Gå til innhold

Linker bare ved hjelp av html og css?

Anbefalte innlegg

Merker at det er lenge siden jeg har laget netsider nå, så husker ikke helt om jeg kunne lage linker bare ved hjelp av html og css. eller må jeg lære meg php?

La oss si at jeg feks. har 2 linker på netsiden.

Hovedside

Link2

Kan jeg da trykke på link 2 og innholdet kommer opp inn i en div? og header+footer er der fortsatt, eller må jeg laste inn header+footer på nytt?

Dårlig forklart, håper noen ser problemet :) viss ikke skal jeg prøve å forklare på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merker at det er lenge siden jeg har laget netsider nå, så husker ikke helt om jeg kunne lage linker bare ved hjelp av html og css. eller må jeg lære meg php?

La oss si at jeg feks. har 2 linker på netsiden.

Hovedside

Link2

Kan jeg da trykke på link 2 og innholdet kommer opp inn i en div? og header+footer er der fortsatt, eller må jeg laste inn header+footer på nytt?

Dårlig forklart, håper noen ser problemet :) viss ikke skal jeg prøve å forklare på nytt.

Ok, viss eg forstår rett vil du linke ei html side med ein meny... På mi heimeside bruka eg Sann : <li><a href="Fossekallen.html">Hjem</a></li>

Fossekallen.html e berre eit eksempel.

Lenke til kommentar

Det høyres ut for meg som du berre burde bruke php include. Om eg forstår deg rett. Altså. Lag ei fil med hovedmenyen, og ei med footeren. Og så gjer du slik:

<!-- Dette kjem ETTER <head> og </head> taggane !-->
<?php include ('hovedmeny.php')?>
<?php include ('bunntekst.php')?>

Forstår du korleis eg meiner? Du treng ikkje kunne noko meir PHP enn det, men det er ein fordel om du faktisk lærer deg det. Praktisk å kunne.

Men iallefall. Bare lagre HTML filene med PHP filendelse.

NB: Du kan ikkje vise PHP på ein maskin - du må ha server for å så dei. I Windows kan du laste ned eit program som heiter WAMP og starter ein lokal server.

Du finn det her.

Lenke til kommentar
Du kunne jo prøve med frames da.

Gi deg a :p

Bruk php include som folk her sier

Hovedside:

<?php include("header.php") ?>

<?php include("footer.php") ?>

<?php include("hovedside.php") ?>

Side2:

<?php include("header.php") ?>

<?php include("footer.php") ?>

<?php include("side2.php") ?>

Header og footer lager du da som eget php/html-dokument. Når du da redigerer headeren vil du slippe å redigere i alle htm-filene. Include gjør det utrolig mye lettere enn plain html/css :)

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg lager en link i php uten å oppdatere alt på siden :hmm:

Får til å lage linken, men når jeg trykker på den så kommer innholdet opp i ett nytt vindu.

Jeg vil at det skal komme inn i <div class="tekst"> <div>

Kan jeg skrive noe alla det her: <div class="tekst"> <?php include("side1.php"); ?> <div> ?

men jeg må vell på en eller annen måte linke linken og diven sammen?

Lenke til kommentar

Det er ikkje noko spesielt vanskeleg.

Orker ikkje skrive alt sjølve då du finn gode svar her.

Det som skjer då er at ein del av sida di er dynamisk. Det bruker alltid eg. Utruleg greit.

No skal eg vise deg. Ha Norsk Webforum lenka oppe no.

Det første du bør sjå på er dette:

require 'startside.php'; // dette er den startsida om du forstår

Samt dette som er ein del av else :

require 'error.php'; // side med feilmelding hvis en side ikke finnes.

Altså. Lag eksempelvis ei side med namn startside.php

Den skriv du nokre linjer i - og setter inn som startsida (omtalt som default - berre endre namnet mellom ' og ' i scriptet).

Nå - når du skal link til ommeg.php no skriv du berre slik <a href="?page_id=ommeg">Om meg</a>

Du skal ikkje ha .php her nei. Det trengs ikkje

Forstår du?

Edit: Lag ei fil med namn error.php! Skriv inn 404 - Filen finnes ikkje i denne. Eller noko lignande. Den kjem opp om sida ikkje finnest.

Hugs at du ikkje kan teste dette lokalt utan webserverer? Har du Windows eller Mac? Det finnest nemleg programmer for begge. Og linux om du har.

Hugs at serveren din MÅ ha støtte for PHP.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...