Gå til innhold

Til dere kapitalister


Anbefalte innlegg

Uavhengig av det, så ville et anarkisk/egalitært samfunn, slik du beskriver det blirr særdeles lite positivt, og ville endt med kapitalisme. Grunnen til dette, er at folk har forskjellig drivkraft, intellekt og ja, natur, slik at man vil alltid ha verdiskapere og snyltere, som til slutt vil tære i stykker et egalitært samfunn.

 

Nå eksisterte jo disse egalitære samfunnene i mange tusen år før sivilisasjonen vokste frem, og noen steder eksisterer de fortsatt. Grunnen er at de rett og slett klarer å holde folk sine ulike drivkrefter i sjakk. Med en sterk jantelov og eliminering av de som skiller seg for mye ut eller er for egoistiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uavhengig av det, så ville et anarkisk/egalitært samfunn, slik du beskriver det blirr særdeles lite positivt, og ville endt med kapitalisme. Grunnen til dette, er at folk har forskjellig drivkraft, intellekt og ja, natur, slik at man vil alltid ha verdiskapere og snyltere, som til slutt vil tære i stykker et egalitært samfunn.

 

Nå eksisterte jo disse egalitære samfunnene i mange tusen år før sivilisasjonen vokste frem, og noen steder eksisterer de fortsatt. Grunnen er at de rett og slett klarer å holde folk sine ulike drivkrefter i sjakk. Med en sterk jantelov og eliminering av de som skiller seg for mye ut eller er for egoistiske.

 

Jepp.

 

Men når var det vi fikk utviklet medisin-industrien slik at vi lever lenger og er mindre alvorlig syke? Innovasjon i landbruksproduksjon som førte til mer kg matvare per kvadratkilometer med dyrket jord? Senket prisen på klær, mat etc? Datamaskinene som vi sitter her og bruker til å argumentere med folk vi aldri har møtt?

 

Forøvrig høres ikke det "egalitære" samfunnet spesielt bra ut med "sterk jantelov og eliminering av dem som skiller seg for mye ut eller er for egoistiske". Hva betyr dette? Nakkeskudd eller konsentrasjonsleir?

Lenke til kommentar
Tror heller Mcfly bevisst bekreftet ideen om hvorfor et anarkisk eller kommunistisk samfunn ikke er loesningen :)

 

Angaaende egalitaere samfunn idag, saa er de begrenset til lokale stammer og religiøse sekter.

 

Jeg hevdet ikke at anarkisme var et bra samfunn. Jeg påvist heller at det er lite sannsynlig at et slikt samfunn ville ende med kapitalisme med det første, da anarkistiske stammesamfunn har vært den mest stabile samfunnsform menneskeheten har kjent. Det som skjer med egoister i slike samfunn, er at de enten blir jaget fra stammen eller drept. Det behøver jo ikke være så ille i seg selv. Jeg tror faktisk at hadde man fått bort alt for egoistiske mennesker(Folk som stemmer Rødt, SU, DLF og FpU) så hadde samfunnet vært et mye mer sundt sted å leve.

Lenke til kommentar
Tror heller Mcfly bevisst bekreftet ideen om hvorfor et anarkisk eller kommunistisk samfunn ikke er loesningen :)

 

Angaaende egalitaere samfunn idag, saa er de begrenset til lokale stammer og religiøse sekter.

 

Jeg hevdet ikke at anarkisme var et bra samfunn. Jeg påvist heller at det er lite sannsynlig at et slikt samfunn ville ende med kapitalisme med det første, da anarkistiske stammesamfunn har vært den mest stabile samfunnsform menneskeheten har kjent. Det som skjer med egoister i slike samfunn, er at de enten blir jaget fra stammen eller drept. Det behøver jo ikke være så ille i seg selv. Jeg tror faktisk at hadde man fått bort alt for egoistiske mennesker(Folk som stemmer Rødt, SU, DLF og FpU) så hadde samfunnet vært et mye mer sundt sted å leve.

 

 

Det er kunn de mindre smaprte og late egoistenne. De mer smarte egoistenne vil opparbeide seg til og bli noe slikt som eneveldenne konger eller diktatorer, og når de har skaffet seg den makten så kan de gjøre nesten hva de vill siden det skal en god del arbe og tid for og få i gang en revulusjon.

Lenke til kommentar

Dette er lynende enkelt! USA er markedskreftenes hjemland. Du får ikke engang legehjelp om du ikke er forsikret. Og hvilket selskap var nylig i enorme problemer? Jo, forsikringsselskapet AIG. Ledere i enhver organisasjon tenker KUN på profitt, gjerne personlig profitt. Når det går galt så kommer staten og redder skuta.

 

Vi kan prise oss evig lykkelig at Høyre og FRP ikke har dominert landet vårt i en lengre periode. Markeder er en bra ting, i noen tilfeller! Dessverre ordner det frie marked ikke alt.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Dette er lynende enkelt! USA er markedskreftenes hjemland. Du får ikke engang legehjelp om du ikke er forsikret. Og hvilket selskap var nylig i enorme problemer? Jo, forsikringsselskapet AIG. Ledere i enhver organisasjon tenker KUN på profitt, gjerne personlig profitt. Når det går galt så kommer staten og redder skuta.

 

du får legehjelp uten forsikring jo, sykehusene har KRAV på å gi deg akutthjelp dersom du har blitt skutt feks.

men de har da ikke krav på å holde deg der

 

Vi kan prise oss evig lykkelig at Høyre og FRP ikke har dominert landet vårt i en lengre periode. Markeder er en bra ting, i noen tilfeller! Dessverre ordner det frie marked ikke alt.

 

akkurat som om sosialistene er så mye bedre :nei:

men at skoler og sjukehus bør være statseid er jeg enig i

Lenke til kommentar
Jeg har nå gått i flere uker og godtet meg over at alle de "verdiene" vi i vesten har skapt, ut av å ha jobber som ikke produserer en dritt, har nå fått en sprekk.

 

Hovedproblemet er : vi bruker penger vi ikke har.

 

Og jeg vil nå høre et menneske som kan stå opp for sine meninger ved å mene at kapitalismen er "good shit"

 

Svar på følgende: Hvordan i huleste skal vi forhindre lignende i framtiden? Hvordan ha dette systemet uten at et eller annet firma vil til slutt eie alt og alle? hvordan få bort korupsjon så lenge det er mangel på jobber, grunnet enorme basalbehov, stigende arbeidsledighet grunnet teknologiske "framskitt" i industri og service. Hvordan få slutt på sult i afrika når vi blir bare fler og fler, og etter hvert som vi tar mer penger ut ifra hvordan vi har bearbeidet dem, og det at vi skal bli enda fler, hvordan skal dette kunne fungere? er det faktisk noen høyre mennesker som kan komme opp med løsninger på grådigheten?

 

hovedgrunnen til at en person stemmer høyre eller frp, er enten ego eller ignoranse.

du kan si at, frihet er en ting som kommer med å være kapitalist, men et rettferdig samfunn kan og ha presse og politi.

 

Kan noen der ute faktisk betvile dette?

 

Nå har ikke jeg lest resten av tråden fordi jeg har ikke tid til å gå igjennom alt nå, så jeg skal bare si noen ord om dette.

 

Vår velstand i vesten og resten av verden for den saks skyld er takket være kapitalisme. Du kan godt si at kapitalisme kan være kynisk og vi bruker faktisk verdier vi ikke har. Men dette fører også til at vi kan bruke såpass mye ressurser på forskning og lignende, som overhode ikke hadde vært mulig uten et kapitalistisk system. hvorfor det? fordi forskningsresultater som kunstig gjødlsing (som i dag alene står for 40% av verdens matproduskjon) ikke hadde vært mulig fordi det ikke gir en øyeblikjkkelig avkastning. Men i ettertid har slike oppdagelser vært livsviktig for MILLIARDER av mennesker.

 

Du hadde ikke kunnet sitte og skrive dette på en datamaskin og snakke med oss nå hvis det ikke hadde vært for kapitalisme. Ingen ingeniører kunne vært utdannet, eller ansatt fordi slikt arbeid ikke gir umiddelbar avkastning, og dermed hadde aldri datamaskiner eller internett for den saks skyld vært oppfunnet.

 

Men jeg er enig i at kapitalisme kan være noe skit, hvordan en bank kan gå konkurs er helt fantastisk, men likevel så er det vårt beste alternativ. Ikke tro at grådighet hadde vært fraværende dersom vi hadde hatt naturhandel eller et kommunistisk system. Men i motsetning hadde ingen betalt noen for å sende noen til månen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...