Gå til innhold

Nikon D60 og skarpe bilder av dyr i fart?

Anbefalte innlegg

Hei alle her på forumet..

Jeg har nå gått til anskaffelse av mitt første digitale speilrefleks kamera, Nikon D60 kit med 18-55mm linse.

Har prøvd meg frem noen dager nå og er så langt kjempe fornøyd, selv om nytt tele objektiv er det første som skal kjøpes inn..

Problemet mitt er at alle bilder jeg tar av dyr (hester og hunder,for det meste), er at bildene blir uskarpe, beina blir på en måte borte/utvisket... :cry:

Noen som kan gi meg en enkel forklaring på hva jeg gjør galt og hva jeg kan gjøre for å få hele dyret skarpt på bildet??? :hmm:

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei alle her på forumet..

Jeg har nå gått til anskaffelse av mitt første digitale speilrefleks kamera, Nikon D60 kit med 18-55mm linse.

Har prøvd meg frem noen dager nå og er så langt kjempe fornøyd, selv om nytt tele objektiv er det første som skal kjøpes inn..

Problemet mitt er at alle bilder jeg tar av dyr (hester og hunder,for det meste), er at bildene blir uskarpe, beina blir på en måte borte/utvisket... :cry:

Noen som kan gi meg en enkel forklaring på hva jeg gjør galt og hva jeg kan gjøre for å få hele dyret skarpt på bildet??? :hmm:

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Bruk AI servo, og lukkerprioritert. Hvor rask lukkertid avhenger av motivets bevegelse( hvor raskt dyret beveger seg, og hvordan den beveger seg i forhold til kameraet. Kommer det mot kameraet, kan man bruke tregere lukker enn hvis den beveger seg på tvers). setter du lukkerhastigheten på 1/500s eller raskere, skal det som regel gå bra.

Endret av buitre
Lenke til kommentar

To måter å forbedre det på:

1. Bruke høyere ISO-verdi. F.eks 800. F.eks vil en justering fra 100 til 800 redusere lukkertida til 1/8 og dermed fryse bildet 8 ganger bedre. Prøv deg litt frem og se hva som gir best balanse mellom bildestøy og bevegelsesuskarphet.

2. Kjøpe et objektiv som slipper inn mye mer lys. F.eks en 50mm f/1,8. Kit-objektivet har største blender på f/5,6 på 55mm brennvidde. Den jeg foreslår har f/1,8. Det gir ca 10 ganger mer lys inn til sensoren. Lukkertida kan altså reduseres 10 ganger og dermed fryse bildet 10 ganger bedre enn med kitobjektivet.

Kombinerer du 1. og 2. får du fryst motivet ca 80 ganger bedre.

Lenke til kommentar

Lukkerprioritert på Nikon D60 er program S. Lukker er det viktigste i denne type fotografering. Ta kontroll over det. Sett det på 1/500s, bruk mer lyssterk optikk og/eller høyere ISO og følgefokus.

Endret av buitre
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar, ble MYYE klokere nå:D ser jo at jeg har brukt helt feil innstillinger og at nytt objektiv må skaffes snarest:p

Men hvordan bruker man det sports programmet?? står jo bare noen få linjer om det i manualen....

S står for Shutter priority( lukkerprioritert), ikke sport. På min 30D bruker jeg kontrollhjulet til å justere lukker. Er vel noe av det samme på D60.

Lenke til kommentar

Redigert: Jeg ser bildet ditt er tatt med ISO 400 og f/5,6. Bena til hesten er "smurt" utover ca 20 cm bevegelse. Med en endring til ISO 800 og f/1,8 ville bildet blitt omtrent 20 ganger mer fryst. Dvs. bena til hesten ville bare fått ca 1cm uklarhet i kantene. Vel og merke under de samme lysforholdene.

Lukkerhastigheten ville blitt redusert fra 1/25 sekund til 1/500 sekund i akkurat det tilfellet med hesten.

Redigert: Sjekk om Nikkor 50mm f/1,8 har fokusmotor først. Hvis ikke så vil den kreve at du fokuserer manuelt. De fleste ønsker nok muligheten for autofokus.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar, ble MYYE klokere nå:D ser jo at jeg har brukt helt feil innstillinger og at nytt objektiv må skaffes snarest:p

Men hvordan bruker man det sports programmet?? står jo bare noen få linjer om det i manualen....

S står for Shutter priority( lukkerprioritert), ikke sport. På min 30D bruker jeg kontrollhjulet til å justere lukker. Er vel noe av det samme på D60.

Ja, det er samme system på mitt, men har et eget sport program,er et tegn med en person som løper, er dette programmet jeg lurer på...

Lenke til kommentar

Sportsprogrammet gjør vel at lukkertiden er litt raskere en vanlig, men du kan ikke endre på den, og kanskje aktiverer servo fokus. Husker ikke helt da jeg bare brukte S selv. Der kan du stille til du får 1/Så høyt som mulig. Blinker "Subject to dark" hvis du har for rask lukkertid. Da tar du bare og stiller den ned til denne meldingen forsvinner. Også ør du aktivere servo fokus.

Håper dette hjalp noe..

Lenke til kommentar

Nikons 50 mm f1,8 er dessverre uten fokusmotor. For å få mer lyssterk optikk med fokusmotor har du flere muligheter. Vente til desember (ca) og kjøpe Nikon 50 mm AF-S f1,4, eller kjøpe Sigma sin 30 mm f1,4 eller 50 mm f1,4 nå. Begge Sigmaene koster i overkant av 3000,- hvis jeg husker rett. Nikonen vil antagelig havne i samme prisleie. Du vil også kunne få autofokus med Nikon 60mm AF-S f2,8. Dette er i tillegg et makroobjektiv med de mulighetene det gir deg. 60 mm koster litt mer (begynner på ca 4500).

Hvis du velger 60 mm må du passe på å velge AF-S versjonen, ellers får du ikke autofokus.

Og jeg har opplevd butikker som bare hadde AF versjonen utstilt, men innrømmet å ha AF-S inne til samme pris... Begrunnelsen var noe sånt som at AF hadde blenderring, noe som var bra å ha hvis du hadde et eldre (jeg vil tippe det må være analogt og ikke av de nyeste da heller) kamera.

Men kjør opp ISO, og velg modus S og sett lukkertid til 500 så vil det hjelpe noe, i hvert fall midt på lyse dagen.

Jeg vil også anbefale deg å søke opp fotokompendiet her på forumet og lære deg hva de forskjellige blenderne og lukkertidene har å si for forskjellige motiver.

Lykke til :)

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Jeg synes at bilder av dyr i fart godt kan ha en del bevegelseuskarphet. Men jeg kan forstå at du synes det var vel mye uskarphet i bildet ditt.

Jeg tror et sånt bilde hadde vært fint om det var noe bevegelseuskarphet i den nederste delen av beina til hesten, som beveger seg mest, og i bakgrunnen. Du kan få til en sånn effekt ved å "panorere", følge hesten med kameraet mens du tar bildet. Samtidig trenger du trolig litt raskere lukkertid, kanskje et sted mellom 1/50 og 1/200. Prøv deg fram!

Som andre sier kan du fryse alle bevegelser helt ved å korte ned lukkertiden betydelig. Men når hesten er i fart, mener jeg at det godt kan synes i bildet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar :thumbup:

Har testa ut litt idag og selv om været ikke var det aller beste, ble bildene MYYYE bedre og skarpere idag :D

Men angående tele linse, hva kan dere anbefale da??

Kommer til å bli brukt til det meste, både natur/landskaps foto og dyr i bevegelse på avstand (travbane/ hundekjøring/agility)...

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar :thumbup:

Har testa ut litt idag og selv om været ikke var det aller beste, ble bildene MYYYE bedre og skarpere idag :D

Men angående tele linse, hva kan dere anbefale da??

Kommer til å bli brukt til det meste, både natur/landskaps foto og dyr i bevegelse på avstand (travbane/ hundekjøring/agility)...

Flere brukere her er veldig fornøyde med Sigma 50-150 f/2,8. Den koster rundt 5000 kroner. Ellers kan man finne Sigma 70-200 f/2,8 til rundt 5000 kroner på foto.no.

En av svakhetene med D60( og D40-D40x) er mangelen på AF på Nikon fastoptikk, så den flotte Nikon 85f/1,8 eller den billige 50mmf/1,8 vil ikke ha AF på ditt kamera. Sigma 50mmf/1,4 vil du kunne bruke, og det er den beste 50mm med AF på markedet i dag, men den er kanskje litt kort.

Skulle jeg kjøpt 1 objektiv til ditt bruk, ville det vært Sigma 50-150f/2,8. Meget solid objektiv med hurtig AF, god skarphet ved største blender, og god lystyrke.

Lenke til kommentar
Jeg er totalt blank når det gjelder objektiver/ linser, er rimelig fersk innen speilrefleks kan man si, så har ikke peiling på navn eller benevnelse på disse tingene:p

På hvor lange avstander kan man ta bilder med de forskjellige linsene??

Du kan sjekke utsnitt ved forskjellige brennvidder her.

30mm er normal, dvs, man har samme perspektiv som man ser med det blotte øyet. Kortere brennvidder kalles vidvinkel, lengre brennvidder kalles tele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...