Gå til innhold

Nybegynner innen speilrefleks. Skal ha kamera.


Anbefalte innlegg

Har alltid drømt om å kjøpe et bra kamera. Tidligere så jeg bare på kompakte digitalkamera, men har nå begynt å snuse på speilrefleks, fordi jeg hver dag ser jeg motiver som jeg kribler i hendene etter å få tatt. Har en reel interresse for å utvikle meg fra amatør til mindre amatør.

 

Her et par motiver som jeg fikk lyst til å grine av i mangel på skikkelig kamera. tatt med nokia 6230. Der skulle jeg hatt skikkelig kamera. :cry:

 

tåke som la seg over hele fjorden. Skinnenede sol. :cry:

2425266700_c09833c97a_o.jpg

 

 

Den voksne katten min sitt første møte med ny kattunge i huset :cry:

2424418463_a03b443b29_o.jpg

 

Plaskregn, gigantisk regnbue, og sterkt solskinn i et og samme bilde:cry:

2925211892_40ef1dd30f.jpg

 

 

 

Litt om kamera situasjonen min. Jeg og forloveden satte et budsjett til nytt fotoapparat til kr 2000.

 

Jeg klarte å overtale dama til å gå opp til 2500, et par uker senere 3000.

 

I og med at vi nådde 3000 merket i budsjettet, begynte jeg å snuse på speilrefleks. Og da måtte budsjettprisen opp, men dama sa blankt nei.

 

Men med verdens beste unnskyldning til å skaffe "skikkelig" fotoapparat, ( vi venter barn i November), så fikk jeg henne på gli igjen. Nå er jeg oppe i ca 4500 kroner. :D . Hun er veldig skeptisk men drit i. Jeg vil ha perfekte barnebilder,,,, og naturbilder...... og bybilder..... og makrobilder....( sa bare det første til henne)

 

Synes testene på akam.no begynner å bli utdaterte. siste var 12.september.

 

Jeg så dette kamera og lurer på om det kan være et kupp.

 

Canon Eos 1000d, til ca 4500 kr med linse.

 

Dessverre er jeg ikke ekspert på fotoapparat, og vet ikke hva som er stort minus og stort pluss i forhold til andre modeller.

 

Der håper jeg dere kan steppe inn og gi meg rådgivning.

 

Linker til kamera her, og så blir jeg evig takknemlig hvis dere hjelper meg gjennom den investeringen jeg skal foreta.

Canon eos 1000d

 

Tar gjerne imot tips om bedre kamera men er omtrent på bristepunktet ( eller over) på budsjettert kamera. Men hvis det er noe til ca 500 kr mer som er mye bedre så nevn det gjerne.

 

 

Håper på mange konstruktive svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tenk på om de er oppdatert eller ikke. Du får ikke dårlige kamera i dag uansett. Faktisk kan du uten problemer få ypperlige bilder med et så gammelt kamera som Nikon D40 med sine 6 megapiksler. :)

 

Siden du omtaler deg selv som amatør, tar jeg det mest åpenbare med speilrefleks fra begynnelsen.

 

1. Du trenger optikk, denne må du enten kjøpe ved siden av kameraet eller som et "kit". De fleste kamera selger som kit, og du sparer gjerne litt på det.

 

2. Mange (men ikke alle) speilrefleks krever at du må se gjennom søkeren for å komponere bildet. Altså det lille hullet bak på kameraet, og ikke skjermen. Noen speilrefleks lar deg bruke skjermen, det kalles gjerne LiveView. Det er uansett ikke noe å stresse med, søkeren er tusen ganger bedre i 99,95 % av alle tilfeller.

 

3. I dag er alle speilreflekskameraer gode. Det betyr i essens at du kan velge og vrake ut fra mer personlige ønsker. Å prioritere LiveView kan være en mulighet. Men det det egentlig betyr er at du kan velge det kameraet som passer deg og dine hender best - og garantert bli fornøyd.

 

I den prisklassen du ser etter er det mye rart å få sine klamme fingre rundt.

 

Her har jeg listet opp noen alternativer med billigste nettbutikk rundt 4500 kroner:

 

- Olympus E-420 m/14-42, 3600,-

- Nikon D40 m/18-55, 3000,-

- Sony a200, 3900,-

- Canon 1000D m/18-55IS, 4600,-

- Nikon D60 m/18-55VR, 4120,-

- Olympus E-520 m/14-42, 4700,-

- Pentax K200D m/18-55, 4900,-

- Nikon D80 m/18-55VR, 5100,-

 

Det er med et par som er over prisgrensen din, ikke for å si at du MÅ kjøpe noe som er dyrere, men for å vise at det er mye som ligger bare et par hundre kroner over ditt budsjett, som kan være relevante å vurdere, spesielt om de sitter bedre i nevene dine.

 

Jeg vet ikke hvor du bor, men dersom du har JapanPhoto eller FotoVideo (eller en annen fotobutikk med mange merker og kamera inne) bør du ta deg en tur dit og be om å få håndtere kameraene det er snakk om. På den måten kan du finne ut hvilket kamera som passer dine hender best. Det er nemlig det beste kameraet for deg.

 

Dersom du har noen spørsmål rundt kameraene, eller noe annet, er det selvfølgelig bare å spørre.

 

Og tåkebildet var faktisk ikke så ille. :)

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg si at et kompaktkamera til under tusenlappen grisebanker et hvert mobilkamera. En fordel til med kompaktkameraene er videomulighet. Hvis du ikke har hatt kompaktkamera før så vil jeg anbefale å kjøpe et sånt i starten og heller avansere videre til speilrefleks om et års tid eller to. Noen kompaktkameraer har mulighet for lukkerprioritet, blenderprioritet og sånt som trengs på lengre sikt om du vil lære å bruke speilrefleksen skikkelig (mer enn Auto-modus, portrettmodus og sånt)

 

Om kompaktkamera er utelukket så kan det være greit å starte med en av de billigste, men være litt obs på noen grunnleggende forskjeller mellom merkene. Kjapt oppsummert:

- Canon: Markedsledere med stort utvalg av utstyr. Kommer til å mangle bildestabilisering.

- Nikon: Markedsledere med stort utvalg av utstyr. Kommer til å mangle bildestabilisering.

- Olympus: Relativt små kameraer, mindre (=dårligere) bildebrikke enn resten. Stabilisering på 500-serien og oppover.

- Olympus/Panasonic: Kommer sakte men sikkert med et nytt kamerasystem: micro four thirds som vil bli mindre og lettere enn dagens kameraer, uten at det går ut over bildekvaliteten. Veldig spennende krysning mellom speilrefleks og kompaktkameraer.

- Pentax/Samsung: Har stabilisator. Noen kameraer er laget for å tåle regn.

- Sony: Har stabilisator.

 

Hvert av punktene har optikk (objektiver) som kun passer til kameraer av den typen. F.eks vil et objektiv til Pentax kun passe til Pentax.

 

Tåkebildet: Det beste jeg kan si er vel at motivet er pent. Kamerakvaliteten er tragisk. Fotografen burde holdt kameraet vannrett.

Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:

 

Simen1:

 

Joda har vanlig kompaktkamera. Men begynner å sette krav til kameraene. Hadde et gammelt samsung. 5mpix. Greit nok.

 

Så kjøpte jeg et nikon 8mpix. Flotte bilder om dagen. Elendig når det var litt skyer eller litt mørkt, så jeg brukte angrefrist.

 

Legger ved 2 bilder jeg tok med Nikon kamera.

 

Når jeg tok mobilbildene, hadde jeg ingenting annet tilgjengelig. Bor i et veldig fotogent område, og er bare nødt til å skaffe speilrefleks.

 

Dunkerque. Frankrike. Litt edit i photoshop.

Dunkerque Harbor

 

Haugesund

Lenke til kommentar

Da er du nok klar for speilrefleks ja :) (Jeg trodde du ville gå rett fra kameramobil siden du postet de mobilkamerabildene)

 

Alle speilrefleksene i den prisklassen er bra. Det er bare om å gjøre å se seg ut hvilke egenskaper man vil ha og få litt føling med hvilket kamera som sitter best i hånda. Sammenlign gjerne spesifikasjoner i prisguiden og les litt om hva de forskjellige spesifikasjonene betyr i praksis. Så går du til en fotobutikk og kjenner på noen aktuelle modeller. Det setter nok fart i utvelgelsen. Personlig ville jeg prioritert bildestabilisering høyt på ønskelista. Det synes jeg er veldig nyttig, men det kommer selvsagt an på hvilke typer bilder man vil ta. Stabilisering er bare nyttig når man ikke bruker stativ og når det er litt dårlige lysforhold.

Lenke til kommentar

Sjekk bruktmarkedet! -Det flommer over av 0-3 år "gamle" kameraer i topp stand.

 

Foto.no: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/search.cgi

Finn. no: http://www.finn.no/finn/bap/all/result?CAT...l=Underkategori

 

Det er fullt mulig å finne et godt kamera med god optikk, og nødvendig tilbehør for 4500,-.

Det er naturlig nok flest Canon og Nikon, siden de tilsammen har ca. 3/4 av markedet.

 

Se f.eks. etter Canon 20D, 30D, 350D, 400D.

Canon: xD er proffserien, xxD er entusiast-amatørserien, xxxD er amatørserien, xxxxD er entryserien.

 

Nikon er det andre her på bruket som kan mer om ...

 

EDIT:

Velger du å kjøpe nytt, så ta med i betraktningen at det tilkommer noen ting som også koster penger; f.eks. minnekort (må du ha), objektivfilter vil selgeren hevde at du må ha (unødvendig!), Bag (kjekt å ha), ekstra batteri (kjekt å ha), ...

-Ofte følger slike "småting" med når du kjøper brukt.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Bildene dine vise at du har syn for motiver/komposisjoner så det er forståelig at du vil ha bedre utstyr for å utvikle deg.

 

For det første ikke bry deg om antall megapixel,alle speilrefleks som er over 6mp er mer en gode nok til ditt bruk som amatørfotograf.

 

Har du noen kjenninger som har speilrefleks liggende og slenge ? behøver ikke å være digitalt.Du kan da bruke de samme objektivene til et nytt digitalt speilrefleks,hvis du er heldig der kan du spare mange 1000.- kroner.

Grunnen for spørsmålet er at du må ha samme kameraprodusent som evenuelle de gamle objektivene.

 

Hvis du ikke kjøper Canon/Nikon må du få et kamera med innebyget stabilisering,hvis ikke så er objektivene til de kameramerkene veldig dyre hvis de har innebygget stabilisering.

 

Personlig så ville jeg valgt Canon/Nikon ene og alene for at det er et så stort/bredt utvalg av utstyr både brukt og nytt til omtrent enhver lommebok,blir du bitt av basillen så må du ha mere dippedupper.

 

Tanken er ikke så dum og kjøpe brukt,du kan få et kjempekamera til en grei pris,bare skjekk nøye at det virkelig er et godt tilbud du ser "noen bruktannonser har priser som er opptil nypris eller mer"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Med tilgang på gamle objektiver ville jeg valgt Sony, da har du stabilisering i huset og kan bruke objektiver helt fra 1984 som passer Minolta( både Minolta og trdjepart) og fremdeles få stabilisering, det får du IKKE på Canon og Nikon!

Da må du kjøpe nyere og dyrere objektiver for å få stabilisering.

Dessuten er liveview kjekt.

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle tilbakemeldingene :)

 

Har prøvd å google og lese reviews, men for hver ny review jeg leser så blir jeg mer usikker på valget.

Så denne posten er for meg, langt nyttigere enn 150 reviews. :)

 

 

Må mase litt til. Håper dere er tålmodige.

 

Det jeg vil lære meg når det gjelder fotografering er i grunn en del.

Kjapp liste av det jeg har tenkt på med fotografering, og også grunnen til at jeg da velger å forlate kompaktkamera til fordel for speilrefleks:

 

Makrobilder

HDR bilder

Stemingsfulle bilder( mer om det under quoten til Simen1)

 

 

 

Om kompaktkamera er utelukket så kan det være greit å starte med en av de billigste, men være litt obs på noen grunnleggende forskjeller mellom merkene. Kjapt oppsummert:

- Canon: Markedsledere med stort utvalg av utstyr. Kommer til å mangle bildestabilisering.

- Nikon: Markedsledere med stort utvalg av utstyr. Kommer til å mangle bildestabilisering.

- Olympus: Relativt små kameraer, mindre (=dårligere) bildebrikke enn resten. Stabilisering på 500-serien og oppover.

- Olympus/Panasonic: Kommer sakte men sikkert med et nytt kamerasystem: micro four thirds som vil bli mindre og lettere enn dagens kameraer, uten at det går ut over bildekvaliteten. Veldig spennende krysning mellom speilrefleks og kompaktkameraer.

- Pentax/Samsung: Har stabilisator. Noen kameraer er laget for å tåle regn.

- Sony: Har stabilisator.

 

Hvert av punktene har optikk (objektiver) som kun passer til kameraer av den typen. F.eks vil et objektiv til Pentax kun passe til Pentax.

 

Tåkebildet: Det beste jeg kan si er vel at motivet er pent. Kamerakvaliteten er tragisk. Fotografen burde holdt kameraet vannrett.

 

 

Stabilisering. Før jeg skrev denne posten visste jeg ikke om stabilisering i det hele tatt. Har googlet litt nå og sett hva det innebærer.

 

Jeg liker å ta motiver som er mørke. Nattbilder, Solnedgang, Skumring ,overskyet og tåkebilder uten å bruke en blitz som får skumringsbilde til å se ut som midt på dagen.

 

Område der jeg bor legger det seg ofte veldig intense "lokale tåker" som kun er 50 60 meter i lengde og helt skinnende klart rundt. En morgen på vei til jobb var et lite vann i nærheten, delt med tåke på rundt 60% av vannet og resten speilblankt. Så ut som tåken spiret opp av deler av vannet. Utrolig vakkert og utrolig irriterende å ikke ha kamera.

 

Sånn som jeg da har oppfattet det, så blir bildestabilisering et "must".

 

Du skriver at Canon og nikon mangler dette. Er det noe en evt må kjøpe som tilleggs utstyr på disse kameraene? Blir dette veldig fordyrende?

 

Ikke tenk på om de er oppdatert eller ikke. Du får ikke dårlige kamera i dag uansett. Faktisk kan du uten problemer få ypperlige bilder med et så gammelt kamera som Nikon D40 med sine 6 megapiksler. :)

 

Siden du omtaler deg selv som amatør, tar jeg det mest åpenbare med speilrefleks fra begynnelsen.

 

1. Du trenger optikk, denne må du enten kjøpe ved siden av kameraet eller som et "kit". De fleste kamera selger som kit, og du sparer gjerne litt på det.

 

2. Mange (men ikke alle) speilrefleks krever at du må se gjennom søkeren for å komponere bildet. Altså det lille hullet bak på kameraet, og ikke skjermen. Noen speilrefleks lar deg bruke skjermen, det kalles gjerne LiveView. Det er uansett ikke noe å stresse med, søkeren er tusen ganger bedre i 99,95 % av alle tilfeller.

 

I fare for å overvurdere megselv så tror jeg ikke liveview blir et kriterie. Advar meg hvis jeg gjør det ;)

 

Når det gjelder "Kit". Hva innebærer det?

Kamerahus +linse? Det er det jeg har sett etter i prisguiden. Billigste Canon 1000d var 3600 men linket det til 4500 med linse.

 

Hva må jeg ha til et speilrefleks kamera ( utenom kamerahus og linse )

Ranger gjerne alt mulig tilbehør i rekkefølge fra "nødvendig" til "skaffes senere".

 

Sjekk bruktmarkedet! -Det flommer over av 0-3 år "gamle" kameraer i topp stand.

 

Er litt redd brukt. Er redd jeg kjøper et kamera der linsa er ripet eller noe slikt..

 

Hvordan er det med minnekort til slike kamera? Er det samme opplegg som vanlige digitale kompakt kamera, eller varier dette? Kan jeg evt bruke noen av de jeg har liggende fra digitalkameraet (sdcard). Har uansett minnekortleser på pcen. 15-1.

 

 

Takker så mye for alle hyggelige og nyttige tilbakemeldingene. Det er en grunn til at Diskusjon.no er det beste forumet å være i. :thumbup:

 

 

 

Simen1:

PS! Tåkebildet jeg la ved ble tatt med en 3 år gammel mobiltelefon i bil i fart. Giddet ikke å stoppe siden jeg ikke hadde kamera.

Lenke til kommentar
Stabilisering. Før jeg skrev denne posten visste jeg ikke om stabilisering i det hele tatt. Har googlet litt nå og sett hva det innebærer.

 

Jeg liker å ta motiver som er mørke. Nattbilder, Solnedgang, Skumring ,overskyet og tåkebilder uten å bruke en blitz som får skumringsbilde til å se ut som midt på dagen.

Bildestabilisering kan hjelpe, men til nattbilder og landskap med lang lukkertid er det ofte bedre med stativ.

 

Du skriver at Canon og nikon mangler dette. Er det noe en evt må kjøpe som tilleggs utstyr på disse kameraene? Blir dette veldig fordyrende?
Nikon og Canon har bildestabilisering, men siden de begynte med bildestabilisering den gang sensoren var laget av celluloid og bare kunne brukes en gang, så la de inn stabiliseringen i objektivet i stedet. Fordelen er at du får stabilisert søkerbildet også mens du komponerer og fokuserer, pluss at stabiliseringen i større grad kan tilpasses brennviddeomfanget til objektivet. Ulempen er at du ikke får stabilisering på alle objektiver.

 

Objektiver med betegnelsen "VR" (til Nikon) og "IS" (til Canon) har innebygget bildestabilisering.

 

Når det gjelder "Kit". Hva innebærer det?

Kamerahus +linse? Det er det jeg har sett etter i prisguiden. Billigste Canon 1000d var 3600 men linket det til 4500 med linse.

Kit er som du sier en pakke med både kamerahus og objektiv (som oftest et 18-55 mm normalzoomobjektiv med moderat lysstyrke). Nikon og Canons nyeste kitobjektiv har også bildestabilisering innebygd.

 

Hva må jeg ha til et speilrefleks kamera ( utenom kamerahus og linse )

Ranger gjerne alt mulig tilbehør i rekkefølge fra "nødvendig" til "skaffes senere".

Tja. Minnekort er det eneste jeg vil rangere som nødvendig.

Blits er nyttig nå som nettene blir lange, stativ er kjekt hvis du skal drive med landskap.

Ellers ville jeg ventet med å tenke på tilbehør til du har fått mer erfaring og vet hva du trenger.

 

Hvordan er det med minnekort til slike kamera? Er det samme opplegg som vanlige digitale kompakt kamera, eller varier dette? Kan jeg evt bruke noen av de jeg har liggende fra digitalkameraet (sdcard). Har uansett minnekortleser på pcen. 15-1.
De fleste bruker SD eller CF (hovedsakelig det første på entrymodeller, CF er mest på dyrere hus med høyere seriebildehastighet og dermed høyere krav til skrivehastighet). Noen eldre entrylevelhus (bl.a. Canon EOS 400D, tror jeg) bruker også CF.

 

Olympus bruker vel XD-kort i noen av husene sine, og kjenner jeg Sony rett henger de vel fast ved det der helsikes MemoryStick-formatet sitt. Jeg ville i hvert fall sjekket.

Lenke til kommentar
på alle objektiver.

 

Objektiver med betegnelsen "VR" (til Nikon) og "IS" (til Canon) har innebygget bildestabilisering.

 

Der lærte jeg noe nytt i dag også :thumbup::new_woot:

 

 

Så det betyr at Canon 1000d til 4500kr så følger det med bildestabilisator. Link i første tråd og

de fleste linkene til Simon Aldra?

 

Sånn rent teknisk, hvilket kamera ville dere valgt Nikon D80 til 5100 på yaha.no eller Canon1000d til 4500 på mshop?

Se linker i Simon Aldras tråd.

Lenke til kommentar
Der lærte jeg noe nytt i dag også :thumbup::new_woot:
Jeg kan jo også nevne at tredjepartsprodusentene Sigma og Tamron bruker hhv. "OS" (Optical Stabiliser) og "VC" (Vibration Compensation) for å referere til det samme i sine objektiver.

 

Sånn rent teknisk, hvilket kamera ville dere valgt Nikon D80 til 5100 på yaha.no eller Canon1000d til 4500 på mshop?

Se linker i Simon Aldras tråd.

Definitivt D80. EOS 1000D er i utgangspunktet en litt dårligere 400D med SD-kort og liveview. D80 er et entusiasthus med bedre kontroller, større og lysere søker, større grep og bedre byggekvalitet. Det er definitivt verd de 500 kronene ekstra. Objektivene i de to pakkene er jevnbyrdige.
Lenke til kommentar
Å kjøpe brukt er ikke farlig, kjøp med kvittering, og noen har og spesialgarantier.

Da får du mye mer for pengene dine.

Men personlig hadde jeg ikke kjøpt D80( 2 år gammelt og ikke liveview)

 

2 år gammel D80, må være utgått på dato :roll:

 

 

Trådstarter:

Gå for Nikon D80 istedet for 400/450/1000D.

Eller Pentax K10D, denne må være prutbar ned til 4K.

Endret av hadebratakkskalduha
Lenke til kommentar

Som du sikker begynner og forstå,så blir mange her å anbefale sitt kamerasystem som "verdensbeste" kameraprodukt.

 

Ta alle med en klype salt til å begynne med,ingen er villig til å nevne bakdelene til sitt system.

Du må selv finne ut hva som er viktig for deg,stabilisering i huset,sprutsikkert,liveview,fokusmotor i objektivene/hus,mangfold av objektiver,stort utvalg av rimelige ekstrautstyr osv.

 

Kamera kan du bytte etterhvert,men normalt så blir objektivene med til et nytt oppgradert kamerahus.

 

Det er en ting som er sikkert,du trenger et bra fotostativ :)

Etter din beskrivelse av hva du liker å ta bilder av er du avhengig av et stativ for og få lange nok lukkertider.

 

Og kjøp deg et bra minnekort,ikke la dem pakke på deg et dårlig kort.

Kjøper du i butikk så skal dem selge deg et dårlig og dyrt UV-filter i tillegg,ikke kjøp det du har ikke brukt for det da digitale sensorer ha innebygd UV beskyttelse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Olympus bruker vel XD-kort i noen av husene sine, og kjenner jeg Sony rett henger de vel fast ved det der helsikes MemoryStick-formatet sitt. Jeg ville i hvert fall sjekket.

Du er litt unøyaktig her. Alle Olympus-hus har CF-kort-plass. Du kan også bruke xD-kort, men som annet enn backup er det ganske ubrukelig.

 

Så det betyr at Canon 1000d til 4500kr så følger det med bildestabilisator. Link i første tråd og de fleste linkene til Simon Aldra?

Alle med unntak av D40 og E-420 har bildestabilisator enten på brikke eller i objektiv.

 

Sånn rent teknisk, hvilket kamera ville dere valgt Nikon D80 til 5100 på yaha.no eller Canon1000d til 4500 på mshop?

Se linker i Simon Aldras tråd.

Personlig ville jeg valgt enten E-520 eller D80. Dette fordi det er disse husene som passer mine klyper best i dette utvalget. E-520 har også innebygget IS, D80 kommer med 18-55VR.

 

Dog, teknisk ville jeg kanskje valgt E-520, rett og slett fordi objektivet som følger med (14-42) er bedre optisk enn Nikon 18-55VR.

 

Men velg det som passer nevene dine, de er alle gode.

Lenke til kommentar
Sånn rent teknisk, hvilket kamera ville dere valgt Nikon D80 til 5100 på yaha.no eller Canon1000d til 4500 på mshop?

Se linker i Simon Aldras tråd.

 

Nikon D80. Langt mye mer å vokse med, og om du ser på flickr sin "camera finder" så ser du at bildene du kan ta er top-notch. Omtrent samtlige digitale speilreflekser lansert etter 2006 hatt god bildekvalitet.

 

Såklart, det finnes nye dingsebomser på nyere modeller og høy-ISO-ytelsen har også blitt enda litt bedre - men slikt som liveview og shadow adjustment technology fnyser jeg på nesa av. Liveview krever en svært god skjerm som er artikulert, og SAT gjør jeg på like få sekunder i Lightroom når jeg går igjennom bildene i etterkant. IS/VR/OS/VC er bra, dog.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Nå maser jeg igjen, men litt mer tips fra dere eksperter kan komme godt med nå.

 

Nå har jeg fått lønn og kamera er rett rundt hjørnet.

Men så dukket det opp nytt spørsmål gitt.

 

I det valget begynte å falle på Nikon D80 m/18-55VR, 5100,- med frakt blir det vel nærmere 5500 kr,

 

Så ser jeg dette kamera Canon EOS 450D m/ EF-S 18-55IS til 5495 kr

 

 

 

Sånn umiddelbart ser jeg en fordel med Canon450D. Jeg kan stikke rett bort på elprice ( 1 km unna) og kjøpe det.

 

Statusen på D80 kamera hos Yaha.no er bestillingsvare. Og jeg kan ikke vente for lenge. Barnet kommer om 1 måneds tid og da vil jeg ha kamera.

 

 

Hva ville dere ha valgt mellom de to, og evt hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...