Gå til innhold

Kjøpe nikkor 50 f/1,8

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å gå til innkjøp av dette objektivet for situasjoner i lite lys. Jeg spiller håndball og har av og til kamera med i hallen for å ta noen bilder, men objektivene jeg har nå har laveste blender 3.5 som ikke er all verden i hallen jeg trener i. Jeg har ett nikon d60. Jeg har da skjønt at jeg ikke får autofokus så spørsmålet blir.

Vil det funke å fokusere manuelt ut der jeg vet spillet skjer for å ta bildene på ved blender f/1.8 eller vil det ikke funke i det hele tatt?

Jeg vurderer dette objektivet på grunn av prisen.

SM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe et objektiv som gir autofokus. Hvis du planlegger å bruke objektivet på grunn av lysstyrken, så bør du også være klar over at på f/1.8 og de største blenderne er det en ganske smal dybdeskarphet, som betyr at fokuseringen må være desto mer presis.

Dessuten er ikke søkeren til D60 så godt egnet til å fokusere manuelt. Søkeren er relativt liten, og mattskiven er ikke optimalisert for manuell fokus. Når du i tillegg skal bruke det til å fokusere i en sport med mye bevegelse, så tror jeg at du skaper mye frustrasjon for deg selv ved å kjøpe et objektiv med manuell fokus.

Har du vurdert å kjøpe noe sånt som Sigma 17-70 f/2.8-4.5 i stedet? Det koster rundt 2000, og har relativt bra lysstyrke ved 17mm.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk et 50mm f/1.8 liggende fra et eldre Nikon SLR. Akkurat som det du ser etter, bare at det ikke har autofokus og manuell blender.. tar sylskarpe bilder osv, men jeg greier ikke bruke det (er svaksynt så er ikke så bra når ting er i fokus, særlig ikke med det objektivet)

Lenke til kommentar
Er ikke 50mm for lite til hallidrett.

Innbiller meg at det blir brukt opp mot 200mm.

Jeg har ikke prøvd selv, så det er bare en tanke!!

Det kommer jo helt an på hvor nærme du kommer banen. Jeg hadde fint klart med med 50mm i den hallen jeg trener i. For min del altså.

Lenke til kommentar

I en håndballhall er 50mm på crop en helt kurant brennvidde. For målbilder, f.eks., mener jeg Bjørn Langsem har sagt at den perfekte brennvidden for å få de bildene ved mål er rundt 105-110mm, og det er altså på fullformatskamera.

De 75mm du får med en 50mm på e DX-kamera burde holde helt fint.

Lenke til kommentar

Jeg har selv D60 og det objektivet (50mm 1,8), og har ingen problemer med den manuelle fokusen. Kan slå på rangefinder i menyen og du vil da få en "måler" i søkeren (samt et lite lys) som viser når du er i fokus.

Når det er sagt så ville jeg ikke anbefalt det til sportsbilder, da skal hvertfall sporten gå treigt eller du være bedre enn meg å fukusere manuelt (ikke det at jeg er særlig rask).

Lenke til kommentar
Tricket er prefokus. Altså å fokusere på området der angrepet gjerne kommer, så fyre løs seriebilder. Fungerer ofte med litt trening.

Var egentlig det jeg tenkte på. Jeg vet jo noenlunde sånn ca. hvor angrepet kommer siden jeg selv spiller håndball.

Lenke til kommentar

Prefokus og sånt som det er vel og bra med objektiver som er lagd for det, men jeg er misfornøyd med å fokusere manuelt for objektiver som er lagd for AF.

Det du kan gjøre er å kjøpe mange (minst 4) blitser og Pocket Wizards og henge dem opp i taket så de lyser opp hele hallen, eller den delen du fotograferer i. Det blir kult. Og selvfølgelig mye dyrere enn du kan tillate deg.

Mine tips:

-Sigma 50-150/2.8 og en SB-800 eller -900

-Sigma 50/1.4

-Nikon AF-S 50/1.4 (ønsk deg den til jul, den kommer i desember)

Lenke til kommentar
I noen innendørshaller er ikke blits å komme utenom, med mindre du har ganske spesielt utstyr som et 1Dmk3 og et 200/2.0L, eller et D3 med 200/2.0.

D3 + 200/2.0 var riggen fotografen fra lokalavisa hadde på et turnstevne jeg var på. Bildene i avisa var bra, men så kosta utstyret hans dobbelt så mye som bilen til meg og fruen tilsammen. det sier selvsagt litt om bilene våre, men det er en annen sak.

En gjenganger i objektivdiskusjoner er om 2.8 holder eller ikke til innendørs-sport. Konklusjonen er stort sett at i godt opplyste haller kan det holde, men i mange gjør det ikke.

Trikset er jo også å kjenne sporten, og ta bilde akkurat i det utøverne er stille. F.eks. akkurat i det håndballspilleren henger i toppen av svevkurven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...