Gå til innhold

CANON 400 D UNDEREKSPONERING

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon 400 D som jeg føler undereksponerer, når jeg kjører den på det helautomatiske programmet så får jeg relativ mørke bilder i greie lysforhold. Finnes det noen måte å teste ut kameraet selv for å se om det undereksponerer ?

Endret av isrihel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tide og lære mer om kamera ditt nå ville jeg tro :)

Hvis det er noen områder i bildene som er lyse så kan kamera bruke de som utgangspunkt for lysmålinger.

Det du kan gjøre er å sette kamera i posisjon P der oppfører kamera seg som i AUTO,bare at du kan gjøre noen inngrep/overstyre kamera selv

På knappene bak er den nederste WB der kan du manuelt bruke riktig hvitbalanse i forhold til hvordan lys er der du skal fotografere."side 86 i manualen Eng."

Du kan også trykke til venstre lysmåling.der har du 3 forskjellige innstillinger.Du kan selv bestemme om kamera skal måle lyset overalt eller i sentrum eller hovedsakelig i sentrum og litt rundt."side 73 i manualen Eng."

Eller så er fotokompendiumet fint lesestoff

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Denne er dedikert Canon 400D

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har samme kamera, men bruker det aldri på "helautomatikk", jeg bruker AV modusen, og ved å forhånds-kikke på histogrammet for et bilde, finner man lett ut om man må flytte litt "opp eller ned" på exponerings-kompensjonen. Synes den funksonen er fin å bruke. Fotograferer man i RAW, retter man opp lett dette i etterkant også

RandiA

Lenke til kommentar

Hei.

Vil minne trådstarter om hva nettiketten sier om overdreven bruk av store bokstaver, som også gjelder for emnetitler. Klikk på lenken for for mer innformasjon om regelen. Vennligst endre emnetittel, så unngår du at moderator stenger tråden.

Ta gjerne kontakt med moderator på pm om det er noe du lurer på i denne sammenhengen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...