Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av forsterkareffekt

Anbefalte innlegg

HaLlaIsEn

har eit spørsmål som eg sjøl egentlig har gått rundt å tatt som ein sjølvfølge, men har hørt snakk om at eg heilt på vidda :S

Korleis finn ein ut kor stor forsterkar ein treng til dei og dei høgtalarane/elementa? Gjekk rundt å trudde at dersom forsterkaren var på feks 1X250W eksempel (monoblokk) og elementet var på 225 Wrms så skulle det vara bra. Men har fått indiser om at ein slik forsterkar kan drive eit 300Wrms element kjempebra....Kor ligger logikken hen i dette her?..pliz hjelp meg....

MVH MEG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er relativt som du påpeker. Hvis du er en normalt forsiktig person som klarer å høre når forsterker eller elementer begynner å vrenge, kan du med fordel ha en STOR forsterker med stor strømforsyning. Har sett tester på at 100 Watt elementer fra Eltek spilte uproblematisk med en 600 W forsterker. MEN... da det begynte å vrenge, det vil si at vekselstrøm begynner å ligne på likestrøm, ble elemetene varme etterhvert.

Så: bruk sunn fornuft. Tror ikke det finnes noen «mål» mellom høyttalerstørrelse og forsterkerstørrelse. En større forsterker har gjerne en god strømforsyning som gir et mer harmonisk lydbilde på små, vanskelige høyttalere. Du skal bare ikke spille så det låter stygt.

EDIT: hvis du vil ødelegge store, kraftige høyttalere, kjøp deg en 20 Watt forsterker og kjør opp lyden maksimalt. Elementene vil fort gi seg og dø!

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...