Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HTPC skrur seg av etter noen minutter Varme?(LØST)

Anbefalte innlegg

Har en HTPC med følgende Spec:

Kabinett: Mozart Sx Slim

Psu: Corsair 520W

HK: GIGABYTE GA-MA78GM-S2H

Cpu: Amd Athlon 5400+ x2 (89W)

Hardisk: Samsung Spinpoint 120GB

Ram: GEIL 8GB 4x2GB

Tvkort: digital everywhere Floppy Dtv dvb-s

Det går noen minutter deretter skrur den seg av, hva kan det være som gjør det? varme? Ifølge HWmonitor er Ene Cpu kjernen helt oppi 110 grader på det meste, synes dette høres usansynlig høyt ut egentlig.

Kjører Vista Home Premium 64bit, med seneste drivere + seneste Bios.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge HWmonitor er Ene Cpu kjernen helt oppi 110 grader på det meste, synes dette høres usansynlig høyt ut egentlig.

!!! Dette dreier seg om et seriøst varme problem ja! At prosessor blir 110c kan rett og slett ødelegge hele prosessoren. Sjekk umiddelbart at prosessor vifte sitter skikkelig på plass. Rensk maskinen for støv, og sjekk alle kabler!

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Her er forøvrrig en skjermdump

post-83724-1223754981_thumb.jpg

Tror CPU'en skal sitte bra, eneste jeg kan tenke meg som gjør det er at det er ikke mye klaring mellom toppen av kabinettet og cpu vifta, så den har vel ikke mulighet for å dra inn mye luft, vil det hjelpe å skjære til ett hull på toppen å laget til ett vifte gitter eller noe?

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Det vet jeg faktisk ikke 100%, men jeg vil tro at dette kan hjelpe. Men er du sikker på at dette er problemet? Har du sjekket at prosessor viften får strøm? Altså at alle kabler sitter der de skal!?

Alt er som det skal være ja, hadde ikke Cpu viften sittet på hadde jeg vel ikke fått start på pc'n vel?

Lenke til kommentar
Hvilken BIOSversjon har du og er det revisjon 1.0 eller 1.1 på hovedkortet? (For å sjekke at BIOS støtter prosessoren)

Om BIOS støtter prosessoren eller ei har vel lite med og gjøre at den blir varm?! Hvis BIOS ikke hadde støttet denne prosessoren ville vel ikke maskinen ha fungert!?

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Du må huske på at program som HardwareMonitor kan få problemer med å tolke signaler fra sensorene dersom BIOS ikke støtter disse fult ut. Jeg kan nevne at jeg nettopp har bygd en pc der CPU-Z viste feil navn på prosessoren (den gikk heller ikke med rett core speed heller). Og, JA, den bootet faktisk også med en BIOSversjon som ikke støttet prosessoren.

Så jeg er ikke helt sikker på at jeg vil avfeie min teori riktig enda...

PS: påstår ikke at det kan være andre problemer som forårsaker at maskinen stopper. Her kan det være flere feil....

Lenke til kommentar

Kan være layouten er tiltenkt intel kort.

AMD hovedkort har vel prosessor sokkelen litt lenger ned.

Jeg slet med mitt eget HTPC kabinett med AMD 4000+ (også overklokket) i sommer.

Thermaltake det også (Bach) men dette er høyere enn ditt.

Står i rack/møbel med glassdør foran , og denne måtte til tider stå åpen.

Slike kabinetter er ikke gode å ha med å gjøre med "heite" interne komponenter som varmer opp lufta internt heller.

At core 2 er så mye varmere enn core 1 kan selvfølgelig tyde på ujevnt press eller goop på HS.

Bør ikke være mere enn 7-8° forskjell mellom de.

Hvis lufte hullene på toppen ikke er rett over CPU vifta bør du bore opp hull slik at CPU vifta får mest mulig "friskluft". Det kabinettet ser ekstremt trangt ut så perforering i toppen rett over cpu er et must.

Du må ikke stable noe "annet" oppå det heller.

post-35394-1223758000.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Om BIOS støtter prosessoren eller ei har vel lite med og gjøre at den blir varm?! Hvis BIOS ikke hadde støttet denne prosessoren ville vel ikke maskinen ha fungert!?

Eller du kan få alskens rare ting som at den rapporterer feil temp etc...

-KJ

Lenke til kommentar
Kan være layouten er tiltenkt intel kort.

AMD hovedkort har vel prosessor sokkelen litt lenger ned.

Jeg slet med mitt eget HTPC kabinett med AMD 4000+ (også overklokket) i sommer.

Thermaltake det også (Bach) men dette er høyere enn ditt.

Står i rack/møbel med glassdør foran , og denne måtte til tider stå åpen.

Slike kabinetter er ikke gode å ha med å gjøre med "heite" interne komponenter som varmer opp lufta internt heller.

At core 2 er så mye varmere enn core 1 kan selvfølgelig tyde på ujevnt press eller goop på HS.

Bør ikke være mere enn 7-8° forskjell mellom de.

Hvis lufte hullene på toppen ikke er rett over CPU vifta bør du bore opp hull slik at CPU vifta får mest mulig "friskluft". Det kabinettet ser ekstremt trangt ut så perforering i toppen rett over cpu er et must.

Du må ikke stable noe "annet" oppå det heller.

Hmm, ja får se om jeg ikke får lage til noe, kunne forøvrig tenkt meg en litt kjappere cpu og mindre strømkrevende.

Lenke til kommentar
Er det Athlon 5400 X2 du har ?

Den kommer i tre utgaver

ADA5400IAA5CZ som har en TDP på 89W

ADO5400IAA5DO som har en TDP på 65W

ADO5400IAA5DS som har en TDP på 65W

Det står nemlig 4200+ X2 i screen dumpen du postet.

Mente det var en 5400 jeg hadde jeg da, men kan selvfølgelig ha tatt feil.

Lenke til kommentar

Vil tro dette er ett varmeproblem ja.. Dette Tv-kortet du bruker, utvikler vel en god del varme?

Har selv en htpc der jeg lagde ett ekstra hull for ei vifte i toppen (Antec Fusion 430, for tilluft for strømforsyning:) ) Vurderer også å lage ett omtrent rett over cpu'en også for å effektivt transportere vegg varmluften som blir generert der... Hadde jeg vært deg hadde jeg lagd ett hull i toppen av kabinettet. I en stereorack er det heller ikke allverdens plass med tanke på å få transportert varm luft bort...

Om du evt. skal ha en ny cpu, og amd, hvorfor ikke velge amd4850e på 45w max effektforbruk

https://prisguiden.no/product.php?productId=95451

Lenke til kommentar
Vil tro dette er ett varmeproblem ja.. Dette Tv-kortet du bruker, utvikler vel en god del varme?

Har selv en htpc der jeg lagde ett ekstra hull for ei vifte i toppen (Antec Fusion 430, for tilluft for strømforsyning:) ) Vurderer også å lage ett omtrent rett over cpu'en også for å effektivt transportere vegg varmluften som blir generert der... Hadde jeg vært deg hadde jeg lagd ett hull i toppen av kabinettet. I en stereorack er det heller ikke allverdens plass med tanke på å få transportert varm luft bort...

Om du evt. skal ha en ny cpu, og amd, hvorfor ikke velge amd4850e på 45w max effektforbruk

https://prisguiden.no/product.php?productId=95451

Hehe, ja satt å så på den der i går, så det blir nok den der ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...