slett oppgitt av hele greia med Apple. I utgangspunktet hadde jeg vel aldri trodd at det skulle oppstå så store problemer rundt kjøpet av en ny laptop, for et snaut år tilbake nå. Jeg håper derfor at det er noen med erfaring eller som har vært borti lignende problemer, som kan gi med noen innspill og råd. For jeg er virkelig avhengig av en pc i min hverdag. Det kan resultere i større hull i karrieren min, hvis jeg ikke får tilgang til en datamaskin på daglig basis 24 timer i døgnet.

Til slutt vil jeg si at jeg personlig ikke har noe i mot å få tildelt en ny Macbook (da jeg også har fått med meg at en ny Macbook er lansert), men å heve kjøpet kan også være aktuelt.

 

Håper på positive svar.

Markus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan si såpass som at du skal få en forventet reparasjonstid når du leverer en vare på service, og om reparasjonen vil ta mer enn en uke har du rett på en tilsvarende lånegjenstand - ergo er det de sier om at om serviceavdelingen skal ta hensyn til lånelaptop bare tull.

Lenke til kommentar

Det hele koker altså ned til at du mistet trolig mye viktig data fordi du ikke tok backup?

 

Det finnes backup programmer til Tiger også fra 3 parter, du kunne tatt backup manuelt eller så har man også uansett rsync. Det at du valgte å ikke ta backup er ikke Apple sin feil.

 

Når det gjelder lånemaskin så er dette etter en uke, og så lenge det ikke skaper en vesentlig kostnad for butikken.

 

Når det gjelder Apple sin internprosedyre for 2. gangsfeil vet jeg ikke. Men etter forbrukerkjøpsloven kan du heve etter 3 gangs mangel så lenge symptomene er like.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for de innspill som har blitt skrevet.

Mottok i går kveld en melding fra Office line humac; "Status: Defekt disk med mekanisk skade og sprekker i topcase. Topcase vil bli byttet på garanti. Disken ses på som en utslitt del ifølge apple og vil derfor ikke dekkes av garanti. Pris for bytte av disk og installasjon 1808,- ink.mva. Ønsker du dette? Vi begynner så snart du har godkjent prisen. Mvh Office line humac."

 

Dette er jo helt absurd tenkte jeg, da jeg leste meldingen. Jeg forsøkte å skrive melding tilbake, men den ble avslått. Måtte ringe til Office line humac, men også der var de opptatt, så jeg la igjen en beskjed som skulle bli gitt til dem på service. Beskjeden skal tilsynelatende ha blitt videreført, da jeg i dag tidlig mottok denne meldingen; "Hei. Vi har forståelse for at du ikke er enig og ønsker å reklamere. Du må gjøre dette mot din selger. Vi er Office line humac as med ett autorisert verksted. Kontakt Apple på 81500158. Din maskin kan vente ved vårt verksted til reklamasjonen er avgjort. Ta da kontakt med oss. Mvh Office line humac."

 

Hvordan bør jeg gå frem nå? Bør jeg rett og slett forklare Apple at jeg ønsker ny pc eller heve kjøpet, da de på service allerede har konkludert med at disken er deffekt. Garantien er vel i utgangspunktet heller ikke helt utgått, da den ble kjøpt i oktober i fjor. Det gjentas også at dette er den andre laptopen jeg mottok fra Apple, da den første hadde en programfeil.

Trenger bare noen gode argumenter, som vil gjøre at de fremskynder saken, da det som tidligere nevnt er nokså akutt for meg å ha en datamaskin i hverdagen.

 

Takker igjen for svar.

Lenke til kommentar

Kjøpte du den på Apple Store eller i butikk hos OfficeLine/ Eplehuset/ Humac osv.?

 

Kjøpte du den i butikk så trenger du ikke forholde deg til Apple Store, da reklamerer du direkte til butikken og sier at harddisken ikke er noe slitedel og at det er fem års reklamasjonsrett på den.

 

Her er den en FTU sak også, her var harddisken over 4 år gammel, og kjøper fikk medhold.

Lenke til kommentar

Vell, det første jeg ville tittet på her var §30-1 i forbrukerkjøpsloven:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Jeg ville si at hvis du risikerer karriæren pga. dette, så er det ikke uten vesentlig ulempe. Ergo, Apple har her brutt loven. De skulle enten gitt deg låneprodukt på stedet, eller nytt produkt på stedet etter min tolkning av loven. Det står også i §33 at du kan få erstattning dersom du "lider" som følge at du ikke har dette produktet. Desverre står det mer spesifisert i §52 andre ledd, bokstav B at dette ikke gjelder næringsinntekter.

 

§30-3 - utdrag

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. [...]

 

Her står det jo rimelig svart på hvitt at du har krav på låneprodukt.

 

Dersom de mener at harddisk som går istykker etter så kort tid er "slitefeil", så ville jeg plent nektet på dette. Som nevnt tidligere, en HDD burte ihvertfall leve i 5 år.

 

Forfatt et brev til apple der du refererer til disse punktene i forbrukerkjøpsloven. Det er heller ingen fasit på når du kan heve kjøpet, annet en "etter to reprasjoner". Det vil si at du faktisk kan kreve det hevet allerede når feilen først oppstår. Men du kan ikke dette dersom det blir dyrere for selger å gi deg nytt produkt enn å rette feil.

 

Dersom retting tar over 4 uker ville jeg skrevet brev til apple igjen og kreve heving av kjøpet. Får du avslag på dette, tar du kontakt med forbrukerrådet. De krever at du skriver en skriftlig klage til selger, og får avslag på denne før de kan ta saken din. Før dette kan de bare komme med rådgivende svar.

 

Lykke til.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Sorry SimDaDim, men det der er FORBRUKERKJØPSLOVEN. Den gjelder ikke i dette tilfellet.

 

"For jeg er virkelig avhengig av en pc i min hverdag. Det kan resultere i større hull i karrieren min, hvis jeg ikke får tilgang til en datamaskin på daglig basis 24 timer i døgnet."

 

Du bruker pcen din primært til jobb, altså gjelder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven. Du har altså ikke krav på låneprodukt, og heller ikke "avhjelp innen rimelig tid".

 

Du har rett og slett falt i fella kjære trådstarter, om du er AVHENGIG av å ha maccen, og tjener gode penger på å ha den, hvorfor ialledager har du ikke sikret deg ved å ha TO? Når kjøpsloven ikke gir deg rett på låneprodukt?

 

NOMORE: Maskinen brukes hovedsaklig i jobb, det går rimelig klart fram av innleggene til trådstarter at det er pga hans jobbing han er avhengig av maskinen.

Lenke til kommentar

Alastor, ikke dersom han har kjøpt PCen som privatperson ville jeg tro. Som jeg også skrev, han kan ikke kreve erstattning for tapt arbeid utført i næringvirksomhet.

 

Jeg er ikke helt stødig i dette, men jeg ville jo annta at dersom han har kjøpt PCen som privatperson, og nå klager på den som privatperson, så har det ingen ting med saken å gjøre om han bruker den i jobb, sålenge han ikke legger dette til grunn for noe av klagningen?

 

Altså, dette er en PC han kjøpte privat og også bruker privat. Ergo, han kan også klage via forbrukerkjøpsloven. Men det er som du sier, er det no lov som sier at "Dersom hoveddelen av bruken er rettet mot næringsliv, så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven selv om man har kjøpt den som forbruker"? Det er vel dette som er spørsmålet her.

 

For på spørsmålet om dette er "vesentlig ulempe" så ville jeg nå annta at tråtstarter bruker Macen sin daglig til private formål også. Og sånnsett så burte vel forbrukerkjøpsloven gjelde?

 

Men som sagt, tråtstarter kan ikke legge noe næringsvirksomhet til grunnen for klagingen. Brukes Macen utelukkende til dette så kan man nok ikke klage.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Det handler ikke om hvilket navn som står på kvitteringen. Forbrukerkjøpsloven sier dette:

§ 1. Alminnelig virkeområde

 

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov

 

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet

 

Produktet er brukt hovedsaklig i næringsvirksomhet da trådstarter er avhengig av maskinen i hans jobb. Case closed. Uansett om det står Ola Nordmann på kvitteringen, istedenfor Ola Nordmann Consulting AS.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

khvm. Hva jobber du med, studerer som gjør deg så ekstremt avhengig av maskinen?

Dersom det er så livsviktig, hadde ikke Apple Care Protection plan vært noe du burde vurdert da du burde fått med deg at Apple er et mareritt når det går utenom garanti eller care?

 

Uansett, når det er sagt er det klart en disk skal holde lenger, men jeg er ikke stødig nok i kjøpsloven. Dersom det hadde vært et forbrukerkjøp ville det blitt annerledes. visste ikke at det var slik Alastor forklarer over her. Da stiller du dårligere hvertfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...