Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Hva ville synspunktene deres vært hvis dere fant ut at f.eks. et av barna deres satt sammen med en gjeng narkiser og røyka hasj etter skoletid?

Jeg hadde reagert på samme måte som om jeg fikk vite at han hang med en gjeng alkiser og drakk seg dritings etter skoletid. Rus er rus. Jeg hadde også tatt alder og omstendigheter i betraktning. Om han var 17 og tok en joint på en fest i stedet for å drikke så hadde jeg antagelig ikke reagert så mye, men f.eks. stadig røyking hver dag etter skolen hadde jeg sett på som et rusproblem.

Eller hvis en av dem tok overdose på heroin?
Vi snakker ikke om heroin. Det er ingen som har snakket om heroin i tråden her. Heroin er noe helt annet enn cannabis. Slutt å prøve å bruke slike stråmann-argumenter. Det lurer ingen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(snip)

(VIL BARE SI JEG ER IMOT ALL ANNEN FORM FOR NARKOTIKA! MEN IKKE CANNABIS!)

Hvis folk burde ta ansvar for egne handlinger, hvorfor bør vi ikke tillate all slags narkotika?

Jeg har ikke prøvd cannabis, men prater daglig med mennesker som bruker det.

Problemet med alkohol er at det er et produkt som blir brukt utover det å få seg en rus. Vin, brennevis og øl blir brukt til mat og matlaging. Det eksisterer ikke kun for å gi rus, slik som Cannabis (nå snakker vi ikke om medisin, siden opium da også burde bli lovlig siden det er så bra som medisin). Det er litt som å forby lim siden noen sniffer det. Jeg har senest i dag spist biff med rødvinssaus.

Her er en fin dokumentar der en BBC reporter prøver forskjellige typer av Cannabis:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=ZP-1n6U3G-0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=ZP-1n6U3G-0</a>

EDIT: Jeg ser at du endret innlegget ditt nå, så hvis jeg har gjort noen grundige feil her så må jeg bare beklage. Orker ikke å se hele dokumentaren akkurat nå.

Skjønner det, men prøv iallefall del 1 også. Der røyker hun en ganske vanlig joint ser det ut til.

Så nettopp del 1 og jeg må si det var noen detaljer jeg ikke likte.

Først og fremst det legen sa. Det hun sa har jeg hørt flere ganger men lite av det har blitt vitenskapelig bevist. Slik jeg ser det er det bare spekulasjoner.

Den testen hun foretok i den nederlanske kaffebaren var ikke akkurat av den mest vitenskapelige sorten heller. For det første så inneholt jointen tobakk. Nikotin er en MAOI og kan ha en forsterkende virkning på effektene til andre stoffer.

Hun brøt også anbefalingen om å ta to drag og så vente. Folks uansvarlighet burde ikke være basis for noen lov. Når hun tar mer enn anbefalt kan hun heller ikke forvente de samme effektene hun ble fortalt det skulle ha.

Hun gikk også inn i det med feil tankesett. Det er ikke så rart at hun utvikler negative tanker når hun er usikker på hva hun begir seg ut på og spesielt når hun tar mer en anbefalt.

Som sagt i mitt tidligere innlegg så vil noen få angst/paranoia og da er bare cannabis ikke noe for dem. Folk vil ikke bli tvunget til å bruke det, men folk burde ikke bli tvunget til å ikke bruke det heller.

Jeg kan ikke finne en eneste, skikkelig, grunn til at cannabis skal være ulovlig når alkohol og tobakk er lovlig.

Og forresten, ta dere en tur på f.eks. Svartlamoen i Trondheim før dere uttaler at hasj ikke er skadelig eller gjør deg dum i huet.

Correlation does not imply causation.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Om han var 17 og tok en joint på en fest i stedet for å drikke så hadde jeg antagelig ikke reagert så mye, men f.eks. stadig røyking hver dag etter skolen hadde jeg sett på som et rusproblem.

Det er nettopp dette som ville vært en av hovedproblemene ved å legalisere cannabis. Alle ungdommer ville begynt med det for å være "rebelske".

Vi snakker ikke om heroin. Det er ingen som har snakket om heroin i tråden her. Heroin er noe helt annet enn cannabis. Slutt å prøve å bruke slike stråmann-argumenter. Det lurer ingen.

Det var ikke ment som et argument mot cannabis, men et argument mot personer i denne tråden som støtter opp om legalisering av alle narkotiske midler...

Dette hadde du sett hvis du hadde lest spørsmålet skikkelig.

Du har snakket med dem, altså, og vet at hasj er det eneste rusmidlet de bruker?

Jeg bor like ved Svartlamoen, så ja.

Snakker også utifra erfaring med andre personer jeg vet om som har drevet med hasj, men det er noe jeg helst ikke vil gå nærmere inn på.

Endret av Snauskalle
Lenke til kommentar
Det er nettopp dette som ville vært en av hovedproblemene ved å legalisere cannabis. Alle ungdommer ville begynt med det for å være "rebelske".

Haha. Hæ?

Hvorfor tror du f.eks. ungdom begynner å røyke vanlige sigaretter?

Går på ungdomsskole selv, så jeg vet hvordan det "fungerer".

Lenke til kommentar

Da vet du også at det ikke har noe å si om det er lovlig eller ikke, da det er forbudt å kjøpe alkohol eller sigaretter for så å selge det videre til mindreårige. Og du er velkommen til å grave fram "debut"-statisikk fra Nederland. Ikke at det spiller noen rolle, da du enda ikke har klart bevise at det er skadelig.

Endret av Bramle
Lenke til kommentar
Stakkars meg som er så ung og naiv, du må nesten forklare meg hva som er så naivt med det jeg sier.
Ikke ta det så seriøst da. :) Var bare ment som en liten morsom bemerkning. Men ja, jeg mener du virker litt naiv og idealistisk når det gjelder rusmidler. Men det er veldig typisk trekk ved ungdom da. Alle er fullstendig overbevist om at de kjenner Sannheten. Men som sagt det var ikke meningen å "angripe deg". Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Da vet du også at det ikke har noe å si om det er lovlig eller ikke, da det er forbudt å kjøpe alkohol eller sigaretter for så å selge det videre til mindreårige. Og du er velkommen til å grave fram "debut"-statisikk fra Nederland.

Vet ikke om du har fått med deg at de vil at cannabis skal selges i dagligvare butikker?

Når fjortisene klarer å naske med seg 20 pakker tyggis fra Prix i friminuttene klarer de sikkert å få med seg litt hasj i samma slengen og :yes:

Lenke til kommentar
Om han var 17 og tok en joint på en fest i stedet for å drikke så hadde jeg antagelig ikke reagert så mye, men f.eks. stadig røyking hver dag etter skolen hadde jeg sett på som et rusproblem.

I motsetning til ungdommer som bruker alkohol for å være rebelske? Så setter de seg selv i hvert fall i mindre fare.

Dessuten har cannabis større appell som noe rebelsk når det er ulovelig.

Det var ikke ment som et argument mot cannabis, men et argument mot personer i denne tråden som støtter opp om legalisering av alle narkotiske midler...

Dette hadde du sett hvis du hadde lest spørsmålet skikkelig.

Nå vil jeg ikke starte noen diskusjon om alle stoffer her, men jeg må si jeg mener det ville vært lettere å hjelpe de som sliter med stoffmisbruk om det hadde vært legalisert. Et forbud fjerner ikke misbruken, det trykker bare misbrukere lengre ned i søla, for å si det slik.

Du har snakket med dem, altså, og vet at hasj er det eneste rusmidlet de bruker?

Jeg bor like ved Svartlamoen, så ja.

Snakker også utifra erfaring med andre personer jeg vet om som har drevet med hasj, men det er noe jeg helst ikke vil gå nærmere inn på.

Jeg vet jeg har sagt dette ganske mange ganger nå, men:

╔═══════════════════════════════════════╗

║ Correlation does not imply causation. ║

╚═══════════════════════════════════════╝

Lenke til kommentar
Stakkars meg som er så ung og naiv, du må nesten forklare meg hva som er så naivt med det jeg sier.
Ikke ta det så seriøst da. :) Var bare ment som en liten morsom bemerkning. Men ja, jeg mener du virker litt naiv og idealistisk når det gjelder rusmidler. Men det er veldig typisk trekk ved ungdom da. Alle er fullstendig overbevist om at de kjenner Sannheten. Men som sagt det var ikke meningen å "angripe deg".

Og jeg spør igjen, hva er så naivt med å være imot legalisering av hasj?

Lenke til kommentar
Når fjortisene klarer å naske med seg 20 pakker tyggis fra Prix i friminuttene klarer de sikkert å få med seg litt hasj i samma slengen og :yes:

Du tror virkelig ikke det vil bli oppbevart bak kassa? Du er virkelig "ung og naiv".

Endret av Bramle
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke finne en eneste, skikkelig, grunn til at cannabis skal være ulovlig når alkohol og tobakk er lovlig.

Som sagt tidligere... alkohol er et produkt brukt mye til matlaging og som drikke til mat uten at det gir rus. Hadde det ikke vært for det, så er jeg ikke uten videre for å la alkohol være lovlig. Hvis den eneste alkoholtypen som eksisterte var som Tequila for eksempel.

Da vet du også at det ikke har noe å si om det er lovlig eller ikke, da det er forbudt å kjøpe alkohol eller sigaretter for så å selge det videre til mindreårige. Og du er velkommen til å grave fram "debut"-statisikk fra Nederland. Ikke at det spiller noen rolle, da du enda ikke har klart bevise at det er skadelig.

Det er faktisk ikke lov å bruke Cannabis i Nederland heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...