Gå til innhold

Avfotografering av dias

Anbefalte innlegg

Jeg vet at temaet har vært oppe før, men håper at noen har nye erfaringer på området. Jeg har arvet en god del dias som jeg kunne tenkt meg å få digitalisert. Hadde tenkt å avfotografere bildene direkte med hjelp av et makroobjektiv. Problemet mitt er bakgrunnen. Har noen forslag til hva jeg skal bruke? Ser at en del nettbutikker selger små lysbord til rundt 500 kr. Er disse egnet til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fantes, ihvertfall før, såkalte slidesadaptere som man festet på objektivet. Da slapp man bare diaset ned i et spor på adapteret, brukte en passende lyskilde bak, og tok bildet. Mulig du finner noe slikt på Ebay.

Har aldri forsøkt å avfotografere dias på et lysbord med makroobjektiv. Kan hende det fungerer, men om det blir optimalt aner jeg ikke. Er det mange dias, vil du nok bli langt mer fornøyd med resultatet om du kjøper en dias-scanner til 5000 ny eller brukt for 3500-4000, scanner alle diasene, og selger det igjen etterpå til 3500. Det er (var i alle fall) stor rift etter disse på bruktmarkedet slik at de går for en god sum penger der. Men det tar jo litt tid å scanne dias ordentlig da.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig ny scanner nå. (Canon CanoScan8800F) Den tar både film og dias, jeg er kjempegodt fornøyd med den. Ikke dyr heller, og til og med Elements 5.0 fulgte med. Fikk råd her inne på forumet, og jeg bestilte over nett på en mandag og onsdag i samme uke var den på døren. Nå er det bare topp å scanne :thumbup:

RandiA

Lenke til kommentar

En filmscanner blir altfor dyr. Jeg har også en del bilder i 120-format som jeg kunne tenkt meg å digitalisere. En filmscanner som tar 120 koster flesk. Da vil en flatbed være mer overkommelig.

Men jeg er litt skeptisk i forhold til å scanne lysbilder med flatbed. For noen år siden kjøpte jeg en Agfa scanner med lysbildefunksjon som kostet en liten formue. Var ikke imponert over hva den presterte. Dessuten var det veldig tidkrevende.

Jeg hadde trodd det skulle gå bra å avfotografere bilder med et skikkelig objektiv så lenge bakgrunnen er ok. Men det er mulig jeg tar feil. Mulig en moderne scanner gir et bedre resultat en hva et speilreflekskamera kan gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg hadde trodd det skulle gå bra å avfotografere bilder med et skikkelig objektiv så lenge bakgrunnen er ok. Men det er mulig jeg tar feil. Mulig en moderne scanner gir et bedre resultat en hva et speilreflekskamera kan gjøre.

Jeg tror så absolutt det blir bedre å scanne dias enn å avfotografere. Jeg scannet dias som var 20 år gamle, tatt i Kina. Synes det ble helt OK med den nye scanneren.

RandiA

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med scanning slik jeg oppfatter det er at det er en tidkrevende prosess, mens avfotgrafering går raskere. Selv foretrekker jeg likevel scanner, og en av fordelene ved scanning er automatisk støvfjerning. Merk at det må være en hardware-funkjson, finnes masse softwareløsniger også, men de fungerer ikke like bra. Denne typen støvfjerning finnes både på filmscannere og en del flatbedscannere (ICE hos Epson, FARE hos Canon), og fungerer veldig bra bortsett fra på sølvbasert sort/hvit og Kodachrome. Så hvis du velger scanner så finn en med hardware støvfjerning!

Når det gjelder filmscanner kontra flatbed så synes jeg filmscanner gjør en bedre jobb, og du får skarpere scan rett fra scanneren, mens med en flatbed må bildene oppskarpes i mye større grad etterpå (eller du kan bruke innebygd oppskarpin). Kvaliteten fra nyere flatbedscannere er unasett ganske bra, selv for scanning av 35mm film og det er en relativ rimelig måte å få scannet film i større format.

Et siste alternativ, i tillegg til diasduplikator er å vise bildene på skjerm og avfotografere skjermen. Hvis kravene ikke er alt for store er det kanskje raskeste måte å få digitalisert bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...