Gå til innhold

Nikon D60 og skarpe bilder av dyr i fart?

Anbefalte innlegg

Jeg er totalt blank når det gjelder objektiver/ linser, er rimelig fersk innen speilrefleks kan man si, så har ikke peiling på navn eller benevnelse på disse tingene:p

På hvor lange avstander kan man ta bilder med de forskjellige linsene??

Du kan sjekke utsnitt ved forskjellige brennvidder her.

30mm er normal, dvs, man har samme perspektiv som man ser med det blotte øyet. Kortere brennvidder kalles vidvinkel, lengre brennvidder kalles tele.

Super dupert:) kjempe nyttig side for meg:) skjønte brått litt mer nå:)

Tusen takk:D

Er ikke enkelt å være nybegynner i dette "faget", ihvertfall ikke når man bor midt i skogen og har nærmeste foto butikk med faglærte folk 20 mil unna:S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes at bilder av dyr i fart godt kan ha en del bevegelseuskarphet. Men jeg kan forstå at du synes det var vel mye uskarphet i bildet ditt.

Jeg tror et sånt bilde hadde vært fint om det var noe bevegelseuskarphet i den nederste delen av beina til hesten, som beveger seg mest, og i bakgrunnen. Du kan få til en sånn effekt ved å "panorere", følge hesten med kameraet mens du tar bildet. Samtidig trenger du trolig litt raskere lukkertid, kanskje et sted mellom 1/50 og 1/200. Prøv deg fram!

Som andre sier kan du fryse alle bevegelser helt ved å korte ned lukkertiden betydelig. Men når hesten er i fart, mener jeg at det godt kan synes i bildet.

Hei Fredrik, så svaret dit først nå jeg...

Er enig med deg at det godt kan synes på bildet at hesten/dyret er i fart, men kommer til å bruke bilder til å følge med i utviklingen av hesten under trening, så trenger derfor klare bilder for å kunne se plassering av forben kontra bakben, muskel masse og diverse..

Men bilder av dyr i fri utfoldelse kan godt ha noe bevegelsesuskarphet:)

Lenke til kommentar
Er enig med deg at det godt kan synes på bildet at hesten/dyret er i fart, men kommer til å bruke bilder til å følge med i utviklingen av hesten under trening, så trenger derfor klare bilder for å kunne se plassering av forben kontra bakben, muskel masse og diverse..

Aha, så du trenger bildene til et mer vitenskapelig formål. Da forstår jeg at du ønsker total skarphet.

Du kunne også vurdert å bruke blitsen i tillegg, for å fryse bildet ytterligere. Det fungerer naturligvis ikke med for stor avstand til hesten. Men det virker som om du kjenner hestene godt, og kan stå relativt nærme. Med en avstand på opptil tre meter eller så, burde du få en viss effekt av blitsen, i hvert fall om det ikke er fullt dagslys. Men her trenger du å prøve deg litt fram.

Lenke til kommentar

Aha, så du trenger bildene til et mer vitenskapelig formål. Da forstår jeg at du ønsker total skarphet.

Du kunne også vurdert å bruke blitsen i tillegg, for å fryse bildet ytterligere. Det fungerer naturligvis ikke med for stor avstand til hesten. Men det virker som om du kjenner hestene godt, og kan stå relativt nærme. Med en avstand på opptil tre meter eller så, burde du få en viss effekt av blitsen, i hvert fall om det ikke er fullt dagslys. Men her trenger du å prøve deg litt fram.

Har prøvd meg litt frem de siste dagene og det med blitsen fungerer rimelig greit,selv i grått vær og dårlig kvelds lys, men er fortsatt ikke helt fornøyd, selv om mye garantert kommer av min totale uerfarenhet,så nytt tele objektiv blir innkjøpt i helga :yes:

Lenke til kommentar
Ganske klar forbedring ift det første bildet.

Ønsker du litt inspirasjon til hestebilder, sjekk Wojtek Kwiatkowski sine bilder.

Ja, det begynner å ligne noe, men har ikke fått testa det ut i dagslys enda, blir jo mørkt føre jeg er ferdig på jobb :mad:

Den siden skal sjekkes ut ja, takk for tipset :thumbup:

Lenke til kommentar
Bilde tatt med blits i dårlig lys, litt skitten gamp, men pytt,pytt :p

Det ble jo fantastisk mye skarpere enn det første bildet du la ut. Selv grusen den sparker opp er skarp.

Det skyldes at blitsen blir utløst i løpet av et veldig kort øyeblikk, og fryser bevegelsene fullstendig. Hvis det er mørkt nok, og/eller du står nærme nok, er det en sikker måte å fryse bevegelsene på.

Selv synes jeg bildene blir bedre uten blits, fordi lys og skygger blir mer naturlig. Men nå er jo du ute etter bilder til vitenskapelig bruk, og da spiller det mindre rolle.

Lenke til kommentar
Bilde tatt med blits i dårlig lys, litt skitten gamp, men pytt,pytt :p

Det ble jo fantastisk mye skarpere enn det første bildet du la ut. Selv grusen den sparker opp er skarp.

Det skyldes at blitsen blir utløst i løpet av et veldig kort øyeblikk, og fryser bevegelsene fullstendig. Hvis det er mørkt nok, og/eller du står nærme nok, er det en sikker måte å fryse bevegelsene på.

Selv synes jeg bildene blir bedre uten blits, fordi lys og skygger blir mer naturlig. Men nå er jo du ute etter bilder til vitenskapelig bruk, og da spiller det mindre rolle.

Er enig med deg i at bilder uten blits er mer livfulle, så bilder jeg tar for bildenes skyld, vil jeg gjerne ha så naturlige som mulig, men for å følge utviklingen til gampene mine, er jeg avhengig av å se så mye muskler, blodårer og diverse så godt som mulig...

Lenke til kommentar
Ganske klar forbedring ift det første bildet.

Ønsker du litt inspirasjon til hestebilder, sjekk Wojtek Kwiatkowski sine bilder.

Bildene hans er nå sjekket, må si jeg ble imponert ja:)

Kan nok bare drømme om å få til sånne bilder med mine to trauste travere :p

Lenke til kommentar
Bruker du ekstern blits eller er det den innebygde blitsen du bruker ?

Er bare den innebygde blitsen jeg har til rådighet for øyeblikket, så en oppdatering på utstyrs siden er et "must" kan man si....

Det er mange fordeler med ekstern blits en bare kraftigere "flashlys"

Du får lyset lengere unna objektivet,noe som til en større grad forhindrer refleksjoner i øyner.

Gode blitser har innebygget hjelpelys "rødt" for og få bedre fokusering,du slipper at den innebygde blitsen sender preflashing for og fokusere.

Du kan rette blitsen i andre vinkler for og unngå et konsentrert foroverrettet flash.

Nikonblitser har jeg ikke så mye greie på men sb800 https://prisguiden.no/product.php?productId=8768 er en god blits, i tillegg så kan du kjøpe en diffuser som du setter forran på blitsen det for og få et mykere lys http://cgi.ebay.com/Flash-Bounce-Diffuser-...1742.m153.l1262

Fordelen med å bruke ekstern blits og diffuser er noe alle dette,nattbilde kun cropet.

post-151946-1224102280_thumb.jpg

Edit:som du ser så blir pupillene værende åpne,det pga. av at det ikke er blitt brukt preflash.

Edit II : forandret fra softboks til diffuser i diverse setninger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Bruker du ekstern blits eller er det den innebygde blitsen du bruker ?

Er bare den innebygde blitsen jeg har til rådighet for øyeblikket, så en oppdatering på utstyrs siden er et "must" kan man si....

Det er mange fordeler med ekstern blits en bare kraftigere "flashlys"

Du får lyset lengere unna objektivet,noe som til en større grad forhindrer refleksjoner i øyner.

Gode blitser har innebygget hjelpelys "rødt" for og få bedre fokusering,du slipper at den innebygde blitsen sender preflashing for og fokusere.

Du kan rette blitsen i andre vinkler for og unngå et konsentrert foroverrettet flash.

Nikonblitser har jeg ikke så mye greie på men sb800 https://prisguiden.no/product.php?productId=8768 er en god blits, i tillegg så kan du kjøpe en softboks som du setter forran på blitsen det for og få et mykere lys http://cgi.ebay.com/Flash-Bounce-Diffuser-...1742.m153.l1262

Fordelen med å bruke ekstern blits og softboks er noe alle dette,nattbilde kun cropet.

post-151946-1224102280_thumb.jpg

Edit:som du ser så blir pupillene værende åpne,det pga. av at det ikke er blitt brukt preflash.

Aha, det er jo ikke så dumt nei, for på alle bildene jeg tok med blits, ble heste øya nesten lysende hvite, og alle bildene jeg har tatt av katten innendørs, sitter den bare og myser mot meg...

Skal til tyskland til uka, mulig det er litt billigere med foto utsyr der? eller skal man være litt forsiktig med å kjøpe tilbehør fra utlandet??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...