Gå til innhold

Ånei! Hjelp!!

YK

Anbefalte innlegg

Jeg har en ibm dtla harddisk som sakte, men sikkert har blitt sjukere og sjukere med bad clusters og rare lyder.. fikk til sist somla meg til å kjøpe en ny disk, og håpa at jeg kunne koble til den gamle som slave og få kopiert over endel filer før jeg pælma den. Men nå er den tydeligvis så herpa at jeg ikke kommer inn på den en gang. Når jeg starter maskina begynner disk scan, men blir stående på 0% og disken lager de rare lydene i det uendelige.. (fire og fire skrapeaktige lyder) På denne disken er det ting jeg VELDIG gjerne skulle ha beholdt. Er det noe jeg kan gjøre for å redde det som er igjen av hele data på den? Går det an å sende den inn til "fysisk" reperasjon et sted? Setter veldig pris på om noen har tips angående dette..

Dødskjipt om alle de gamle filene mine er fortapt.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det an å sende den inn til "fysisk" reperasjon et sted?

www.ibas.no får helt sikkert ut det du vil ha, men da må du virkelig vurdere hvor viktig det er. Det koster nemlig skjorta og resten av garderoben å få det gjort...

Forresten bør du lage et mer beskrivende emnefelt når du lager nye tråder... :yes:

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å foreta en vurdering av hvor viktig dataen er. Det igjen vil være avgjørende for hva du ønsker å legge av penger eller tid i å berge ut dataen. Og rekkefølgen på det du bør gjøre.

Er dataen ekstremt viktig, bør du bruke ibas, ontrak eller likende.

Det er to tilstander disken kan være i: -konfigurasjonsfeil med disken,

-hardware feil på disken dvs fysisk feil.

Ved konfigurasjonsfeil skades ikke dataen om du spinner opp disken, og forsøker å berge ut data.

Men er det derimot fysisk feil, vil det være stor mulighet for at disken til slutt blir så skadet at selv ikke IBAS klarer å berge noe som helst.

Du kan selvsagt kjøre testverktøy på disken, for å klarlegge hva som evt er feil, men det er ikke å anbefale å starte med en masse tester ,om innholdet på disken er svært viktig. Dette forde om det er fysisk feil og disken kanskje bare tåler ett visst antall booter, før den stopper fullstendig, så ville det være dritt å bruke disse få mulighetene til å finne årsak, isteden for å starte med å berge ut data.

Om du velger å gjøre arbeidet selv, starter du med å klone disken over på en annen disk. Det trenge ikke være samme type disk, bare den er stor nok til å romme hele den andre diskens innhold.

Grunnen til at det aller første du gjør er å klone disken, er forde du vet ikke hvor mange ganger disken tåler en boot, samt at innholdet på disken kan skades mer og mer for hver boot. (skades permanent).

Etter at innholdet er klonet over på en annen disk, kan du bruke diagnose verktøy på det image du har lagt over på ny disken. Her vil du ha uendelig med forsøk, uten at du trenger være redd for at disken skal kræsje midt i arbeidet. Du kan så bruke verktøy for å berge filer som måtte være tilgjengelig i dette image.

Poenget er også, aldri bruk verktøy som forøker å fikse disken om dataene er ekstremt viktig. Om denne fixingen ikke fungerer, er det stor sannsynlighet for at det blir enda vanskeligere etterpå å berge ut data.

Som sagt, det er vurderingen av hvor viktig dataen er, som avgjør hva en bør gjøre. Og hva en bør gjøre først.

Lenke til kommentar

Det som er på disken er ikke "viktige" ting i seriøs forstand, men det er ting jeg av "personlige" grunner gjerne skulle ha beholdt (F.eks over 1000 mp3'er jeg ikke har lyst til å laste ned en gang til, viktig skolearbeid osv.) Nå fant jeg ikke noen priser på den ibas sida, men jeg regner med at det er snakk om flere tusen eller noe sånt og det er vel egentlig ikke aktuelt..

HunterExtreeme: Kan du forklare litt mer om dette med kloning? Får jeg gjort det når jeg ikke kommer inn i windows en gang med den gamle disken koblet til? får ofte beskjeden "imminent disk failure" på starten og må boote på nytt, da kommer jeg som regel litt lengre, men det stopper når diskscan begynner.. Det står at man kan avbryte, men jeg har ikke funnet noen knapp som gjør det.. noen som vet? Snakker om disk checken i xp som begynner før windows hvis f.eks. du ikke skrudde av pc'en på normal måte sist gang. Hvis jeg bare kunne kommet meg inn i windows tror jeg kanskje jeg kunne ha lirket ut ihvertfall noen filer..

Men som sagt, ble nysgjerrig på disse klone greiene..

Og hva er forresten forskjell på "slave" og "slave present".. (jumper inst)

Lenke til kommentar

Ehem..... :roll:

Hva er "dårlig bruk av emnefeltet"?

Et godt emne er et emne som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut ifra emnefeltet. Klassiske eksempler på dårlige emnefelt følger:

HJELP!!!!

Overdreven bruk av utropstegn, samt store bokstaver. Emnet forklarer svært dårlig hva posten inneholder.

Spill krasjer

Emnet forklarer svært dårlig hva posten inneholder. Burde stått hvilke spill og hvilket operativsystem.

Eksempler på gode emner:

Windows 2000 krasjer under oppstart (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE)

Dette er et bra emnefelt. Her står feilen du får, når du får den, samt den relevante informasjonen om hvilket operativsystem du har. Folk som har hatt samme eller lignende problem vet med en gang hvordan dette skal fiksest.

Noen som har filen xxxx.vxd for Windows 95?

Dette er et bra emnefelt. Her står det at du mangler en fil, og hvilket operativsystem den hører til. De som har dette operativsystemet kan lett se om de kan hjelpe deg med problemet.

Dårlig bruk av emnefeltet kan føre til at tråden blir stengt, eller at en moderator endrer emnefeltet.

Lenke til kommentar

Har også en IBM som Lager De 4 og fire Skrape lydene som du nevner! Det oppstod når jeg kjøpte en ny Western disk og koblet den nye disken som slave! da ville ikke maskinen starte eller noe. og når jeg da tok ut av WD disken ville den heller ikke starte og de samme skrape lydene fra IBM disken. Men jeg installerte Win2K på den nye disken og da ville den gamle disken virke igjen så lenge den stod som Slave! Den virker helt fint selv om det er en del feil på den! Merkelig det derre men den IBM disken har tjent meg siden min første atlon 600 :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...