Gå til innhold

Duger E5200 til TF2, CS:S, HL2 Deathmatch o.l. ?

Ewik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer, som emnetittelen så fint påpeker, på om Intels E5200 prosessor hadde fungeert bra som prosessor i spill som Team Fortress 2, CS: Source og HL2 Deathmatch.

Min nåværende prosessor er en Intel Pentium D 950 (3,4 Ghz) og jeg misstenker denne for å være grunnen til at jeg støtt og stadig er nede på 30-40 fps i de nevnte spillene.

Så jeg hadde virkelig satt pris på om noen kunne fortelle meg om E5200 hadde egnet seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet du har vil neppe holde igjen ved overklokking på luftkjøling.

Akkurat hvor mye du vil greie å klokke er det umulig å si.

Det kommer an på om du skal bruke standard kjøleren eller om du kjøper deg en bedre en. Også det hvor heldig du er med selve prosessoreksemplaren kan påvirke overklokkingspotensialet.

Du bør ihvertfall greie å nå 3Ghz uten problemer, jeg har en E6400 som originalt kjører på 2.13Ghz og som jeg kjører på 3Ghz akkurat nå (den greier faktisk en god del mer, men jeg har ikke så god kjøling i øyeblikket). E5200 er basert på 45nm, mens min er basert på 65nm så din vil egentlig klokke bedre, dessuten så har den høyere originalfrekvens enn min.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde såvidt litt klokking med Pentium D 945'en ( sa 950 men det var feil) som jeg sitter på for øyeblikket, men det var ikke mye jeg fikk klokket denne før det ble ustabilt. CPU viften min er en Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler.

Etter å ha spurt litt og sett litt rundt fant jeg ut at jeg ikke kan skifte Vcore på hovedkortet mitt så da får jeg vel ikke klokket hvor mye som helst. ( er noob når det gjelder klokking)

I tillegg til det så fant jeg ut at jeg må flashe bios'en for å få støtte på hovedkortet for E5200. Så på Asus sin hjemmeside hvordan man gjør dette og der står at man må bruke floppydisk, noe jeg ikke har.

Jeg har flashet bios'en en gang før men da brukte jeg et program som jeg fant på Asus hjemmesiden, men det virker ikke som de bruker dette lenger.

Endret av Ewik
Lenke til kommentar

Hvis du har linket til riktig hovedkort over, så har den EZ Flash som gjør at du må laste ned en .ROM fil fra Asus sine nettsider på en minnepinne. Deretter går du inn i BIOS og velger EZ Flash eller trykker Alt+F2 under oppstart, litt tastetrykking og venting, så har du oppdatert BIOS. Har gjort dette selv på mitt P5K og det gikk helt smertefritt.

E5200 bør da også greie å klokke noe uten noe økning i volt, men som du selv sa så må du flashe BIOSen først.

EDIT: kjøleren er ikke så all verden, men er bedre enn originalkjøleren =)

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...