Kent'en Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Hei! Jeg vurderer å kjøpe meg en ny stasjonær PC, men har ikke litt peilig på hva hardware som passer i sammen ol. Å sette den sammen skal jeg klare hvis noen kunne hjulpet med delene. Ønsker primært å kjøpe alle delene på samme sted i en godt etablert nettbutikk som bla. Nestshop, Komplett eller Multicom. Trenger kun selve PC'en, har altså skjerm, tastatur ol. fra før. Den skal primært brukes til bilderedigering i PS og til litt spilling(f.eks GTA ol. spill, trenger ikke å kjøre maks oppløsning og oppdateringshastigheter). Det som er viktig for meg er at den skal støtte kjøring av to 24" skjermer(utvidet desktop)i oppløsningen 1900x1200, den må være stille, skulle gjerne hatt 8GB Ram og det bør være plass til tre harddisker(2 til lagring og 1 raskere til OS, hvis det har noe for seg da). Skulle gjerne hatt en innebygd minnekortleser som ihvertfall støtter CF, gjerne flere typer også. Trenger ikke DVD brenner da jeg kan ta den fra den gamle maskinen. Ett lite tillegsspørsmål er om man får kjøpt XP i 64bit versjon fortsatt, eller må jeg ty til Vista nå hvis jeg ønsker å utnytte mer enn 4GB ram. Ønsker ikke å bruke noe særlig mer enn 10 000,- på dette, vet ikke om det er mulig men det vet kansje noen her. Gjør ikke noe om prisen er litt mer hvis det blir vesentlig bedre ytelse. Er heller ikke noen overklokker så det er ikke noen vits i ta hensyn til det. Håper noen har noen gode forslag, på forhånd takk. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Her er et forslag til oppsett. Det kan være et utgangspunkt, ser at du ønsker mer disk og ikke trenger dvd-brenner. Om du vil ha quad eller duo CPU er opp til deg, men går du for quad, så bør du kjøpe en kjøler i tillegg. IT24 selger CPU'en i linken over uten kjøler - ære være dem for det. XP 64 er fortsatt mulig å få tak i. Det er ofte billigere å spre kjøpet på et par nettbutikker. Frakt er normalt kr. 125, Netshop tar kr. 80 og Cdon og IT24 har jeg opplevd at kun tar kr.20. Edit Da var "calc_waggon" i URL byttet med "vis_handlevogn". Det virket greit under forhåndsvisning for meg, så takk for tipset. Endret 12. oktober 2008 av ei57 Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 handlevognen virker ikke.. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 handlevognen virker ikke.. Bytt ut "calc_waggon" i URL med "vis_handlevogn", så er du på nett Lenke til kommentar
Kent'en Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Hei og takk for kjapt svar! Har sett litt på forslaget til ei57 og endret litt på det, bla. hovedkort. Noen som har noen formeninger om dette oppsettet? Blir litt dyrere enn 10 000,-, men det er mest pga. størrelsene på hardiskene(skjermene er såklart utenom). Det står at Antec kabinettet har 6+1 3,5" plasser og Asus hovedkortet har 6 + 2 SATA muligheter. Betyr dette at jeg kan putte inn 7 hardisker? Har litt disker rundt omkring på eldre maskiner som ikke er i bruk, kunne vært greit å samle de på ett sted. Hva med strømforsyningen da, vil jeg trenge noe kraftigere? Lenke til kommentar
Kent'en Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Da tror jeg at jeg har kommet frem til noe som kan fungere. Hvis noen som har litt peil kunne tatt seg bryet med å se over så hadde det jo vært flott. Det jeg er mest usikker på er RAM'en, vet ikke hvordan den vil fungere til hovedkortet, eller om jeg bør velge en annen type/hastighet. Har prøvd å søke, men finner ingen vettuge svar. Jeg ser også at noen anbefaler å vente litt med å kjøpe CPU da prisene kan falle litt de nærmeste ukene pga nye typer. Vil dette gjelde Intel C2D E8400 også, eller bør jeg bare handle nå? Her er forresten handlekurven. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Da tror jeg at jeg har kommet frem til noe som kan fungere. Hvis noen som har litt peil kunne tatt seg bryet med å se over så hadde det jo vært flott. Det jeg er mest usikker på er RAM'en, vet ikke hvordan den vil fungere til hovedkortet, eller om jeg bør velge en annen type/hastighet. Har prøvd å søke, men finner ingen vettuge svar. Jeg ser også at noen anbefaler å vente litt med å kjøpe CPU da prisene kan falle litt de nærmeste ukene pga nye typer. Vil dette gjelde Intel C2D E8400 også, eller bør jeg bare handle nå? Her er forresten handlekurven. E8400 ommer nok til å synke litt i pris vil jeg tro når i7 prossesorene slippes, hvor mye er ikke lett å si. Minne du har funnet er akkuratt det samme som jeg har og fikk av en kompis idag for en billig penge, funker knall så langt. Har ikke testet dem noe spess, men de har bra kjøling og holder vist du ikke skal overklokke, da ville jeg heller valg PC8500 DDR2 RAM. De passer foresten som en hånd i lomme på P5Q Pro Ellers vil jeg si at alt ser veldig greit ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå