Newman Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvis det er slik at piratene ødelegger så mye for bransjen som dere sier, hvordan kan det da ha seg at nesten samtlige av spillene på Top 100 lista på piratbukta i tillegg er gedigne salgssuksesser? The Sims 2, Spore, Halo, GTA, Half-Life 2, Fifa, COD4, Oblivion, Brothers in arms og NFS serien er alle spill som har solgt godt mens de samtidig topper lista over hva som blir piratkopiert. Flere av spillene har holdt seg stabilt på top 100 lista i mange år. (The sims 2 og Half Life 2 feks) Det er så klart unntak som feks Crysis, men unntakene er få, og alle av dem har til felles at de enten er svært dårlige spill, systemkrav som er for høyt i forhold til hva den gjennomsnittelige PC gamer har av utstyr, eller dårlig distrubisjon som feks Stalker. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Autodidact: Både forstår og respekterer din oppfattelse, var bare sammenligningen... Hovedproblemet med Duke Nukem 3D var at skulle man sette opp lanspill så måtte man konfigurere 8 maskiner og starte samtidig, om en falt ut så måtte man starte på nytt. I Quake kunne man logge på serveren når man ønsket det. I tillegg så begynte folk å jukse på Duke 3D ved å redigere noen filer slik at våpnene deres ble sterkere. Lenke til kommentar
Professional Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvis det er slik at piratene ødelegger så mye for bransjen som dere sier, hvordan kan det da ha seg at nesten samtlige av spillene på Top 100 lista på piratbukta i tillegg er gedigne salgssuksesser? The Sims 2, Spore, Halo, GTA, Half-Life 2, Fifa, COD4, Oblivion, Brothers in arms og NFS serien er alle spill som har solgt godt mens de samtidig topper lista over hva som blir piratkopiert. Flere av spillene har holdt seg stabilt på top 100 lista i mange år. (The sims 2 og Half Life 2 feks) Det er så klart unntak som feks Crysis, men unntakene er få, og alle av dem har til felles at de enten er svært dårlige spill, systemkrav som er for høyt i forhold til hva den gjennomsnittelige PC gamer har av utstyr, eller dårlig distrubisjon som feks Stalker. stalker clear sky ble jo lansert på steam, vil ikke si det er dårlig dstrubisjon Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Veldig bra artikkel som påpeker alle problemene jeg selv ville påpekt. Godt skrevet og takk for at grafikkhorene endelig får passet sitt påskrevet! Deilig lesning Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg skjønte det MrNilsen. Takk for at du drar frem nostalgien fra den tiden forresten. Jeg husket ikke alle disse detaljene før du nevnte dem, men uansett husker jeg at vi hadde det sykt morro! 8o) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Jeg er fundamentalt uenig i synet på piratene. Jeg tror ikke jeg visste hvordan et originalspill til PC så ut engang før jeg kjøpte Warcraft 2 for surt oppsparte midler en gang på nittitallet. Min interesse hadde ikke vært der uten utstrakt diskettbytting på bygda, og jeg er sikker på at jeg kan trekke en parallell til markedet - uten piratkopiering hadde det ikke vært noe i nærheten av like stort som i dag. Man kan ikke si noe sikkert om hvor mye selskapene eventuelt taper på piratkopiering, men det vi kan si sikkert er at den har en klar reklameeffekt. Interessen og kjennskapen til dataspill er høyere enn den ville vært uten piratkopiering, da ville kanskje den ganske høye prisen på spill og særlig brukbart utstyr utgjort et betydelig hinder for de ikke spesielt interesserte. Per i dag må vi se på piratkopiering som uunngåelig, og å plassere skyld som i at noen bør holde opp med det de driver med vil ikke lede noe sted. Kanskje man heller burde si at bransjen vokser seg så stor som piratene (kundene) lar den vokse, den eksisterer fullt og helt på våre premisser. Pirater er først og fremst kunder, og å skille ut de som gjør mer skade enn gagn er helt umulig uten skandale. Man skal ikke gi opp kopibeskyttelse, det er helt klart penger å tjene på å gjøre det noenlunde upraktisk å kopiere, men militant DRM og sanksjonering utover rent sovende lovverk er henholdsvis kundefiendtlig og menneskefiendtlig. Et fullgodt svar på piratproblemets egentlige effekt får vi kanskje ikke før en 100% effektiv kopibeskyttelse eventuelt ser dagens lys. Dette tror jeg aldri kommer til å skje, for det første fordi det må være noen i systemet som skjønner at piratkopiering egentlig er positivt (jfr. Photoshop, XP Pro, etc: mange programmer er påfallende enkle), og for det andre fordi piratene alltid vinner. Men hvis markedet likevel skulle bli helt piratsikkert, er jeg overbevist om at omsetningen ville synke som en følge av det. Endret 13. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Professional Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Er en viss grunn for at adope og microsoft har monopol, dyre produkter som blir masse kopiert i det private og brukt orginal på jobben. Når det koster kr 0 å ha samme operativ systemet over alt for en vanlig forbruker så gidder en ikke linux med mindre en er bra nerdete eller har dårlig pc som ikke takler vista? Lenke til kommentar
Newman Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 stalker clear sky ble jo lansert på steam, vil ikke si det er dårlig dstrubisjon Steam er bra, men Stalker "1" hadde store problemer med å finne veien til Europa og USA samtidig som det ble lansert i øst-europa. Når det gjelder Clear Sky så lå det i russisk version på piratbukta ei god stund før det kom på Steam. (Kunne bytte noen filer for å få engelsk tekst) Som en over her sa: Pirater er også kunder, og om piratkopiering aldri hadde eksistert, ville mange ikke hatt så stor interresse av spilling som det de har i dag. (Derav et mye mindre marked) Lenke til kommentar
Crispo Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Synes dette var en genial artikkel, og den gav meg noen nye perspektiver på striden. Ble dog litt deppa etter å ha lest den. Men none the less, kudos. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Veldig flott artikkel Joakim. Enig i stort sett alt. Må si jeg føler meg litt truffet på et par av punktene. Jeg viser nok dessverre noen tendenser til å være en "grafikkhore", men jeg klager hvert fall aldri på optimaliseringen av spill og ser positivt på at de kommer med løsninger som krever mindre slik at de kan nå et større publikum. Ang. det med Microsoft er jeg helt enig i. Hvorfor kan ikke alle bare gå sammen å ha ÉN online butikk? Helvete heller, Steam er å bli genialt, vi trenger ikke noe mer enn det! Nå har jo tom. EA begynt å lansere spill der (Crysis), så hvorfor skal Microsoft være så vanskelige? Om alt hadde vært tilgjengelig på Steam, hadde jeg og mange andre kjøpt mye mer spill. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) ..men det vi kan si sikkert er at den har en klar reklameeffekt. Vel, det er kanske sant for de som havner i gruppen "har-brukt-opp-alle-(konfirmasjons)pengene-på- ... linjepause ... -rock'n-roll-maskinvare-og-må-derfor-piratkopiere-spillene". Og det kan jo diskuteres hvilken reklame-effekt det har da. Markedsføring benyttes jo stort sett for å tjene penger. For de av oss som "ikke sliter økonomisk", er det helt andre kanaler som reklamerer for de produktene vi vil ha - og kjøper. Vi er gjerne opplyste nok til å oppsøke de riktige kanalen også, fordi vi vet hva vi vil ha og hvor vi kan få det. Endret 13. oktober 2008 av Autodidact Lenke til kommentar
Rasmus Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Artikkelen deres inneholder visstnok ting som saboterer pc markedet, men det blir nok å ta hardt i. Dere ser jo kun på det fra en vinkel. Piratkopiering er jo gratis PR, og kan jo sammenlignes med gratisprogrammer for studenter. Unger som ikke har råd til spill, ville kanskje aldri blitt pc-spillkunder når de ble voksne (med penger mellom hendene). DRM kan føre til økt salg, bortsett fra ekstreme tilfeller hvor produsentene ødelegger for seg selv med brukerfiendlige løsninger. Grafikkhorer ødelegger ryktet for vanlige folk, slik at de ikke skaffer seg PC? Det blir jo som å si at videohorene med 50" HDTV ødelegger for de som sitter med 21". Noen må jo drive markedet fremover. Multimediemaskin produsenter lager billige pc'er og skaper en inngangsportal i pc-markedet. Om kjøper i utgangspunktet hadde budsjett og behov for en spill-pc, så er det jo selgerens feil. Microsoft kommer med Games for Windows-butikk? Ja, det ville jo være skrekkeling med konkurranse på dette feltet. Det vil jo drive markedet bakover hvis det ble enklere å skaffe seg spill! Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 de to første går bare i en vond sirkel. Piratkopiering skaper drm - drm skaper piratkopiering At microsoft er en stopper vet jeg ikke helt. Er jo opp til produsenter å inngå avtale med store stygge ulver Grafikk krevende spill, øker jo etterspørsellen etter kraftigere systemer. Dette må da være posetivt? Problemet er nok at programmeringen ikke er god nok til å utnytte flere kjerner i cpu - grafikkkort o.l. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Jeg har et socket 939 system med 8800gts, Amd 4400+ Og 2gigg ram. Har ingen problemer med de nyeste spillene. Jeg er kravstor når det kommer til flyt i spillet. Men, alikevell har jeg lite behov for og oppgradere enda. Dette er en maskin som ikke er verdt 5000 en gang. Man kan virkelig ikke skylde på at det er mye dyrere med pc enn konsol. Ja, det er litt dyrere men, man trenger ikke komme med kommentarer som at man må ha en pc for 20 000 kr for og dra de nyeste spilla. *1 Jeg kan spille hvilket som helst spill på pc`n og det ser mye bedre ut enn akkurat det samme spillet på ps3/xbox 360`n min, selv om jeg ikke alltid har alle settings på maks. *2 Man må også tenke på at med pc så får man så utrolig mye mer i prisen med pc. *3 Da tenker jeg på FRIHET, noe man så absolutt mangler med en konsoll. *4 Man har et skikkelig opperativ system, og man kan gjøre pc`n til din egen. *5 En konsoll er noe som man stort sett bare bruker til spill, og det holder ikke for min bruk. Føler meg låst inne i kjedlige menyer og lite valgmuligheter. *6 Konsollene har også et lite bruksområde i forhold. *7 Uten om det, så er pc`n overlegen sammenlignet med en konsoll. *1 Dagens nye spill ser ikke noe "bedre" ut på pc, dem har somregel høyere oppløsning på textures. Ellers ser spillene helt like ut, en sitter somregel 60cm ifra en pc skjerm mens en konsoll så er det ca 3-4meter det sier seg selv at en ikke "trenger" så høy oppløsning. Selv om det nok kommer i neste gen konsoller. *2 En pc er en arbeidsmaskin og kan utrolig mye mere, men nå er det spill vi snakker om så la oss holde oss til det. *3 Om du vil gjøre andre ting en å spille så er pc overlegent der, men da igjen så snakker vi om spill her slik. *4 Om du liker rosa topic og pene bilder av blomster som bakgrunn så kan jeg informere om at mulighetene på både X360 og PS3 er meget store. Destuten så er OS på konsoller laget for 1 ting, spill spill spill. *5 En konsoll er primert en spill maskin, noe artikelen handlet om og som vi da holder litt fokus på i tråden. Hva skal du gjøre i menyene? Start et spill uten problemer... *6 Konsoller idag brukes til, spill,surfing,film,bilder og musikk. Min PS3 er mitt mediasenter med hundrevis av filmer og serier klare til å brukes.En konsoll passer også perfekt i stue setting, noe garantert en standard pc langtifra gjør. *7 En pc er overlegen om du skal gjøre ting som ikke har med spill å gjøre. Endret 13. oktober 2008 av _LarZen_ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 *1 Dagens nye spill ser ikke noe "bedre" ut på pc, dem har somregel høyere oppløsning på textures. Ellers ser spillene helt like ut, en sitter somregel 60cm ifra en pc skjerm mens en konsoll så er det ca 3-4meter det sier seg selv at en ikke "trenger" så høy oppløsning. Selv om det nok kommer i neste gen konsoller. *3 Om du vil gjøre andre ting en å spille så er pc overlegent der, men da igjen så snakker vi om spill her slik. *6 Konsoller idag brukes til, spill,surfing,film,bilder og musikk. Min PS3 er mitt mediasenter med hundrevis av filmer og serier klare til å brukes.En konsoll passer også perfekt i stue setting, noe garantert en standard pc langtifra gjør. *7 En pc er overlegen om du skal gjøre ting som ikke har med spill å gjøre. At du ikke bryr det kan jo være så sin sak, men at spill ikke ser bedre ut på en godt spesifisert PC er bare tull, det er bedre oppløsning, bedre effekter, betre antialiasing og bedre textures over hele linja, og det er tydlig merkebart. Ellers er jo hele poenget med PC at du kan tilpasse de, du bygger jo ikke en "standard PC" for å ha den i stua. En PC gjør jevnt over en vesentlig bedre jobb enn en PS3 som media-center (er feks ikke så lenge siden PS3 ikke engang spillte mkv), PCer er stort sett best på alt de kan gjøre, inkludert spill, pga bedre grafikk, vesentlig bedre tilgjengelighet av kontrollere, større fleksibiltet innstillings og kontrollmessig, mods osv osv. Baksiden er at det er mer tungvindt å sette opp, og dyrere i førstegangsinnkjøp. Dt virker ærlig talt som du stikker hodet litt i sanden når du kommer med slike uttalelser. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Jeg har begynt å kjøpe gamle spill nettopp fordi grafikkjaget skaper tonnevis av titler som kjeder ræva av meg. Jeg prøver spill etter spill og håper at dette må vel være engasjerende i tillegg til litt underholdende. Men jeg ender nesten alltid opp med å kjede meg etter 5 minutter av spill som alle bruker samme kjedelige oppskrift. Ingen evner å engasjere.... noen eksempler GTA IV fikk mye "halleluja", men personlig synes jeg spillet var mas-mas-mas fra ingame kjerringer og bekjente med sosiale problemer. Å kjøre bil i badekar med påhengsmotor er heller ikke engasjerende. Dette spillet skulle være banebrytende, men herregud så kjedelig og ensformig. Godfather, The Don's edition Er et spill som jeg synes har mange av ingrediensene i et spill som engasjerer. Det er ikke perfekt men det gir den følelsen mange spill ikke lenger evner å gi. Jeg kjøpte dette nylig på salg til PS3. Bilkjøringen er selvf. ikke god her heller, men det forsøker ikke å si at den er god heller. Ellers har jeg begynt å gå mer og mer til gode bilspill fordi her vet man alltid hva man får og hvis bilkjøringen er godt simulert og man har et godt ratt/pedalsett så engasjerer det. Spill har begynt å bli som utvannet dispenserbrus. "It looks good but tastes bad" EDIT: Jeg er dog ikke enig i at piratkopiering er årsaken til at PCspill sliter. Det blir som en høna og egget diskusjon. Folk piratkopierer for å teste spillet og et fåtall velger å ikke kjøpe om de liker det. Ofte er selv piratkopier bedre å installere enn den orginalversjonen man har kjøpt i tillegg, og noen som har orginalen velger å installere piratkopien uten rootkits og annet skit. Man kan dog ved piratkopier risikere virus som har hensikt å levere flere bots(siste 10års mest voksende internettvaluta) kjørende på dine maskiner, så man blir noen ganger stående å velge mellom dritt eller møkk. Dette er årsaken til at jeg kjøper spill hovedsaklig til PS3... Selv Xbox360 har jo vært like plaget av piratkopiering som PC pga. elendige og gammeldagse teknologivalg. Endret 15. oktober 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg er så enig med denne artikkelen! Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Påstanden om at folk lastar ned spel på fleire gigabyte for "teste" dei har eg lite tru på. Dette gjelder særleg spel som har hovedfokus på singleplayer. Om ein først kjem til å laste ned eit spel, la oss sei Red Alert 3, vil det ikkje ta lange tida før ein har runda spelet. Eg trur neppe folk vil gå til butikkane deretter for å kjøpe spelet, kun for at produsentane fortjenar det. Sjølv om det er det rette ein skal gjere. Med unntak av diverse fantastiske spel som Baldurs Gate 2, for å nemne eit, har eg sjelden spelt gjennom ein singleplayer modus fleire enn ein gong. Eg les heller ikkje bøker fleire ganger på nytt, utan radikale endringar, som f.eks på eit anna språk.(dømesvis Ringenes Herre) Endret 14. oktober 2008 av AshtraY Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ikke enig med deg AshtraY, med dagens ADSL linjer tar ikke slikt noe tid å snakke om å laste ned. Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ikke enig med deg AshtraY, med dagens ADSL linjer tar ikke slikt noe tid å snakke om å laste ned. I prinsippet, ja det er sant. Men det er ikkje alltid det er snakk om å ha ei god ADSL linje. Det er spel der ute som tek lengre enn 1 dag å laste ned, på trass av linje. Dette skuldast som regel ein majoritet av nedlastarar kontra folk som lastar opp. Men okay, sett at det tar nokre få timar å laste ned eit spel og det ikkje er noko hindring. Trur du med handa på hjartet at dei fleste ender opp med å kjøpe spelet etter at dei har "testa" det ut? Eg håpar eg tar feil, sjølvsagt. Om det er fleire som praktiserer denne måten for testing av spel på, skrik ut. Kvifor vel folk å laste ned ein piratkopi kontra ein demo om dei kun skal teste spelet? Er demoar mindre tilgjengeleg? Eg har litt vanskelegheiter med å forstå kvifor folk lastar piratkopiar ned kun for å teste.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg