Gå til innhold

Litt spørsmål ang. Sony A200

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et Sony A200 når jeg var i USA nylig. Ble selvfølgelig lurt prismessig, men det er en annen historie :)

Jeg liker kameraet med tanke på ergonomi, menyer etc. Det jeg ikke er helt fornøyd med er bildeskarpheten. Kan noen fortelle meg om dette skyldes kameraet i seg selv eller er det objektivet som "svikter" her? Kan kompensere for noe av dette med innstillinger, men generellt sett er det noe som ikke er er bra. Synes også at bildene er noe "kalde".....

Vurderer også en zoom-linse til kameraet. Ser at det er endel poster rundt dette her. Siden budsjettet er lavt, så sier vi stopp ved 2000kr. Vet at det er begrensede kvaliteter man får for denne summen, men hva lønner det seg å kjøpe?

Kan få Tamron 70-300mm for under 1000-lappen, Sigma for mellom 1300-1800kr for samme objektiv. Leser at de fleste av de billige "svikter" over 200mm. Lønner det seg da heller å velge et objektiv som strekker seg fra f.eks 70-200mm evt. 17-200mm i denne prisklassen?

Er nybegynner med DSLR, så må nesten forhøre meg med de lærde ang dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket objektiv har du?

Kjøp deg evt et gammelt Minolta objektiv, de gode, særlig hvis du får tak i en beercan 70-210 F4 eller en 28-75mm F2.8

Sjekk Finn, foto.no , QXL og ebay for slike.

Jeg har en A300( stort sett likt som A200), og bruker mest Minoltaobjektiver (20mm, 50 mm og 28-75mm)

Hvis du skal ha nye så vurder Tamron 18-250 eller 18-270, veldig bra.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har 18-70 objektivet som fulgte med. Ikke så veldig lysten på å kjøpe brukt, men tviler ikke på at det kunne lønnt seg. Beercan har jeg lest mye bra om på nettet. Kommer jeg over et til rett pris, så kan jeg jo vurdere det.

Jeg snoker mest på de lavere prisnivåer, og sålangt så ser det ut til at Tamron AF 55-200mm f/4-5.6 Di II LD Macro er et greit valg. Koster jo latterlige 700,-, så helt feil kan det jo ikke bli.

Egentlig hadde det vært mer ønskelig med et bredere spekter, så jeg skal se litt på de 2 linsene fra Tamron du nevnte. Tror vi dropper 70-300mm.....eller?

En liten edit ang. skarphet; nær/macrobilder opplever jeg ikke som såverst, men da man zoomer fullt ut så forsvinner mye av skarpheten i mine øyne. Setter en knapp på linsa her ja..

Lenke til kommentar

Sonys 18-70mm har fått blandede kritikker, inklusiv noen skikkelige dårlige. Ikke så mye du kan gjøre med det hvis du har fått et dårlig eksemplar (det vil alltid være variasjoner) og ikke kan dra tilbake og klage. Det du kan gjøre er å blende ned så sant det er mulig, gjerne til rundt blender 8-11.

Men objektivet i seg selv trenger ikke være problemet. Spørs litt hvor mye arbeid du vil legge i dette, men hvis det var mitt kamera ville jeg startet med å teste objektivet. Kjenner du noen som har tilsvarende så lån det og prøv om du kan se forskjell. Du kan også teste selv om det er frontfokus/bakfokus ved å ta bilde mot en vegg i vinkel, og se om fokus havner der du har fokuspunktet.

Og hva mener du med uskarpt? Ser du på bildene på en skjerm i 100%, eller gjelder det kopier i små størrelser? Poenget er vel å finne ut hvordan det burde vært. Før jeg kjøpte et nytt objektiv ville jeg sjekket hvorfor bilden ikke er skarpe med det første. Er det kamerahuset som er problemet kaster du jo bare bort mer penger.

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt endel av denne forblåste søndagen til å ta endel "testbilder". Når det gjelder uskarphet, så er det ved bruk av zoom opp mot 70mm av landskap som virker litt "suddig". Nær/makrofotografering har jeg fått til å bli fullt akseptabelt. Min mening er da at det kan være objektivet som sliter litt i det området, men skal teste med litt andre linser også for å bekrefte/avkrefte. Har ei lik 18-70 Sony-line og ei Sigma 28-300mm jeg kan få prøvd. Siden kameraet og linsa er kjøpt i en butikk i USA som i etterkant viser seg å være useriøs, så kan jeg ikke bytte. Med tida kan man jo investere i ei bedre linse som erstatning for 18-70mm linsa jeg har OM kameraet holder mål.

Uansett så skal jeg ha ei zoomlinse da 18-70mm ikke er tilstrekkelig for meg.Det store spørsmålet er da hvilken?

Det er forresten på PC-skjerm i det formatet bildet er tatt som uskarpheten viser seg. Kan også forekomme i mindre format, men som regel bedre der.

Takk for responsen!

Lenke til kommentar

Når du zoomer veldig inn på bildet på en pc-skjerm vil det ofte være mulig å se at det ikke er perfekt skarphet. Sony A200 er i tugangspunktet et rimelig bra kamera, spesielt prisen tatt i betraktning og det burde gi bra bildekvalitet. Har ikke den store oversikten over telezoomer til Sony, men vet at Sony har en 18-250mm (samme som Tamron sin) som ville erstatte din 18-70 + gitt deg mere tele. Så stort zoomområde innebærer en del kompromisser, og den koster nok en del mer enn 2000, men du kan jo sjekke. Testene har vært relativt positive. Har du andre konkrete alterantiv så kan du se om du finner tester. Det finnes flere nettsteder som tester linser, og www.photozone.de er et alterantiv. Ellers har også http://www.imaging-resource.com/ en egen side for linsetester.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ny med speilrefleks, og det kan jo rett og slett hende at jeg stiller for store krav til utstyret også. Objektivet som selges i et kit er jo ofte "noe billig" de sender med for å nettopp ha et ferdig kit, men det økonimiske aspektet spiller jo også ikke her. Har også lest noen mindre heldige omtaler av 18-70'n til Sony :)

Vet at store zoomlinser vil gi endel kompromisser, så jeg tror faktisk at jeg velger en som stopper på 200mm. Har lest endel, og Tamron sin 55-200mm får brukbar omtale rundt om:

Tamron AF 55-200 f/4-5.6

Jeg vet at den er billig, men har lyst til å prøve. Er vel den av de billigste jeg har lest mest positivt om...hittil. Ingenting er bestemt ennå, så jeg leter videre jeg... Er en jungel der ute!

Skal uansett teste de 2 andre linsene jeg har tilgang på før et kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...