Stjernestøv Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Er det Athlon 5400 X2 du har ?Den kommer i tre utgaver ADA5400IAA5CZ som har en TDP på 89W ADO5400IAA5DO som har en TDP på 65W ADO5400IAA5DS som har en TDP på 65W Det står nemlig 4200+ X2 i screen dumpen du postet. Jeg og andre her har påpekt en sansynlig årsak til de høye temperaturene som avleses. Vurderer du å bytte cpu uten å ta tak i dette problemet? Å oppgradere CPU innebærer alltid en sjekk/oppdatering av BIOS-versjon. I noen tilfeller krever også nybygg av pc at man oppdaterer BIOS (slik jeg nylig har erfart). Her er forøvrig en post over komponentene jeg har bygd pc av: http://itpro.no/supportforum/index.php?s=&...st&p=516289 (Dette er med andre ord nylig egenerfart isue i forhold til cpu og BIOS-versjon) Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Har du tatt av kabinettlokket, satt en bordvifte mot cpu og startet, og ser om den går lenger enn ett par minutter da? Gjør den ikke det, så er det noe mer feil på systemet ditt. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Er det Athlon 5400 X2 du har ?Den kommer i tre utgaver ADA5400IAA5CZ som har en TDP på 89W ADO5400IAA5DO som har en TDP på 65W ADO5400IAA5DS som har en TDP på 65W Det står nemlig 4200+ X2 i screen dumpen du postet. Jeg og andre her har påpekt en sansynlig årsak til de høye temperaturene som avleses. Vurderer du å bytte cpu uten å ta tak i dette problemet? Å oppgradere CPU innebærer alltid en sjekk/oppdatering av BIOS-versjon. I noen tilfeller krever også nybygg av pc at man oppdaterer BIOS (slik jeg nylig har erfart). Her er forøvrig en post over komponentene jeg har bygd pc av: http://itpro.no/supportforum/index.php?s=&...st&p=516289 (Dette er med andre ord nylig egenerfart isue i forhold til cpu og BIOS-versjon) Cpu har jeg vurdert å bytte lenge egentlig, leste tidligere en plass noe om Hovedkortet mitt og at man ikke kan bruke 125W cpu'er pga kjøleløsningen på dette HK så jeg tenkte i og med at det er ganske trangt i kabinettet så er det vel noelunde samme problematikken, så jeg regner med at det blir bra når jeg får litt mer luft inn. Eneste jeg ikke kan skjønne er at Hardware monitor gir meg en temp på 110 grader, det kan vel ikke stemme? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Eneste jeg ikke kan skjønne er at Hardware monitor gir meg en temp på 110 grader, det kan vel ikke stemme? Hvorfor skulle ikke dette stemme? Har du sjekket om BIOS inneholder de samme varme verdiene? Kan også sjekke det der! Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Eneste jeg ikke kan skjønne er at Hardware monitor gir meg en temp på 110 grader, det kan vel ikke stemme?Nå har jeg fortalt flere ganger at slike programmer er avhengig av at BIOS støtter CPUen. De verdiene kan du tørke deg en viss plass med dersom programmet ikke tolker sensorene rett . Generelt sett skal man heller ikke stole fullt ut på slike verdier...110grader høres heller ikke sansynlig ut dersom pc'n går med normal klokking og kjøleren sitter fast med en vifte som går. 110grader er usansynlig høyt! For å forklare veldig enkelt sørger BIOS for at maskinvaren og programvaren skal kommunisere rett med hverandre. Les BIOS-guiden: http://www.hardware.no/artikler/bios-guide_/15336/2 Vær oppmerksom på at andre feil kan også gi feilavleste systemverdier, men pri en er å sørge for korrekt BIOS-versjon i forhold til maskinvaren. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Eneste jeg ikke kan skjønne er at Hardware monitor gir meg en temp på 110 grader, det kan vel ikke stemme?Nå har jeg fortalt flere ganger at slike programmer er avhengig av at BIOS støtter CPUen. De verdiene kan du tørke deg en viss plass med dersom programmet ikke tolker sensorene rett . Generelt sett skal man heller ikke stole fullt ut på slike verdier...110grader høres heller ikke sansynlig ut dersom pc'n går med normal klokking og kjøleren sitter fast med en vifte som går. 110grader er usansynlig høyt! For å forklare veldig enkelt sørger BIOS for at maskinvaren og programvaren skal kommunisere rett med hverandre. Les BIOS-guiden: http://www.hardware.no/artikler/bios-guide_/15336/2 Vær oppmerksom på at andre feil kan også gi feilavleste systemverdier, men pri en er å sørge for korrekt BIOS-versjon i forhold til maskinvaren. Joda er jo derfor jeg lurer da, men en Amd prosessor skal vel ikke kunne takle mer enn en 80-90 grader før den tar kvelden Intel noe høyere, derfor har jeg tvilt på de verdiene hele tiden, Cpu'en støttes av HK ja: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2758 Synes i grunnen det er merkelig at X2 6000+ å opp også støttes da de er 125W og layouten er som sagt ikke noe idel for strømkrevende cpu'er. Legger også merke til hvis jeg kjører tunge oppgaver at pc'n fryser før den skrur seg av, men jeg får prøve å kjøre med toppen av tenker jeg. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Har du skjekket hvilken temperatur bios oppgir? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Har du skjekket hvilken temperatur bios oppgir? Etter oppstart var den på ca 60 grader, gikk så inn i windows å stresset den litt med å spille noe HD material, da gikk den ned i kne, når jeg da gikk inn i bios igjen var den oppe i 80-90 grader. Hardware monitor var oppe 120 grader på ene kjernen, når den knelte, men det er nå totalt usansynlig. Men jeg kan vel konkludere med varme da tenker jeg? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Har du prøvd å tatt av lokket på maskinen og sett om temperaturen blir bedre da? Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Om du hadde hatt en kjøler instalert ordentlig ville aldri CPU temp kommet så høyt. Høres ut som et kontakt problem. Tørk av nåværende pasta og legg på ny. (pasta tube kr. 50) Sjekk kontakt på vifte og kontroller at den snurrer under oppstart osv.. (da kan vi utelukke det) 100 grader er ikke bra for en CPU. Nå kjører jeg en OC E8400 Intel og den ligger på 39c idle /59c load.. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Har du prøvd å tatt av lokket på maskinen og sett om temperaturen blir bedre da? Får se om jeg ikke får gjort det i dag. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2008 Om du hadde hatt en kjøler instalert ordentlig ville aldri CPU temp kommet så høyt. Høres ut som et kontakt problem. Tørk av nåværende pasta og legg på ny. (pasta tube kr. 50) Sjekk kontakt på vifte og kontroller at den snurrer under oppstart osv.. (da kan vi utelukke det) 100 grader er ikke bra for en CPU. Nå kjører jeg en OC E8400 Intel og den ligger på 39c idle /59c load.. Kjøleren er korrekt påsatt, har byggd ett titalls pc'er så dette vet jeg, varme stiger jo så det er nok ikke så rart at den blir varm, er ikke mange mm klaring mellom vifte å lokket, så jeg regner med den drar varm luft rett inn i cpu'en, system tempen går faktisk helt opp i 40-50 grader å da sier det seg jo selv at vifta ikke har noe kjølig luft å gi cpu'en. Men vi får se når jeg har testet med lokket av. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Ok, da har jeg testet med dekselet av, fortsatt det samme, kjørte 4 hd filmer i 720P etter ett par min slo den seg av, slo den på å gikk rett inn i Bios der viste den ca 70-80 grader på Cpu, fra cpu viften å opp til dekselet er det ca 10mm klaring, men det er også luftehull på toppen rett over cpu viften. Legger ved noen bilder,under de luftehullene til høyre sitter Cpu å vifte: ] Her er hvordan det ser ut inni: Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du har skjekket at viften går rundt ja? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Du har skjekket at viften går rundt ja? Alle vifter går rundt ja Lenke til kommentar
ryback Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Blir kjøleribben til CPU varm? Hvis den ikke blir det så er det noe galt med varmeoverføring mellom CPU og ribbe. Hvis den blir varm og PC'en kneler pga varme ville jeg vurdert å få litt bedre luftgjennomstrømning i kabinettet evt. byttet kjøleløsning. Kabinettet ditt ser litt tettpakket ut. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Blir kjøleribben til CPU varm? Hvis den ikke blir det så er det noe galt med varmeoverføring mellom CPU og ribbe. Hvis den blir varm og PC'en kneler pga varme ville jeg vurdert å få litt bedre luftgjennomstrømning i kabinettet evt. byttet kjøleløsning. Kabinettet ditt ser litt tettpakket ut. Det var nå litt varme i den når jeg tok den av Cpu'en ja, ja jeg vet det er litt tettpakket er ett Slim kabinett, men det skulle nå ikke ha noe å si når lokket er av vel? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du har jo den dårligste boxed AMD cpu kjøleren også da (den uten heatpipes ). Samt to harddisker som vifte på siden blåser luft igjennom som ender ut som varmluft i cpu området. Er også endel kabler og annet som blokkerer foran den midtre vifta i fronten som er plassert mellom DVD og HDDene Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Er det kun PSU'en som trekker luft ut? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 PSU trekker ikke luft ut av kabinettet slik den er montert. Men trekker luft utenifra gjennom gitteret i lokket og blåser det ut bak - så den får man ikke noe hjelp av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå