Gå til innhold

Maskin til bildebehandling og spill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

hmm, virka greit, har du budsjett til det sprett opp til 8gb ram vist du skal ha 64bit OS og eventuelt gå ned til et Asus P5Q Pro hovedkort og heller hive i et ati hd 4870 grafikkort

Lenke til kommentar
hmm, virka greit, har du budsjett til det sprett opp til 8gb ram vist du skal ha 64bit OS og eventuelt gå ned til et Asus P5Q Pro hovedkort og heller hive i et ati hd 4870 grafikkort

Hvor mye vil det ha å si for ytelse?

Jeg regner med å ha maskinen bortimot slik den blir når jeg kjøper den i en del år fremover (min gamle stasjonære er en athlon 1600+ =P ), så jeg håper på å slippe å bytte ut så mange deler i tiden fremover. Vil det lønne seg å holde seg til DDR2 nå og så kjøpe nytt både HK og ram senere?

Edit: Og hvilken RAM bør jeg velge? Jeg blir nok å prøve å klokke litt, så det bør tåle litt mild til moderat klokking.

Endret av SiegHallo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

sorry, må si at jeg ikke så at du hadde ddr3 ram før nå, bytt til ddr2 pc8500 4gb (eventuelt 8gb), OCZ sine å anbefale. Og hva er det en sier om RAM, "du får aldri nok"?

Og apropos bytte av skjermkort og HK er fordi jeg tror du får mer utav det kraftigere grafikkortet enn du får for å ha et lite hakk høyere chipset.

Lenke til kommentar
sorry, må si at jeg ikke så at du hadde ddr3 ram før nå, bytt til ddr2 pc8500 4gb (eventuelt 8gb), OCZ sine å anbefale. Og hva er det en sier om RAM, "du får aldri nok"?

Og apropos bytte av skjermkort og HK er fordi jeg tror du får mer utav det kraftigere grafikkortet enn du får for å ha et lite hakk høyere chipset.

Sparer 400,- på å bytte alt det.

Men vil ikke det raskere minnet ha noe å si når jeg kjører tung minnebruk? Er ikke spillingen jeg er hardest på, klarer greit å spille med 20FPS og alt på min.

Og så er det det med behovet for å oppgradere senere. Har ikke for vane å bytte ut/oppgradere så ofte, så jeg håper på å slippe å måtte bruke mye penger når jeg ser det begynner å bli en flaskehals.

For øvrig hadde jeg planer om å kjøre to av diskene i RAID-speiling for å ha litt bedre sikkerhet på bilder og lignende, samt den tredje som systemdisk. Vil det by på store problemer?

Og hvordan vil kjølingen bli i det kabinettet der, med tanke på at det er såpass lite?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

DDR3 er noe ustabilt og du får veldig lite i forhold til pris, så jeg hadde gått for DDR2 og med det trenger du et nytt hovedkort og da kan jeg anbefale dette her som er litt dyrere, men du får med et lydkort som aldri vil springe vekk. Kabinett ville jeg ha byttet i et større, som en Lian Li ekspert jeg snakket med sa "de komponentene vil smelte i det kabinettet". Jeg kan anbefale Antec Nine Hundred, eller et annet kabinett fra Lian Li med litt størrelse på, slik som dette.

En ting jeg også kan nevne er at det kommer snart en ny sokkel fra intel (rundt midten av november sies det) og da vil nok prisene synke en del så vist du kan vente vil jeg råde deg til det.

Kort oppsummert,

Kort oppsummert, nytt hovedkort med 8gb ddr2 ram PC8500, nytt kabinett og eventuelt vente en månedes tid på nye sokkel fra intel

Lenke til kommentar
DDR3 er noe ustabilt og du får veldig lite i forhold til pris, så jeg hadde gått for DDR2 og med det trenger du et nytt hovedkort og da kan jeg anbefale dette her som er litt dyrere, men du får med et lydkort som aldri vil springe vekk. Kabinett ville jeg ha byttet i et større, som en Lian Li ekspert jeg snakket med sa "de komponentene vil smelte i det kabinettet". Jeg kan anbefale Antec Nine Hundred, eller et annet kabinett fra Lian Li med litt størrelse på, slik som dette.

En ting jeg også kan nevne er at det kommer snart en ny sokkel fra intel (rundt midten av november sies det) og da vil nok prisene synke en del så vist du kan vente vil jeg råde deg til det.

Kort oppsummert,

Kort oppsummert, nytt hovedkort med 8gb ddr2 ram PC8500, nytt kabinett og eventuelt vente en månedes tid på nye sokkel fra intel

Har egentlig ikke behov eller penger til overs før jeg dimmer til sommeren, så om det kommer mye nytt nå rundt jul så får jeg revurdere da. Så ut for å være hyggelige priser på bloomfield-brikkene.

Hva kabinettet angår så falt jeg helt og holdent for det, så om det er mulig vil jeg aller helst beholde det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

kabinettet er for lite med for lite kjøling! greit nok det er stilrent og slik men det passer til mindre kraftige maskiner!

men uansett, du kan glemme alt jeg har sagt her vist du ikke skal kjøpe datamaskin før til sommeren. til sommeren er det noen helt andre priser og andre komponenter som gjelder, tro meg !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...