Gå til innhold

Unge Venstre vil legalisere Cannabis, Khat og Bordeller

Unge Venstres forslag om legalisering  

194 stemmer

1. 1. Er du for legalisering av Cannabis?

• Ja
      127
    • Nei
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  2. 2. Er du for legalisering av bordeller?

• Ja
      118
    • Nei
      43
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

synes dette blir for teit... jeg er for legalisering fordi folk skal kunne velge sin egen metode og ødelegge det/ nyte det...

ikke fordi marijuana er skadelig eller ikke... faktisk helt irrelevant . de som fortsatt vil ha forbud er redd menneske ikke klarer å velge selv, og vil velge for dem...

Akkurat slik det er med bilbelte, alskens tilsetningsstoffer i mat, brannslukningsapperat i huset osv.

Dette er regler som er laget for å beskytte deg, akkurat som lovverket rundt narkotika er tenkt.

Jeg er helt enig i det at man burde få styre sin egen kropp, men desverre er ikke det argumentet nok for folk som eirikand.

Gjelder dette alle mulige andre saker også, eller bare narkotika? Burde jeg f. eks få lov til å eksprimentere med atomkraft i min egen kjeller, så lenge jeg har god nok polstring slik at andre ikke blir skadet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat slik det er med bilbelte, alskens tilsetningsstoffer i mat, brannslukningsapperat i huset osv.

Dette er regler som er laget for å beskytte deg, akkurat som lovverket rundt narkotika er tenkt.

Det folk trenger å få inn i hodet er at narkotikaloven ikke har noe med hvor farlig stoffene er, den er ikke der for å beskytte deg.

Mange ganger tidligere i denne tråden har jeg postet linker til en dokumentar som viser hvordan cannabis ble forbudt. Søk på hooked i boksen nede på siden, trykk på det første resultatet og se for deg selv.

Gjelder dette alle mulige andre saker også, eller bare narkotika? Burde jeg f. eks få lov til å eksprimentere med atomkraft i min egen kjeller, så lenge jeg har god nok polstring slik at andre ikke blir skadet?

Ikke bruk stråmenn.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror ikke du bør holde for fast på en mening, da det virker ikke som du ve noe stort om rusmidler.

Hadde du gjort det så hadde du ikke kommet med en slik banal sammenligning som ikke henge på greip.

Men du må gjerne si meg hva "atomkraft" og rusmidler har til felles. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Bare ville bumpe mine synspunkter for å oppsummere hva jeg mener om saken:

Fint. Begrunn.
Ok:

- Det vil føre til et lovlig og tryggere alternativ til alkohol

- Man vil spare penger på straffeforfølgelse som kunne vært brukt bedre andre steder

- En stor del av den organiserte kriminaliteten vil miste inntektsgrunnlaget

- Ved å få det inn i kontrollerte former vil færre unge antaglig bruke dette rusmiddelet. En 18-årsgrense på kontrollerte "serveringsteder" vil føre til at 14-åringer mister tilgangen

- Brukere slipper å inn i kriminelle miljøer for å få tilgang. Dermed vil det ikke lenger være like lett å ta skrittet videre til andre verre rusmidler

- Brukere slipper stigmatisering og rettsforfølgelse som kan hindre dem videre i (arbeids)livet.

- Staten kan opprettholde 100kr/grammet og få store inntekter i form av avgfiter uten at noen tar på vei. Disse kan gå til rus-institusjoner

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Bare ville bumpe mine synspunkter for å oppsummere hva jeg mener om saken:
Fint. Begrunn.
Ok:

- Det vil føre til et lovlig og tryggere alternativ til alkohol

- Man vil spare penger på straffeforfølgelse som kunne vært brukt bedre andre steder

- En stor del av den organiserte kriminaliteten vil miste inntektsgrunnlaget

- Ved å få det inn i kontrollerte former vil færre unge antaglig bruke dette rusmiddelet. En 18-årsgrense på kontrollerte "serveringsteder" vil føre til at 14-åringer mister tilgangen

- Brukere slipper å inn i kriminelle miljøer for å få tilgang. Dermed vil det ikke lenger være like lett å ta skrittet videre til andre verre rusmidler

- Brukere slipper stigmatisering og rettsforfølgelse som kan hindre dem videre i (arbeids)livet.

- Staten kan opprettholde 100kr/grammet og få store inntekter i form av avgfiter uten at noen tar på vei. Disse kan gå til rus-institusjoner

Føler for å si at jeg er helt enig med Lars her :)

Lenke til kommentar

http://www.sciam.com/article.cfm?id=portug...criminalization

Her fra Scientific American ser man at dekriminalisering i første omgang iallefall vil gi gode helsemessige resultater og ikke fører med seg alt det skumle som mange tror. Legalisering vil være enda bedre, men dekriminalisering er et steg i riktig retning, en sjangse til å overbevise en del kritikere og samtidig gjøre ting bedre for alle involverte :)

Lenke til kommentar

jeg er for bordell, det er den eldste virsomheten gjennom alle tider. Poenget er vel heller at vi sørger for at de som selger seksuelle tjenester gjør det av fri vilje og ikke er ett produkt av menneskesmulging og tvang. derfor ville legalisering med offentlig innsyn og bedre muligheter for å overvåke miljøet for purken være bra.

ja til cannabis, politiet kunne brukt tid op andre ting. kampen mot narko er tapt for lenge siden og kan aldri vinnes. tild et er det for meget med penger involvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...