Dragonlove Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Har en HTPC med følgende Spec: Kabinett: Mozart Sx Slim Psu: Corsair 520W HK: GIGABYTE GA-MA78GM-S2H Cpu: Amd Athlon 5400+ x2 (89W) Hardisk: Samsung Spinpoint 120GB Ram: GEIL 8GB 4x2GB Tvkort: digital everywhere Floppy Dtv dvb-s Det går noen minutter deretter skrur den seg av, hva kan det være som gjør det? varme? Ifølge HWmonitor er Ene Cpu kjernen helt oppi 110 grader på det meste, synes dette høres usansynlig høyt ut egentlig. Kjører Vista Home Premium 64bit, med seneste drivere + seneste Bios. Endret 4. november 2008 av Dragonlove Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Ifølge HWmonitor er Ene Cpu kjernen helt oppi 110 grader på det meste, synes dette høres usansynlig høyt ut egentlig. !!! Dette dreier seg om et seriøst varme problem ja! At prosessor blir 110c kan rett og slett ødelegge hele prosessoren. Sjekk umiddelbart at prosessor vifte sitter skikkelig på plass. Rensk maskinen for støv, og sjekk alle kabler! Endret 11. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Her er forøvrrig en skjermdump Tror CPU'en skal sitte bra, eneste jeg kan tenke meg som gjør det er at det er ikke mye klaring mellom toppen av kabinettet og cpu vifta, så den har vel ikke mulighet for å dra inn mye luft, vil det hjelpe å skjære til ett hull på toppen å laget til ett vifte gitter eller noe? Endret 11. oktober 2008 av Dragonlove Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Det vet jeg faktisk ikke 100%, men jeg vil tro at dette kan hjelpe. Men er du sikker på at dette er problemet? Har du sjekket at prosessor viften får strøm? Altså at alle kabler sitter der de skal!? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 Det vet jeg faktisk ikke 100%, men jeg vil tro at dette kan hjelpe. Men er du sikker på at dette er problemet? Har du sjekket at prosessor viften får strøm? Altså at alle kabler sitter der de skal!? Alt er som det skal være ja, hadde ikke Cpu viften sittet på hadde jeg vel ikke fått start på pc'n vel? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Å, joda den kan være løst og maskinen vi forsatt gå, men prosessoren vil etter en stund bli svidd og streike fullstendig. Dette kan ødelegge hele maskinen! Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hvilken BIOSversjon har du og er det revisjon 1.0 eller 1.1 på hovedkortet? (For å sjekke at BIOS støtter prosessoren) Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Hvilken BIOSversjon har du og er det revisjon 1.0 eller 1.1 på hovedkortet? (For å sjekke at BIOS støtter prosessoren) Om BIOS støtter prosessoren eller ei har vel lite med og gjøre at den blir varm?! Hvis BIOS ikke hadde støttet denne prosessoren ville vel ikke maskinen ha fungert!? Endret 11. oktober 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Har du husket å bruke kjølepasta mellom cpu og kjøleren? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Du må huske på at program som HardwareMonitor kan få problemer med å tolke signaler fra sensorene dersom BIOS ikke støtter disse fult ut. Jeg kan nevne at jeg nettopp har bygd en pc der CPU-Z viste feil navn på prosessoren (den gikk heller ikke med rett core speed heller). Og, JA, den bootet faktisk også med en BIOSversjon som ikke støttet prosessoren. Så jeg er ikke helt sikker på at jeg vil avfeie min teori riktig enda... PS: påstår ikke at det kan være andre problemer som forårsaker at maskinen stopper. Her kan det være flere feil.... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Kan være layouten er tiltenkt intel kort. AMD hovedkort har vel prosessor sokkelen litt lenger ned. Jeg slet med mitt eget HTPC kabinett med AMD 4000+ (også overklokket) i sommer. Thermaltake det også (Bach) men dette er høyere enn ditt. Står i rack/møbel med glassdør foran , og denne måtte til tider stå åpen. Slike kabinetter er ikke gode å ha med å gjøre med "heite" interne komponenter som varmer opp lufta internt heller. At core 2 er så mye varmere enn core 1 kan selvfølgelig tyde på ujevnt press eller goop på HS. Bør ikke være mere enn 7-8° forskjell mellom de. Hvis lufte hullene på toppen ikke er rett over CPU vifta bør du bore opp hull slik at CPU vifta får mest mulig "friskluft". Det kabinettet ser ekstremt trangt ut så perforering i toppen rett over cpu er et must. Du må ikke stable noe "annet" oppå det heller. Endret 11. oktober 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Om BIOS støtter prosessoren eller ei har vel lite med og gjøre at den blir varm?! Hvis BIOS ikke hadde støttet denne prosessoren ville vel ikke maskinen ha fungert!? Eller du kan få alskens rare ting som at den rapporterer feil temp etc... -KJ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Er det Athlon 5400 X2 du har ? Den kommer i tre utgaver ADA5400IAA5CZ som har en TDP på 89W ADO5400IAA5DO som har en TDP på 65W ADO5400IAA5DS som har en TDP på 65W Det står nemlig 4200+ X2 i screen dumpen du postet. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 Kan være layouten er tiltenkt intel kort.AMD hovedkort har vel prosessor sokkelen litt lenger ned. Jeg slet med mitt eget HTPC kabinett med AMD 4000+ (også overklokket) i sommer. Thermaltake det også (Bach) men dette er høyere enn ditt. Står i rack/møbel med glassdør foran , og denne måtte til tider stå åpen. Slike kabinetter er ikke gode å ha med å gjøre med "heite" interne komponenter som varmer opp lufta internt heller. At core 2 er så mye varmere enn core 1 kan selvfølgelig tyde på ujevnt press eller goop på HS. Bør ikke være mere enn 7-8° forskjell mellom de. Hvis lufte hullene på toppen ikke er rett over CPU vifta bør du bore opp hull slik at CPU vifta får mest mulig "friskluft". Det kabinettet ser ekstremt trangt ut så perforering i toppen rett over cpu er et must. Du må ikke stable noe "annet" oppå det heller. Hmm, ja får se om jeg ikke får lage til noe, kunne forøvrig tenkt meg en litt kjappere cpu og mindre strømkrevende. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 Er det Athlon 5400 X2 du har ?Den kommer i tre utgaver ADA5400IAA5CZ som har en TDP på 89W ADO5400IAA5DO som har en TDP på 65W ADO5400IAA5DS som har en TDP på 65W Det står nemlig 4200+ X2 i screen dumpen du postet. Mente det var en 5400 jeg hadde jeg da, men kan selvfølgelig ha tatt feil. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Det er du som har bygd pc'n? Lenke til kommentar
zarchon Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Vil tro dette er ett varmeproblem ja.. Dette Tv-kortet du bruker, utvikler vel en god del varme? Har selv en htpc der jeg lagde ett ekstra hull for ei vifte i toppen (Antec Fusion 430, for tilluft for strømforsyning:) ) Vurderer også å lage ett omtrent rett over cpu'en også for å effektivt transportere vegg varmluften som blir generert der... Hadde jeg vært deg hadde jeg lagd ett hull i toppen av kabinettet. I en stereorack er det heller ikke allverdens plass med tanke på å få transportert varm luft bort... Om du evt. skal ha en ny cpu, og amd, hvorfor ikke velge amd4850e på 45w max effektforbruk https://prisguiden.no/product.php?productId=95451 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Vil tro dette er ett varmeproblem ja.. Dette Tv-kortet du bruker, utvikler vel en god del varme? Har selv en htpc der jeg lagde ett ekstra hull for ei vifte i toppen (Antec Fusion 430, for tilluft for strømforsyning:) ) Vurderer også å lage ett omtrent rett over cpu'en også for å effektivt transportere vegg varmluften som blir generert der... Hadde jeg vært deg hadde jeg lagd ett hull i toppen av kabinettet. I en stereorack er det heller ikke allverdens plass med tanke på å få transportert varm luft bort... Om du evt. skal ha en ny cpu, og amd, hvorfor ikke velge amd4850e på 45w max effektforbruk https://prisguiden.no/product.php?productId=95451 Hehe, ja satt å så på den der i går, så det blir nok den der ja Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Det er du som har bygd pc'n? Jeg som har bygd den ja, har oppgradert litt etter litt, derfor jeg er litt usikker på Cpu'en. Har forøvrig ett Hauppage Hvr4000 i den også, men det bruker jeg ikke, Floppy Dtv kortet ligger under Dvd'en. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Lurt å plukke ut hardwaren du ikke bruker da den er med på å varme opp intern temperaturen uansett , samt blokkere "airflow". Endret 12. oktober 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå