gaarder Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Hei! Jeg driver og prøver å få til ekstern skrivebord over internett, og lurer på hvordan jeg setter opp dette, har prøvd endel men får det ikke til å funke. det funker på det lokale nettverket men ikke over internett. ISP`en min er tele2 og jeg bruker et Thomson Speedtouch 510i. Hvilke porter skal jeg bruke "inne og ute" og hvilke ipadresser, hvordan finner jeg hoved ip`en til routeren/modemet? og hva skriver jeg til slutt som påloggingsinformasjon i pålogginga til eksternt skrivebord? Håper det er noen som har tid og lyst til å hjelpe meg! På forhånd takk;) Lenke til kommentar
valentino Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Det at det fungerer over lokalt nett er bra. Da har du satt opp PCen rett. For å få dette til å fungere over nett på du åpne port 3389 i routeren. Du finner den eksterne IPen ved å logge på routeren og se på status ett eller annet sted, eller ved å gå på en side som f.eks. http://www.whatismyip.com/ fra en pc inne på nettverket. Dersom du skal bruke dette mye vil jeg anbefale at du registrerer det på en dynamisk IP tjeneste slik at du ikke trenger å huske IPen hjem. Dette fungerer sånn at du registrerer ett domene og laster ned et program som oppdaterer IPen din mot det tidligere nevnte domenet. Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Det at det fungerer over lokalt nett er bra. Da har du satt opp PCen rett. For å få dette til å fungere over nett på du åpne port 3389 i routeren. Du finner den eksterne IPen ved å logge på routeren og se på status ett eller annet sted, eller ved å gå på en side som f.eks. http://www.whatismyip.com/ fra en pc inne på nettverket. Dersom du skal bruke dette mye vil jeg anbefale at du registrerer det på en dynamisk IP tjeneste slik at du ikke trenger å huske IPen hjem. Dette fungerer sånn at du registrerer ett domene og laster ned et program som oppdaterer IPen din mot det tidligere nevnte domenet. Ok, hvordan åpner jeg porter på modemet? port forwarding? og hvilken port inne skal jeg bruke?(til pcen) Skal IP`en på den pcen jeg skal koble til fra internett være automatisk eller skal jeg skrive inn nettverksmaske, gateway og ip selv?... Også et siste sprm. hvordan ip skal jeg bruke på innsiden og utsiden? legger ved et screen shot av menyen på NAPT greiene på modemet jeg;) Endret 12. oktober 2008 av gaarder Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 http://portforward.com/english/routers/por...ote_Desktop.htm Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Får ikke til det her jeg, har satt opp port 3389 inn og ut, ip har jeg konfigurert manuelt til 193.216.138.xx, nettverksmaske til 255.255.254.0 og gateway til 193.216.138.1 Takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Hvis du skal forwarde porter så må du forwarde til ipadresse til PC. Gå i dosvindu (CMD) og skriv ipconfig se hvilken adresse som står der. Normalt skal det stå 10.0.0.x eller 192.168.x.x. Står det 193.x.x.x der så har du internett-ip og skal ikke forwarde porter. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 man må vel ha et serverprogram som man logger seg på før man kommer inn på selve eksternt skrivebord-inlogginga? Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Hvis du skal forwarde porter så må du forwarde til ipadresse til PC.Gå i dosvindu (CMD) og skriv ipconfig se hvilken adresse som står der. Normalt skal det stå 10.0.0.x eller 192.168.x.x. Står det 193.x.x.x der så har du internett-ip og skal ikke forwarde porter. ok, så pcen må ha automatisk ip? Den har 193 osv... Men for å få kontakt med pcen fra nettet må jeg vel lage en slags connection mellom ip ut på nettet og ip`en til pcen? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Hvis du har internett på maskinen så bør det vel bare være å connecte den ipadressen fra en annen maskin. http://www.microsoft.com/windowsXp/using/m...emoteintro.mspx Lenke til kommentar
valentino Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Du skal ikke trenge automatisk IP for å få dette til å fungere. Hva har du gjort så langt og hva prøver du å gjøre når det ikke fungerer? Har du konfigurert routeren til å sende alt som kommer inn på port 3389 til 193.216.138.xx på samme port? Tror du kan la "outside IP" stå tom. Når du sier at eksternt skrivebord fungerer lokalt kan vi gå ut ifra at maskina di er satt opp rett. Når du prøver å koble til fra ute i verden, bruker du den interne eller eksterne IPen? Det er iallefall den eksterne IPen du skal bruke, ikke 193.216.138.xx. Lenke til kommentar
Oto2moto Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Jeg driver og prøver å få til ekstern skrivebord over internett, og lurer på hvordan jeg setter opp dette, har prøvd endel men får det ikke til å funke. det funker på det lokale nettverket men ikke over internett. ISP`en min er tele2 og jeg bruker et Thomson Speedtouch 510i. Hvilke porter skal jeg bruke "inne og ute" og hvilke ipadresser, hvordan finner jeg hoved ip`en til routeren/modemet? og hva skriver jeg til slutt som påloggingsinformasjon i pålogginga til eksternt skrivebord? Håper det er noen som har tid og lyst til å hjelpe meg! På forhånd takk;) Noen tips kanskje? Thomson Speedtouch 510i modemet fra Tele2 er bridged (åpent). Du skal da få ekstern IP-adresse direkte til PC'en eller annet utstyr som tilkobles modemet. Da kan du sette nettverkskortet til å motta IP-adresse automatisk. Men sjekk dette: Start - Kjør - cmd(klikk ok) - Skriv ipconfig - Sjekk IP-adressen Får du 10.xx eller 192.xx IP-adresse så er modemet satt opp med DHCP server. Uansett har du flere valg for eksternt skrivebord. UltraVNC RealVNC Radmin LogMeIn Free +++ Med f.eks RealVNC setter du opp serveren på datamaskin du ønsker å nå og viewer på datamaskin du kobler til med. Og som nevnt må du benytte ekstern IP-adresse når du kobler til utenfor LAN'et. http://myip.dk Med f.eks LogMeIn skjer tilkobling via nettleser. Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Jeg har satt opp modemet til å sende fra ekstern ip (0.0.0.0) på port 3389 til intern ip 193.216.138.xx så skriver jeg 193.216.138.xxx:3389 på pålogging for eksternt skrivebord, er dette riktig? det fungerer i hvertfall ikke=/ Men skal DHCP være aktivert i routeren? for hvis ikke så får jo alle pcene "internett ip" og hvis jeg prøver å koble til den ipen fra for eksempel kjør på det lokale nettet så kommer det opp påloggingsvindu til en helt annen enn den jeg prøver å koble til... Endret 18. oktober 2008 av gaarder Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hvorfor har du 2 tråder om samme problemet. Du får ikke dobbelt så mange svar.... Lenke til kommentar
gaarder Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Hvorfor har du 2 tråder om samme problemet. Du får ikke dobbelt så mange svar.... Beklager det, hadde et lite opphold iogmed at jeg var borte en stund og lagde en ny tråd uten å tenke meg om... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå