Peregrin Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hei Jeg skal sette sammen en ny pc. Den skal hovedsaklig benyttes til 3d-animasjon, evt litt videoredigering. Ingen overklokking. Lite spilling. Har et budsjett på rundt 10k, denne lista kommer på rundt 9500,- hos amentio. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84601 Har lest meg opp litt på hardware i det siste, men har ikke stålkontroll. Hadde vært flott om noen kan se over lista og si i fra om det blinker noen varsellys. Trenger jeg mer/mindre kraft noen steder? Noen som har forslag til andre komponenter? Har også et par spesifikke spørsmål etter lista. Lista: CPU: Intel Q9300 Hovedkort: Asus P5Q PRO RAM: CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Skjermkort: Club 3D GF 8800 GTS 512MB Harddisk: Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA2 Nettverkskort: D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless PCI DVD: Sony Nec Optiarc Sata, AD-7203S-0B Kabinett: Antec P182 PSU: Corsair 650w OS: Vista 64bit, Business, Engelsk, OEM Kommentarer: 1. CPU Hva er forskjellen på Q9300 og Q9400? Utmerker en av dem seg til rendring? Leste et sted at Q9400 ikke støttes av mange hovedkort, og at bios må flashes og greier, noe jeg ikke er i stand til. Vet noen om dette gjelder Asus P5Q Pro som jeg har valgt? (Leste på Asus sine sider at P5Q Pro var kompatibelt med q9400 fra og med Bios 1.004 eller noe. Hva kan dette bety?) 2. Skjermkort. Har lest rundt omkring at 8800 GTS er relativt stillegående, derfor har jeg tatt utgangspunkt i det. Det ser ut til å begynne å forsvinne fra markedet, så Club 3D sitt kort er et av de få jeg fant hos amentio. Fant ikke noe særlig andre steder. Har aldri hørt om Club 3D før, så er litt usikker? Er denne produsenten ok, eller burde jeg styre unna dette kortet? 3: PSU Har lest at Corsair 650W er nesten stillegående fram til 300W, så begynner vifta å støye. Det gjør ikke noe om PC'en min bråker litt når den brukes til rendring eller heavy 3d-modellering. Spørsmålet mitt er: Vil PC'en min trekke mer enn 300W i vanlig desktop-sammenheng med litt photoshop eller lett 3d-animering? I så fall har jeg vurdert corsair 620w som er relativt stille fram til 400w eller noe. Forslag til andre PSU-er som passer mitt bruk? Jeg skal som sagt ikke overklokke elle noe. 4: Kabinett Har forsøkt å finne stillegående alternativer, men synes det kanskje blir litt dyrt (kabinett og psu koster henholdsvis 956,- og 718,- hos amentio). Fins det noe alternativt kabinett med inkludert psu som kan være like stillegående men billigere? Ja, jeg vil ha både i pose og sekk Takk på forhånd for alle tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 CPU: Her ville jeg valgt Q9450 og kjøpt den fra IT24 uten kjøler. Du må da i tillegg kjøpe kjøler. Q9450 har 12 MB cache i motsetning til Q9300/9400 som kun kan skilte med halvparten. Prisen er omtrent den samme som Q9300 hos Amentio. GPU: Amentio har også denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=86558 Den har PCIe 2.0 og er noen kroner billigere. PSU: Både HX620W og TX650W er greie valg. Du får bedre luftflyt med HX620W, men den koster også noe mer. Lenke til kommentar
Peregrin Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 CPU: Jeg synes IT24 virker litt tvilsomme. De har den ikke på lager, og info om når de får den inn er ganske uklar. Kan jeg stole på disse? Kjipt å bestile alt annet nå, og vente en måned på cpu'en. Er det sånn at Q9300 og Q9400 er "ganske like", og Q9450 er mye "bedre"? GPU: Hadde sett på den asus'en, helt til den forsvant fra lageret deres. Ble litt pessimist når jeg så at de ikke har noen ETA på den, og har tenkt at den er vel ute av produksjon og ikke kommer tilbake igjen. Noen som vet noe mer? Hentet ned en pdf-brosjyre fra club 3d sine sider nå, og kortet deres har visst også PCIe 2.0. Er jeg all set da, bortsett fra at det koster litt mer? PSU: Takk, da tror jeg at jeg går for TX650 for å spare inn noen kroner. Satser på at luftflyten holder seg ok med det. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 ta og bytt ut 8800 GTS med ATI radeon 4850 du får MYE mer ytelse for pengene. men ta denne versonen fordi 4850 blir veldig var med standar kjøler: https://prisguiden.no/product.php?productId=99579 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 CPU: Jeg synes IT24 virker litt tvilsomme. De har den ikke på lager, og info om når de får den inn er ganske uklar. Kan jeg stole på disse? Kjipt å bestile alt annet nå, og vente en måned på cpu'en. Er det sånn at Q9300 og Q9400 er "ganske like", og Q9450 er mye "bedre"? IT24 er vel kanskje ikke mer et garasjeutsalg, men du får nok varene derfra og, kanskje litt senere enn fra de fleste andre. Se heller ikke bort fra at ting kan ta tid fra Amentio. Om du bestiller alt derfra, kommer det neppe i en pakke. Q9300 var billigmodellen av 45nm quad fra Intel. Q9400 er oppfølgeren. Det er 166MHz som skiller Q9300 og Q9450, samt at Q9450 har dobbelt så mye cache. Frekvensen på Q9400 og Q9450 er identisk, eneste forskjell er cache og prisen. Ingen grunn til å kjøpe den dyrere Q9450 dersom ytelsen er lik, såpass skjønner markedsfolka til Intel. Har selv en E6600 og en Q6700 (de har begge 2 MB cache per kjerne) og ser at quaden må opp i over 3GHz for å yte det samme som duoen uklokket 2,4 GHz, per kjerne og under full belastning. Dersom quaden i tillegg hadde hatt mindre cache, ville sannsynlig ytelsesforskjellen per kjerne vært større. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hvilke programmer skal du bruke, og hvor "avansert" animasjon er det snakk om? Er mulig det kan være fordelaktig å velge et Quadro eller FireGL-kort. Du får en ganske godt speccet Dell Precision til 10k, de er musestille om man ikke har 4 skjermkort under full load. Lenke til kommentar
Peregrin Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 Takk for svar alle sammen GPU: Bruker for det meste 3ds max til 3d-animasjon. Folk på autodesk-forumene snakker ganske varmt om geforce, men kanskje radeon funker like bra. Submit: Vet du hvor stillegående det kortet er? CPU: Nå fikk jeg mye mer lyst på Q9400, siden frekvensen er høyere og prisen er den samme! Men så var det hovedkortet da. Hva tror dere sjansene er for at P5Q PRO tar i mot Q9400? Tror dere support hos amentio har peiling, om jeg venter til mandag for å ringe dem? Har hørt at ting hos amentio kommer stykkevis og delt, men håper alt kommer kjapt siden de har alt jeg bestiller på lager. Right? Skal sjekke ut Dell, men er egentlig ganske gira på å bygge selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå