Gå til innhold

Egen bedrift - div. spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har startet egen bedrift og har prøvd å lest en del. Så bare for å dobbelsjekke ønsker jeg svar på noen spørsmål + kommentarer/tips:)

1. Så lenge jeg skal/har planer om å tjene under 50.000kr så får jeg ikke skrevet MVA på noe og jeg kan ikke legge til MVA på de tjenestene jeg leverer. På frilans-siden var et godt råd at man lå MVA og skatt på en egen konto som man ikke skulle røre. Når jeg ikke fører MVA på tjenestene mine, skal jeg da føre 25% fra hver tjeneste (+skatt) på egen konto? Får jeg regning på MVA? Når og hvor ofte?

2. Skatten skal forhåndsbetales, men hvordan er det i starten? Får jeg regning på det? Har det noen innvirkning på skatten at jeg har jobbet frem et halvt år (går skole nå)? Hovedsaklig registrerte jeg jo firmaet for å få et org.nr. slik at jeg kan fakturere kunder. Men har ikke noe planer om å tjene stort på det og har derfor null peiling på hvor mye jeg kan eller kommer til å tjene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjener du under 50000 kr så skal du ikke fakturere med mva. Du trenger da heller ikke å sette av noe til mva.

OM du fakturerer med mva (Etter at du passerer 50000 i omsetning og registrerer deg i MVA registeret) så sender du inn MVA-oppgave pr mnd, pr 2 mnd, pr kvartal eller det som passer best/er tillatt for deg.

Om du da har fakturert 50000 kr inkl mva en termin (40000 eks mva + 10000 i mva) så vil du måtte betale 10000 kr i mva (regningen skriver du ut i det du leverer inn mva-oppgave på nettet)

Så har du kanskje diverse utgifter som du kan skrive av på selskapet? La oss si du kjøper en server til 20000 kr + mva og en PC til 10000 kr + mva.. Da har du kjøpt for totalt 30000 kr + mva = 37500 kr inkl mva. Da kan du trekke av 7500 kr i mva, noe som du trekker fra på de 10000 kr du i utgangspunktet skulle betale.. og du må kun betale 2500 kr til slutt..

Når det gjelder skatt så fikk jeg skattesmell første året jeg hadde enkeltmannsforetak.. (noe jeg visste om). Året etter fikk jeg regning på ca 1/4 av dette 4 ganger i året fra kommunekassereren. Du kan også bare avtale dette med "han" med en gang..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du fakturerer med MVA når du er mva-pliktig. Før dette fakturerer du uten MVA.

Du kan så vidt jeg vet få trekke fra MVA på ting du har kjøpt før du ble MVA-pliktig om du blir MVA-pliktig i løpet av det året, men ikke før du har blitt MVA-registrert altså.

Dvs at om du passerer 50000 i omsetning i juni så kan du trekke av MVA da på ting du har kjøpt tidligere det året.

Du starter ikke på nytt neste år med å ikke være MVA-pliktig osv, da er du det automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...