Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Mat som smaker godt er med på å forbedre livskvaliteten til alle mennesker generelt sett, men rusmidler har et mye snevrere nytteområde.

Hvordan forbedrer rødvinssaus "livskvaliteten til alle mennesker generelt sett"? Alt det gjør er å smake godt.

Du argumenterer jo FOR cannabis nå, enter du skjønner det eller ikke. Herre jemini ...

Å vri på det jeg sier hjelper lite. Jeg snakket om mat som smaker godt generalt opp i mot rusmidler generelt. Ikke om rødvinssaus vs. hasj.

Men jeg mener altså at rødvin, som har fått så høy status i samfunnet, og som lagres i mange år og dulles og koses med for å gi folk en god mat og drikkeopplevelse ikke burde forbys bare fordi du kan få tak i billig rødvin som du kan bøtte ned på høykant og få en rus av det.

Jeg mener at Cannabis ikke bør legaliseres fordi det er et rent rusmiddel, og problemene det medfører.

Ferdig snakket.

Jeg er ganske sikker på at hasj også kan koses med, som du så fint kaller det. Så jeg vil si at man kan nyte hasj på lik linje som man kan nyte et glass rødvin eller to. Hvorfor er det så viktig for deg at andre ikke skal få nyte et annet, mindre skadelig rusmiddel enn alkohol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud. Må du ha det inn med teskje?

ARBEIDSGIVEREN kan gi fullstendig blanke i fakta, og ansette deg akkurat på hvilke premisser h*n vil. Synes arbeidsgiveren at det å røyke hasj er forkastelig, så ansetter han deg ikke, uavhengig av dens eventuelle "helsemessige positive sider". Det har ingen ting med kunnskap å gjøre, det er rent moral og normmessig. Synes arbeidsgiveren at du ser stygg ut, har sære interesser eller liknende og du søker på en ettertraktet servitørjobb, så ansetter h*n deg ikke, og tar nummer to i køen.

Velkommen til det moderne arbeidsliv.

Hvordan i all verden skal arbeidsgiveren finne ut at du har røykt hasj? Kan ikke se at det skal være så fryktelig lett. Hvis ikke du har vært involvert i noe narkotika-trafficking-greier og måtte sitte i fengsel i lange tider?

Eller eventuelt at du har røykt så mye at du er helt ødelagt dophue og sitter og damper på reven midt i arbeidsintervjuet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Nei nei. Men jeg frykter for at utviklingen vil føre dit hèn.

Sterkere stoffer som hva. Ikke nevn heroin, alle vet hva det er og hva det kan gjøre.

Hva er sterkere stoffer?

Er sopp sterkere stoffer? MDMA? Meskalin? Alkohol? DMT? Hva?

Hvordan rettferdiggjør man straff for rus alene? Eller rusmisbruk?

Dere snakker om hvor mange familier som blir ødelagt av alkohol, tror dere ikke et slikt system vi har i dag er ødeleggende? Jeg stiller meg og tvilsom til at cannabis er like ødeleggende som alkohol.

Alkoholikere er ikke stort bedre enn heroin, kanskje verre..

Folk som misbruker trenger hjelp, ikke straff. Folk som misbruker i dag blir ikke sett på som menneske av mange, men som søppel. Vi skubber dem ut av samfunnet, mens mange klager på at de ikke gjør noe for samfunnet. Dobbelmoral? Selv om det er mange drittsekker der ute som har gjort andre kriminelle ting som man bør bli straffet for. Men måten samfunnet forholder seg til rusmisbruk eller rus alene vil jeg tror bidrar en viss grad til kriminalitet. Og det sier seg litt selv, hvorfor bry seg om ett samfunn som gjør livet vanskeligere. Da tenker jeg ikke på misbruket selv, men hvordan folk er og ser på hverandre.

Hvor lenge skal vi ha krigen mot narkotika gående før vi prøver en alternativ løsning?

Hva i alle dager har terror med denne saken å gjøre?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Herregud. Må du ha det inn med teskje?

ARBEIDSGIVEREN kan gi fullstendig blanke i fakta, og ansette deg akkurat på hvilke premisser h*n vil. Synes arbeidsgiveren at det å røyke hasj er forkastelig, så ansetter han deg ikke, uavhengig av dens eventuelle "helsemessige positive sider". Det har ingen ting med kunnskap å gjøre, det er rent moral og normmessig. Synes arbeidsgiveren at du ser stygg ut, har sære interesser eller liknende og du søker på en ettertraktet servitørjobb, så ansetter h*n deg ikke, og tar nummer to i køen.

Velkommen til det moderne arbeidsliv.

Hvordan i all verden skal arbeidsgiveren finne ut at du har røykt hasj? Kan ikke se at det skal være så fryktelig lett. Hvis ikke du har vært involvert i noe narkotika-trafficking-greier og måtte sitte i fengsel i lange tider?

Eller eventuelt at du har røykt så mye at du er helt ødelagt dophue og sitter og damper på reven midt i arbeidsintervjuet.

Det har jeg jo heller ikke argumentert mot? Jeg svarte på en påstand om at en ikke-ansettelse (har ikke annet ord) pga. hasj ikke skyldes kunnskapsløshet, men moral og normer. Jeg kan drepe noen uten at arbeidsgiver vet en skit. Det var som sagt ikke saken hvordan arbeidsgiver skulle få tak i det, men om han hadde det.

Lenke til kommentar
Ser ikke grunnen til at man skal tillate forbudte stoffer som kun skal brukes i det øyemed å bli ruset.

Sier som Sponheim: Dette er et totalt uinteressant forslag.

Men for faen, hvorfor skal noe være forbudt bare fordi folk bruker det til å bli ruset? Hva er så forferdelig galt med å frivillig endre sin egen bevissthet en stund?

Jeg bruker ingen psykoaktive stoffer annet en koffein og de to andre vanlige xantin alkaloidene, men det betyr ikke at jeg synes andre som ønsker å bruke slikt burde straffes for det. Jeg ser på en slik lov som en skam for et land som kaller seg fritt.

En artikkel full av tull, en temaoppgave på daria.no (!) og en annen artikkel full av tull. Dette ser du på som bevis? Hvor er kildene? Hvor er de vitenskapelige undersøkelsene?

Lenke til kommentar
En artikkel full av tull, en temaoppgave på daria.no (!) og en annen artikkel full av tull. Dette ser du på som bevis? Hvor er kildene? Hvor er de vitenskapelige undersøkelsene?

Fulle av tull? Leste du i det hele tatt artiklene?

"- Det er først og fremst yngre personer som misbruker hasj, men det finnes også en del i 40-50årsalderen. Det som er karakteristisk er at mange hasjmisbrukere har psykiske problemer. Dette behøver ikke bety at det er hasjmisbruket som har utløst de psykiske problemene. Årsakssammenhengen kan også gå andre veien: Psykiske problemer kan ha ført til hasjmisbruk. Flere undersøkelser har også vist at hasjmisbruk kan utløse schizofreni hos disponerte personer. Da er det som regel tale om mennesker som har misbrukt hasj jevnlig over lengre tid. En del forskere har hevdet at hasj kan utløse depresjoner, men dette er sterkt omdiskutert. Når det gjelder risikoen for å utvikle avhengighet av hasj, er den omlag like stor som for å utvikle avhengighet av alkohol."

Ja, virkelig godt jobbet, Rebel-Rider.

Endret av Bramle
Lenke til kommentar
Jeg snakker for en tid siden med en nederlender som påsto at bruken av hasj ikke er høyere i Nederland enn i andre land selv om det er lovlig der. Prøvde å lete opp på nettet, og fant denne siden som påstår å kunne henvise til undersøkelser som viser at hasjbruken er betydeligere mer utbredt i USA enn i NL, til tross for at det er forbudt og straffes med strenge straffer i førstnevnte land.

Hvis dette stemmer er det veldig interessante data. Selv har jeg ikke tro på en ren forbudspolitikk, det viser seg ofte å bare bli feilslått. Bare se hva som skjedde i USA når alkohol ble forbudt der på 20-tallet.

Jeg har heller mer tro på en politikk med streng statlig kontroll av forbruket, en slik politikk har jo vist seg å fungere bra i forhold til alkoholpolitikken i Norge og Sverige (vi har mindre problemer med alkoholmisbruk enn land med liberal alkoholpolitikk).

Det som er gøy med statlig kontroll er vel at alt du foretar deg blir skrevet ned og arkivert, deriblant bruk av cannabis (hvis det blir statsstyrt). Dette trenger ikke å være positivt på "CV'en" om man satser høyt innenfor et eller annet departement.

På samme måte som dine kjøp på vinmonopolet er tilgjengelige for alle og enhver, ikke sant? Vent nå litt.

Lenke til kommentar

"- Det er først og fremst yngre personer som misbruker hasj, men det finnes også en del i 40-50årsalderen. Det som er karakteristisk er at mange hasjmisbrukere har psykiske problemer. Dette behøver ikke bety at det er hasjmisbruket som har utløst de psykiske problemene. Årsakssammenhengen kan også gå andre veien: Psykiske problemer kan ha ført til hasjmisbruk. Flere undersøkelser har også vist at hasjmisbruk kan utløse schizofreni hos disponerte personer. Da er det som regel tale om mennesker som har misbrukt hasj jevnlig over lengre tid. En del forskere har hevdet at hasj kan utløse depresjoner, men dette er sterkt omdiskutert. Når det gjelder risikoen for å utvikle avhengighet av hasj, er den omlag like stor som for å utvikle avhengighet av alkohol."

Skummet alt for fort gjennom artiklene, det var en tabbe og jeg må bare beklage.

Kjente en fyr som sa vi måtte få sån systen om at man bare kan få kjøpe 1-5 gram hverdag og at man må ha legg og vis du prøver og kjøpe mere får du automatisk sånn lapp om hjelp til og slutte, i posten.

Syntes det var en fin idé, jeg :)

Det kunne kanskje vært en fin idé i teorien, hvis stoffet var livsfarlig.

Stoffet er derimot det sikreste rusmiddelet vi vet om. Det har ikke drept en eneste person og de påviste permanente negative fysiske effektene er ikke noe værre enn de til koffein. Det kan hjelpe allerede eksisterende psykiske lidelser frem i lyset, men det gjelder en svært liten minoritet.

En slik ordning er bare tåpelig og er en av grunnene til at jeg ikke er så fornøyd med medisinsk cannabis. Grensene som blir satt er arbitrære og helt poengløse.

Folk kan ikke overdose så noen øvre grense gir ikke mening. Hjelp til å slutte er også ganske bortkastet når stoffet ikke utgjør noen betydelig fare og ikke er fysisk avhengighetsdannende.

Legaliser planten fullt. La folk få dyrke, selge og kjøpe planten som de selv vil. Gjerne med en 18 års aldersgrense på kjøp og salg av den.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Tror ikke du burde takke meg riktig enda, greia med disse 3 artiklene var å belyse hasjbruk fra flere hold, både medisinske og

ikke medisinske kilder. Men det går en rødt tråd igjennom det hele, å bagatellisere hasjbruk er uklokt siden det er bevist

at det gir fysisk og sykisk avhengighet ved regelmessig bruk og at det har mye mer kompliserte bivirkninger en det lovlige

rusmiddler har (røyk,kaffe,alkohol). 2 av artiklene er ikke helt oppdatert så forskning gjort etter den tid har ikke blitt

tatt i betraktning, men inneholdet og det faglig grunnlag er så og si likt.

Bare for å ha det klart, nei å prøve hasj et par ganger fører ikke til ahvengighet men regelmessig forbruk

av hasj gir avhengighet.

Sitat fra Fædrelandsvennen ( Dagfinn Haarr Assisterende kommuneoverlege Spesialist i allmenn- og samfunnsmedisin Anne-Randi Hanssen Koordinator for kommunens hasjavvenningskurs og helsesøster i videregående skoler: 16.09.2008)

Ny forskning har også vist at cannabis virker på de samme områdene i hjernen som de sterkere narkotiske stoffene heroin, amfetamin og kokain. Dette har resultert i at man i England har flyttet cannabis opp en fareklasse i narkotikalovgivningen. Tidligere trodde man at cannabis ikke ga fysiske abstinenser når man sluttet. Nå er det vist at ubehaget og abstinensene når man slutter med cannabis er av samme karakter som heroinabstinens. De er ikke fullt så sterke, men de varer desto lengre. Svetting, uro, hjertebank, økende angst og trøbbel med søvnen melder seg i større eller mindre grad. De som slutter å bruke cannabis etter daglige inntak, kan regne med noen ubehagelige uker etter at de har kuttet ut.

Sitat fra Daria.no (Asgeir Aasen: 16.03.04)

Etter et regelmessig forbruk av hasj kan det være veldig vanskelig å slutte. Den kroniske rus, som er preget av passivitet, blir mer massiv. Brukeren som stopper misbruket, opplever at han ryker ned i et sort hull. Han blir enda mer innadvent, negativ og nedtrykt. Det oppstår et tomrom fordi bruken av hasj i en lang periode, har vært den eneste aktivitet man har sett frem til. Problemene som har vært skyvet tilbake, kommer nå tilbake med ny styrke og krav om å bli løst. Mange opplever derfor at når de slutter å bruke blir de mer irritable, nærtagne og aggressive. Noen opplever en voldsom rastløshet, at tankene myldrer frem og de får vanskeligheter ved å falle i søvn. Disse abstinensene forsvinner uansett etter noen uker, hvorav de fleste vil oppleve positive fremskritt; de blir bedre til å uttrykke seg, bedre til å løse problemer og de får mer energi til å komme videre i livet. Kort sagt, selvtilliten bare vokser og vokser. Ofte skal det flere forsøk til før det lykkes helt og droppe hasjen.

Sitat fra Helsenytt (Klinisk barnevernspedagog Ellinor Håkerud og professor dr. med. Jørg Mørland ved Folkehelseinstituttet: 2005)

- Å bruke hasj er ikke det samme som å utvikle et misbruk, påpeker Ellinor Håkerud. - Mange ungdommer prøver hasj en eller noen få ganger, for deretter å slutte. Slik eksperimentering er ganske vanlig blant ungdom. Det er også dem som bruker cannabis jevnlig, men som ikke har fått noen større problemer knyttet til bruken. Ikke alle opparbeider seg nemlig avhengighet. Noen beholder også kontrollen over bruken. Men det er en foruroligende tendens til at cannabis er i ferd med å bli hovedrusmiddelet for stadig flere unge mennesker i Europa. Her ved Psykiatrisk Ungdomsteam synes vi nok det er flere i dag enn det var før som strever med hasjavhengighet og som har problemer med å slutte, sier Ellinor Håkerud. - Da er det tale om både fysisk og psykisk avhengighet. Dette gjelder stort sett ungdommer som har røykt hasj i flere år, gjerne fra de var 15-17 år, og som gradvis har øket forbruket. De fleste av dem som kontakter oss, er mellom 20 og 25 år, men aldersspredningen er stor.
Lenke til kommentar

Denne debatten er ganske rotete. De som åpenbart argumenterer FOR legalisering har to argumenter: det er bra med legalisering for da kan alle som vill bruke det. og så har vi de som mener at hvis vi gjør det lovlig så vil folk bruke det mindre, fordi det vil skje i kontrollerte former.

Folk må da skjønne at bare et av disse utfallene vil skje. Så det vi må finne ut av er hva som vil skje om vi legaliserer det.

JEG tror at om vi gjør det lovlig vil forbruket øke betraktelig. Som med alle andre varer fører økt tilgjengelighet til økt forbruk. Se for dere coca cola, om det hadde vært ulovlig, hvor mange tror dere da hadde drukket det daglig? en god del færre.

angående skadevirkning, så er den kansje mindre enn man før trodde, men den skal likevel ikke undervurderes. broren min hadde mange venner som plutselig begynte med hasj, og de røk rett ut av skolen, og livene deres gikk bare nedover.

Vi må nemlig se på de sosiale aspektene, har du begynt med hasj, så har du liksom brutt en barriere: loven er ikke en stopper for deg lenger. Veien fra hasj til enda sterkere saker er kortere enn den er fra alkohol og tobakk. Og jeg tror ikke den blir lenger av at man avkriminaliserer.

Dere må gjerne komme med synspunkter, men ikke bruk argumenter som:"jeg røyker gress hele tiden, og det går helt fint med meg".

Lenke til kommentar
Denne debatten er ganske rotete. De som åpenbart argumenterer FOR legalisering har to argumenter: det er bra med legalisering for da kan alle som vill bruke det. og så har vi de som mener at hvis vi gjør det lovlig så vil folk bruke det mindre, fordi det vil skje i kontrollerte former.

Folk må da skjønne at bare et av disse utfallene vil skje. Så det vi må finne ut av er hva som vil skje om vi legaliserer det.

JEG tror at om vi gjør det lovlig vil forbruket øke betraktelig. Som med alle andre varer fører økt tilgjengelighet til økt forbruk. Se for dere coca cola, om det hadde vært ulovlig, hvor mange tror dere da hadde drukket det daglig? en god del færre.

angående skadevirkning, så er den kansje mindre enn man før trodde, men den skal likevel ikke undervurderes. broren min hadde mange venner som plutselig begynte med hasj, og de røk rett ut av skolen, og livene deres gikk bare nedover.

Vi må nemlig se på de sosiale aspektene, har du begynt med hasj, så har du liksom brutt en barriere: loven er ikke en stopper for deg lenger. Veien fra hasj til enda sterkere saker er kortere enn den er fra alkohol og tobakk. Og jeg tror ikke den blir lenger av at man avkriminaliserer.

Dere må gjerne komme med synspunkter, men ikke bruk argumenter som:"jeg røyker gress hele tiden, og det går helt fint med meg".

Jeg blir ganske lei av å se "men forbruket vil øke" argumentet.

Greit nok, forbruket kan øke, jeg har i hvert fall ikke sagt noe imot det. Grunnen til at jeg ikke bryr meg noe særlig om det er fordi jeg mener det er ubetydelig.

Hvorfor burde ikke forbruket øke? Det er det sikreste rusmiddelet tilgjengelig, hvorfor er det da noe problem om det øker?

Jeg kan fint forstå hvorfor økning er et problem om et stoff er svært farlig, men cannabis?

Når det gjelder den siste delen av innlegget ditt, den om at hasj fører til slapphet og det å ryke ut av skolen.

Hvordan vet du at hasj var årsaken? Hvordan vet du at sosiale forhold ikke var årsaken? Hvordan vet du at ikke forbudet mot hasj, som gjorde dem til kriminelle og tvinger dem inn i tvilsomme miljøer for å få tak i stoffet, var årsaken?

EDIT: Endret noen viktige formuleringsfeil.

UPDATE: Hva med dette argumentet: Jeg røyker ingenting, men ser ingen grunn til å henge meg opp i andres privatliv og forby dem å røye hasj/cannabis av egen fri vilje.

UPDATE 2: Hvis du ser på statistikk så vil du se at nesten hver eneste person som (mis)bruker de svært farlige stoffene som f. eks. heroin og methamfetamin begynnte med alkohol eller tobakk.

Betyr det at alkohol og tobakk er gateway drugs? Nei. Man bør ikke trekke sammenhenger ut ifra løse luften.

For å kjøre på med enda et hakk i plata: Correlation does not imply causation. (Det passer til svært mye av innlegget ditt)

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Hvorfor burde ikke forbruket øke? Det er det sikreste rusmiddelet tilgjengelig, hvorfor er det da noe problem om det øker?

Jeg kan fint forstå hvorfor økning er et problem om et stoff er svært farlig, men cannabis?

Når det gjelder den siste delen av innlegget ditt, den om at hasj fører til slapphet og å ryke ut av skolen.

Hvordan vet du at hasj var årsaken? Hvordan vet du at sosiale forhold ikke var årsaken? Hvordan vet du at ikke forbudet mot hasj, som gjorde dem til kriminelle og tvinger dem inn i tvilsomme miljøer for å få tak i stoffet, var årsaken?

EDIT: Endret noen viktige formuleringsfeil.

Sikrere en *hva* om jeg tørr spørre? kunne ikke kommet med litt faglig stoff om dette og ikke bare synsing?

Ny forskning har også vist at cannabis virker på de samme områdene i hjernen som de sterkere narkotiske stoffene heroin, amfetamin og kokain . Dette har resultert i at man i England har flyttet cannabis opp en fareklasse i narkotikalovgivningen. Tidligere trodde man at cannabis ikke ga fysiske abstinenser når man sluttet. Nå er det vist at ubehaget og abstinensene når man slutter med cannabis er av samme karakter som heroinabstinens. De er ikke fullt så sterke, men de varer desto lengre. Svetting, uro, hjertebank, økende angst og trøbbel med søvnen melder seg i større eller mindre grad.

Alkoholavhengighet begynner med alkohol og slutter med alkohol. Vi har gode behandlingsmetoder og de aller

fleste kommer seg fra det med fysisk og psykisk og blir mennesker igjen. Jeg kjenner flere eks alkoholikere

som du ville aldri gjettet at de kunne ha vært alkoholikere i mange år med mindre du viste om det.

Narkotika avhengighet starter med Cannabis og slutter som regel med Heroin. hvor mange fordervede skjebner i

oslo`s gater tror du startet med "jeg skulle bare prøve"? så mange dokumentarer som har vært sendt på tv

om disse menneskene så ville jeg tro at folk flest hadde en viss pekepinn på hvor lett det faktisk er å

bikke over kanten. Og har du sett en rehabilitert mangeårig narkoman? de fleste er ikke akkurat vanskelig

å plukke ut fra folkemengden da både utseende og væremåten har blitt forandet for alltid.

Men der finnes eksempler der hasj kan brukes til noe godt, mange kreftsyke og døende mennesker går på smertestillende

medisiner som ødelegger livskvaliteten deres pga bivirkninger som kvalme svimmelhet mageproblemer you name it. Det har

vært bevist at i smertebehandling så kan hasj (i moderate mengder) gir disse folkene et bedre liv i den tiden de har igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...