avalaker Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Merker at det er lenge siden jeg har laget netsider nå, så husker ikke helt om jeg kunne lage linker bare ved hjelp av html og css. eller må jeg lære meg php? La oss si at jeg feks. har 2 linker på netsiden. Hovedside Link2 Kan jeg da trykke på link 2 og innholdet kommer opp inn i en div? og header+footer er der fortsatt, eller må jeg laste inn header+footer på nytt? Dårlig forklart, håper noen ser problemet viss ikke skal jeg prøve å forklare på nytt. Lenke til kommentar
Nesjen92 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Merker at det er lenge siden jeg har laget netsider nå, så husker ikke helt om jeg kunne lage linker bare ved hjelp av html og css. eller må jeg lære meg php? La oss si at jeg feks. har 2 linker på netsiden. Hovedside Link2 Kan jeg da trykke på link 2 og innholdet kommer opp inn i en div? og header+footer er der fortsatt, eller må jeg laste inn header+footer på nytt? Dårlig forklart, håper noen ser problemet viss ikke skal jeg prøve å forklare på nytt. Ok, viss eg forstår rett vil du linke ei html side med ein meny... På mi heimeside bruka eg Sann : <li><a href="Fossekallen.html">Hjem</a></li> Fossekallen.html e berre eit eksempel. Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Linker går bra lage, men når jeg trykker på linken så vil jeg at innholdet skal komme inn i en div. og resten rundt fortsatt er der, menyen, headeren, footeren osv Lenke til kommentar
Nesjen92 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Linker går bra lage, men når jeg trykker på linken så vil jeg at innholdet skal komme inn i en div. og resten rundt fortsatt er der, menyen, headeren, footeren osv ekje det lettare berre å lage fleire side då ? altso fleire html side Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Blir veldig mange sider da Tenkte kansje det var en enklere måte å gjøre det på Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Da kan du bruke PHP og include. Hvis du i stedet ønsker sanntidsoppdatering, må du ty til Javascript. Lenke til kommentar
Epower Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Du kunne jo prøve med frames da. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det høyres ut for meg som du berre burde bruke php include. Om eg forstår deg rett. Altså. Lag ei fil med hovedmenyen, og ei med footeren. Og så gjer du slik: <!-- Dette kjem ETTER <head> og </head> taggane !--> <?php include ('hovedmeny.php')?> <?php include ('bunntekst.php')?> Forstår du korleis eg meiner? Du treng ikkje kunne noko meir PHP enn det, men det er ein fordel om du faktisk lærer deg det. Praktisk å kunne. Men iallefall. Bare lagre HTML filene med PHP filendelse. NB: Du kan ikkje vise PHP på ein maskin - du må ha server for å så dei. I Windows kan du laste ned eit program som heiter WAMP og starter ein lokal server. Du finn det her. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Du kunne jo prøve med frames da. Gi deg a Bruk php include som folk her sier Hovedside: <?php include("header.php") ?> <?php include("footer.php") ?> <?php include("hovedside.php") ?> Side2: <?php include("header.php") ?> <?php include("footer.php") ?> <?php include("side2.php") ?> Header og footer lager du da som eget php/html-dokument. Når du da redigerer headeren vil du slippe å redigere i alle htm-filene. Include gjør det utrolig mye lettere enn plain html/css Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Haha. Ja eg håper ikkje han meinte det seriøst med frames. Lenke til kommentar
Epower Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Linker bare ved hjelp av html og css? ikke php Endret 15. oktober 2008 av Eirikkkkk Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jo du har jo eit poeng. Men frames er jo elendig. Heller PHP. Eg antar han kan bruke det. Er jo ikkje noe vanskelig å berre bruke ein include kommando. Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg lager en link i php uten å oppdatere alt på siden Får til å lage linken, men når jeg trykker på den så kommer innholdet opp i ett nytt vindu. Jeg vil at det skal komme inn i <div class="tekst"> <div> Kan jeg skrive noe alla det her: <div class="tekst"> <?php include("side1.php"); ?> <div> ? men jeg må vell på en eller annen måte linke linken og diven sammen? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du vil altså bare at en del av siden skal ha forskjellig innhold hele tiden? Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Du vil altså bare at en del av siden skal ha forskjellig innhold hele tiden? ja, blir på en måte det, som forandrer innhold når jeg trykker på menylinkene Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvorfor det? Går jo ikke mange millisekundene å reloade en side uansett. Om du likevel vil ha det får du se på AJAX, men det er mye og tungt stoff. Det er slik som er brukt på bl.a. facebook. Grunnen dems til å bruke det tror jeg tho er å avlaste serveren litt Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Det er ikkje noko spesielt vanskeleg. Orker ikkje skrive alt sjølve då du finn gode svar her. Det som skjer då er at ein del av sida di er dynamisk. Det bruker alltid eg. Utruleg greit. No skal eg vise deg. Ha Norsk Webforum lenka oppe no. Det første du bør sjå på er dette: require 'startside.php'; // dette er den startsida om du forstår Samt dette som er ein del av else : require 'error.php'; // side med feilmelding hvis en side ikke finnes. Altså. Lag eksempelvis ei side med namn startside.php Den skriv du nokre linjer i - og setter inn som startsida (omtalt som default - berre endre namnet mellom ' og ' i scriptet). Nå - når du skal link til ommeg.php no skriv du berre slik <a href="?page_id=ommeg">Om meg</a> Du skal ikkje ha .php her nei. Det trengs ikkje Forstår du? Edit: Lag ei fil med namn error.php! Skriv inn 404 - Filen finnes ikkje i denne. Eller noko lignande. Den kjem opp om sida ikkje finnest. Hugs at du ikkje kan teste dette lokalt utan webserverer? Har du Windows eller Mac? Det finnest nemleg programmer for begge. Og linux om du har. Hugs at serveren din MÅ ha støtte for PHP. Endret 24. oktober 2008 av steffenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå